• toughshit

Reservantagningspoäng sjuksköterskeprogrammet

Denna tråd vänder sig främst till er som har blivit antagna som reserver till sjuksköterskeprogrammet.

Vilket lärosäte?

VT/HT, år?

Dina antagningspoäng?

Din reservplats?

Hur snart efter urval 2 blev du erbjuden en plats? 

Jag blev nyfiken på detta då jag läste någonstans att när högskolorna tar över vid reservantagningen så syns dessa siffror inte i antagningsstatistiken. Tungan ute

Vore kul att se om det skiljer sig mycket med siffrorna på UHR.

• Svar på tråden Reservantagningspoäng sjuksköterskeprogrammet
  • Mammaviani

Följer!!
    har själv sökt ssk i
    1.Gbg 
    2. Borås
    3. högskolan Väst
    4. Skövde 
    Har dåligt HP men runt 16 i betyg så goda chanser hos de andra utom Götebor, men sen vet man ju aldrig hur det sett ut hos reserverna efter andra urvalet.

• Anonym (Nä)

aldrig hänt. Vill ge dig ett råd. Du kommer bli utbränd. även om det är fantastiskt att få en ny kollega kom du må bättre i ett annat yrke. 

• toughshit
    Anonym (Nä) skrev 2023-10-16 12:00:47 följande:

aldrig hänt. Vill ge dig ett råd. Du kommer bli utbränd. även om det är fantastiskt att få en ny kollega kom du må bättre i ett annat yrke. 

?Aldrig hänt?, vad menar du med det? Lite otydligt svarat.

Var jobbar du?
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Anonym (Nä)
    toughshit skrev 2023-10-16 22:32:52 följande:
    ?Aldrig hänt?, vad menar du med det? Lite otydligt svarat.

Var jobbar du?
    Förlåt lite slarvigt svarat, menade att jag inte varit på reserv. eller jo det har jag kom jag på nu. Kom in. tror jag var på 20:e plats. Nånstans brukar man komma in. akuten just nu, innan det BB, geriatrisk vårdavdelning och innan det psykiatrin. Mitt bästa tips är att jobba deltid. 
  • toughshit
    Anonym (Nä) skrev 2023-10-18 20:38:05 följande:
    Förlåt lite slarvigt svarat, menade att jag inte varit på reserv. eller jo det har jag kom jag på nu. Kom in. tror jag var på 20:e plats. Nånstans brukar man komma in. akuten just nu, innan det BB, geriatrisk vårdavdelning och innan det psykiatrin. Mitt bästa tips är att jobba deltid. 

Tack för svar! 

Vill du berätta vilket år, VT/HT, vilken skola du kom in från reservplats 20?
    Och vad hade du för antagningspoäng?

Varför rekommenderar du deltid? Pga stress?

• Anonym (Nä)
    toughshit skrev 2023-10-19 21:02:24 följande:

Tack för svar! 

Vill du berätta vilket år, VT/HT, vilken skola du kom in från reservplats 20?
    Och vad hade du för antagningspoäng?

Varför rekommenderar du deltid? Pga stress?

