Magical skrev 2023-10-12 17:25:57 följande:
Jag arbetar på gymnasiet. Gissar att det är en uppgift just för att visa ungdomarna hur det funkar. Dvs man måste även tänka själv. De kommer antagligen gå igenom efteråt hur det här blev, och hur de sen ska/inte ska använda verktyget.
Uppgiften är att man ska läsa på om om 3 olika frågor som riksdagspartierna har. Dessa frågor är grund till en dialog och arguemntation som an senare ska ha. Då ska gruppen delas upp så att det bildas nya grupper med "representanter" från andra partier.
I min värld kan man inte använda chatt gpt till något sådant när svaren blir fel. Och ungarna verkar inte bry sig ett dugg om att vara källkritiska.
Jag kollade på det gemensamma dokumentet och jämförde med partiets egna hemsida. Om det står på hemsidan att man är för abort då är det jäkligt korkat att skriva i arbetet att partiet är emot (tog bara det som exemepel) abort för det stämmer ju inte. Och det är det killarna har valt att göra, klistrat in alla som chatt gpt har skrivit utan att kolla upp det.
Min dotter är ute efter ett A i samhällskunskap och detta är ett enormt problem för henne, vilket jag förstår. Läraren lyssnar inte och svarar inte på mail. Vilket gör mig förbannad. Vi ska snart ha utvecklingssamtal och jag kommer att lyfta detta då. Har man gett elever en uppgift då ser man till att vara tillgänglig för att svara på frågor kring uppgiften. Och just detta är inte ett enstaka fenomen. I början av september var min dotter sjuk, lagom till första provet. Hon fick veta att runt den 20:e skulle hon få veta NÄR hon skulle få göra om det. Tystnad från läraren i frågan. Hon mailade honom igen och fick veta att i början av oktober skulle hon få veta när hon skulle få göra provet. Tystnad sedan dess.
Som sagt, den här läraren har inte gjort något bra intryck på mig.