• Anonym (Drömhuset?)

Flytta igen, drömhuset eller stanna?

Så för två år sedan köpte vi ett hus i ett område som vi gärna vill bo i och hade för avsikt att bo i under många år framåt. 

Området är ett väldigt bra område, supertrevligt och nära kommunikation osv. Detta innebär ju också att området är väldigt dyrt (bland det dyraste i sverige). Då vår budget inte höll för ett drömhus så köpte vi ett litet och orenoverat hus med ganska liten tomt. Finns många grejer som jag inte gillar med huset men området kändes viktigare än drömhuset just då. 

Nu två år senare känner jag att jag drömmer om det där drömhuset igen.. Går förbi alla fina villor som ligger vid oss och jämför med vårt fula hus med liten tomt.. Nu börjar jag känna att vi gjorde "fel val". Vi borde ha valt ett billigare område och köpte ett finare hus..När jag kollar på billigare områden så kan man få ett fantastiskt hus för samma peng som vårt hus. Och är så sugen på att sälja och köpa ett finare hus i ett billigare område. Just nu ligger ett så himla fint hus ute men stor och fantastisk tomt, pool mm för mindre än det vår är värderat till. 

Nackdelen: Barnen skulle behöva byta skola (igen). Ena barnet har lite svårigheter i skolan och har för närvarande en fantastisk lärare som gör anpassningar. De har kompisar och börjar äntligen känna sig som hemma.

Vad säger ni, är det bara att lägga drömhuset på hyllan och skylla sig själv? 

• Svar på tråden Flytta igen, drömhuset eller stanna?
  • Anonym (Enkelt)

Jag tycker ni ska flytta till drömvillan! Barnen anpassar sig säkert även om början i ny skola alltid är lite som den är, men det finns ingen anledning att bo olycklig i en herrans massa år bara för att barnen ska gå i en viss skola. Det kommer påverka varje vecka, kanske till slut varje dag om man vet att det finns något som är så många gånger bättre.

• Anonym (Drömhuset?)
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-10-11 12:27:26 följande:

Jag tycker ni ska flytta till drömvillan! Barnen anpassar sig säkert även om början i ny skola alltid är lite som den är, men det finns ingen anledning att bo olycklig i en herrans massa år bara för att barnen ska gå i en viss skola. Det kommer påverka varje vecka, kanske till slut varje dag om man vet att det finns något som är så många gånger bättre.

Vad händer om det nya området inte alls känns bra? Dåliga lärare, inga vänner osv?

Flytta tillbaka? 
  • Anonym (Drömhuset?)
    Jårdi skrev 2023-10-11 12:45:43 följande:

barnens behov borde gå först. 

Tänker vi kan tillgodose deras behov även på ett nytt ställe (förhoppningsvis?)
  • Anonym (L)

Jag hade definitivt bott kvar då området är så pass viktigt när man har barn så man för bra tillgång till skola och skolkamrater etc. Med tanke på att ni trivs så bra i det område ni bor i så tror jag att ni kommer få svårt att trivas i det billigare området. Längre fram kanske ni kan köpa ett större och finare hus i området ni bor i istället. Värdering är endast en värdering, inte alls säkert att ni för den summan för ert hus. 

• Anonym (Drömhuset?)
    Anonym (L) skrev 2023-10-11 12:58:19 följande:

Jag hade definitivt bott kvar då området är så pass viktigt när man har barn så man för bra tillgång till skola och skolkamrater etc. Med tanke på att ni trivs så bra i det område ni bor i så tror jag att ni kommer få svårt att trivas i det billigare området. Längre fram kanske ni kan köpa ett större och finare hus i området ni bor i istället. Värdering är endast en värdering, inte alls säkert att ni för den summan för ert hus. 

Jag har kikat lite på husen här men det kommer dröja länge innan vi har råd. De fina ligger på säkert 5-6 miljoner MER än vårt nuvarande är värt. Det kommer dröja länge innan vi kan lägga till så mycket. 