Självklart ingen fara, började läsa 2015 på Röda Korset.
    hade jobbat några år inom vården. Jo, det ser ut som så att på många ställen behöver på arbeta upp till 6 dagar per vecka om du kör tvåskift. dessutom är det nu dygnsvila så blir många kvällar då du inte får gå från kväll till dag längre så? sen ska du vara snäll o diffa vilket betyder fler kvällar typ fredag o så Som ingen lägger. varannan helg gäller. sedan inbeordring flera pass i veckan (frågan - kan du stanna kvar det kommer ingen efter dig nu osv). (kval övertid heter det nu) du får inte väldigt högt påslag i timman för detta. du får lite kompensation för kort varsel men egentligen ökar inte timlönen jättemycket på OB generellt. Sen ska du jobba julafton osv. har du barn kommer du skratta dig lycklig om du orkar med tvätten, maten, tilltala dina barn osv. Du börjar 7, kanske med 10-15 inneliggande patienter som väntar platser på sjukhuset (du behöver alltså vårda dessa helt o håller o jaga alla deras läkemedel på avdelningar) plus ett stadigt inflöde med akut sjuka, plus ambulanserna som kommer hela tiden och akutlarmen. Alla dina kollegor är sjuka med kort varsel så du behöver öppna andra vårdlaget också. du kan alltså stå där med 30 patienter plötsligt som alla ska ha prover, infarter, EKG, toabesök, dropp, akuta behandlingar, KAD, röntgen, sonder, arga anhöriga, omläggningar, ibland kommer strokelarm mitt i allt så du måste springa och ta emot. Underbara kollegor, varierande jobb men du hinner inte med denna omvårdnad och ha tid för patienterna. efteråt är man så trött att man inte kan varva ner eller göra nåt roligt. sömnproblemen osv. så mitt tips är - deltid!! eller kanske någon del av vården som generellt sett brukar vara lugn typ psykiatrisk vårdavdelning (affektiva tex) där det mest är rutiner och vårdplaner. eller öppenvården typ VC (kan vara mycket också men ändå så man hinner boka in och strukturera upp lite) 
  • toughshit

Puffar upp denna tråd en skvätt och ser om det trillar in fler svar 😊

• Mammaviani

Igår kom första urvalet ut för vt24 och ser ut såhär:
    1. Göteborg
    reserv 57 av 37 antagna

2. Borås 
    antagen

får se vad som händer efter urval 2 med reserv för GU

• toughshit

De två som jag ligger bäst till på efter första urvalet är:

1. Marie Cederschiöld högskola
    Reservplats 25, 42 antagna

2. Röda korset högskola
    Reservplats 33, 46 antagna

3. Karolinska Institutet
    Reservplats 42, 46 antagna

Alla i Stockholm. 

• toughshit
    toughshit skrev 2023-12-12 23:34:40 följande:

De TRE som jag ligger bäst till på efter första urvalet är:

1. Marie Cederschiöld högskola
    Reservplats 25, 42 antagna

2. Röda korset högskola
    Reservplats 33, 46 antagna

3. Karolinska Institutet
    Reservplats 42, 46 antagna

Alla i Stockholm. 

Råkade skriva lite fel 🙃 ändrade
  • toughshit

Idag blir en spännande dag. Uppdatera gärna hur det går för er 😊

Själv drömde jag att jag blivit struken från allt jag säkt och fått nån konstig plats på KI för forskning om fiske 😂

Nu väntar jag med spänning

• Mammaviani

Fick reservplats 20 till GU nu i andra urvalet. Känns dock kört men samtidigt hoppas man ju.
    Är ändå inställd på Borås men det hade underlättat tidsmässigt att få i Göteborg. 

Finns det någon som kommit in på reservplats 20 efter andra urvalet?

• toughshit
    Mammaviani skrev 2023-12-21 10:23:46 följande:

Fick reservplats 20 till GU nu i andra urvalet. Känns dock kört men samtidigt hoppas man ju.
    Är ändå inställd på Borås men det hade underlättat tidsmässigt att få i Göteborg. 

Finns det någon som kommit in på reservplats 20 efter andra urvalet?

Jag var reserv 25 (BII) efter urval 1 och nu är jag antagen i urval 2 😁
  • papegojjan
    toughshit skrev 2023-12-21 10:40:44 följande:
    Jag var reserv 25 (BII) efter urval 1 och nu är jag antagen i urval 2 😁
    Grattis! {#emotions_dlg.flower}
  • toughshit
    papegojjan skrev 2023-12-21 11:34:15 följande:
    Grattis! {#emotions_dlg.flower}
    Tack!! Solig
Svar på tråden Reservantagningspoäng sjuksköterskeprogrammet