Men det är sant som du säger med området och sånt KAN man ju inte ändra på. Vi har också perfekt logistik med skolan, då det bara är några 100 meter med gångväg hela vägen samt lekplats precis vid huset. Så rent teoretiskt känns allt perfekt men jag gillar verkligen inte huset. Kan liksom inte sluta avundas de stora fina villorna på gatan bredvid och känner mig som en missunnsam skitunge.... Kan inte heller låta bli att jämföra mig med barnens kompisar som bor så fint så fint. Våra barn har dock inte sagt något så de verkar inte lida (än).
  • Anonym (Bygga ut och renovera)
    Anonym (Drömhuset?) skrev 2023-10-11 13:10:28 följande:
    Jag har kikat lite på husen här men det kommer dröja länge innan vi har råd. De fina ligger på säkert 5-6 miljoner MER än vårt nuvarande är värt. Det kommer dröja länge innan vi kan lägga till så mycket. 

Men det är sant som du säger med området och sånt KAN man ju inte ändra på. Vi har också perfekt logistik med skolan, då det bara är några 100 meter med gångväg hela vägen samt lekplats precis vid huset. Så rent teoretiskt känns allt perfekt men jag gillar verkligen inte huset. Kan liksom inte sluta avundas de stora fina villorna på gatan bredvid och känner mig som en missunnsam skitunge.... Kan inte heller låta bli att jämföra mig med barnens kompisar som bor så fint så fint. Våra barn har dock inte sagt något så de verkar inte lida (än).
    Läget är egentligen det viktigaste när man väljer hus. Själva huset kan du göra om. Har du undersökt vilka möjligheter det finns att bygga ut och renovera ditt nuvarande hus? Det blir betydligt billigare än att lägga till 5-6 miljoner för att köpa ett annat större och finare hus.
  • EnAnonumius
    Anonym (Drömhuset?) skrev 2023-10-11 12:06:44 följande:

Vad säger ni, är det bara att lägga drömhuset på hyllan och skylla sig själv? 

Du vet drömhuset behöver man inte "köpa", det skapar man själv.

Min son flyttade in i ett hus som ägdes av hans gammelmormor och gammelmorfar (min mormor och morfar). Det ficka han ärva då min laglott delades lika med mig (och min mor var död, så jag tog hennes plats).
    Det var inte riktigt hans drömhus egentligen, men han såg en potential i huset. Han älskade läget det låg i.. Med små medel och lite händighet så håller han och hans fru på att göra om huset till deras drömhus.

Jag skulle ju säga som de andra läget är nog så viktigare än att man får köpt "drömhuset".. För drömhuset kan man fixa av huset man har.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Drömhuset?) skrev 2023-10-11 12:57:08 följande:
    Vad händer om det nya området inte alls känns bra? Dåliga lärare, inga vänner osv?

Flytta tillbaka? 
    Det är fritt skolval, barnen kanske kan gå kvar där de är. Annars kan man flytta igen men kan ta tid förstås. Så det är antingen eller, kan man säga. Jag skulle inte vilja dra upp barnen ytterligare en gång, så frågan är hur säker du är på din sak. Det jag kan se redan nu är iaf att du verkar olycklig där ni är nu. Synd att ni inte lär ha råd med något större där ni är nu, det hade löst en hel del tror jag.
  • Anonym (Drömhuset?)
    Anonym (Bygga ut och renovera) skrev 2023-10-11 13:41:32 följande:
    Läget är egentligen det viktigaste när man väljer hus. Själva huset kan du göra om. Har du undersökt vilka möjligheter det finns att bygga ut och renovera ditt nuvarande hus? Det blir betydligt billigare än att lägga till 5-6 miljoner för att köpa ett annat större och finare hus.
    Nja visst kan vi förbättra det men inte tillräckligt mycket för att det ska bli som vi vill ha det. Sen är det tomten, den kan vi inte ändra. Det är fint solläge och lummigt osv men den är så liten och ligger mot en väg (vilket jag iof mer och mer börjat vänja mig vid). Det är ett enplanshus. Jag känner verkligen att jag skulle vilja ha ett till plan med ett badrum lite mer avskilt. Flera "fel" som inte kommer gå att ändra på. Huset är dåligt renoverat under åren och kräver mycket fix för att få riktigt fint.
Svar på tråden Flytta igen, drömhuset eller stanna?