• Ronjamar1a

Jobb fråga

Hej! är 20 år och hyfsat ny i  arbetslivet, tog studenten i år och har jobbat sen 30 juni så har inte alls bra koll på vad som gäller osv.
    jag är kock och servitris och jobbar på en restaurang. 
    som sagt så har jag jobbat sen 30 juni, totalt 25 veckor.
    av dom 25 har jag jobbat 22 helger och varit ledig 3 helger, är det rimligt när alla mina kollegor jobbar varannan helg och att jag skulle jobba varje helg var inget som sa eller skrevs när jag skrev på kontraktet. 

behöver verkligen hjälp me de här, tack på förhan! 

• Svar på tråden Jobb fråga
  • Anonym (Chef)

Vad säger ditt fack?

Vad står i ditt kollektivavtal och avtal? 

Vilken typ av anställning har du?

• Ronjamar1a
    Anonym (Chef) skrev 2023-10-09 17:50:09 följande:

Vad säger ditt fack?

Vad står i ditt kollektivavtal och avtal? 

Vilken typ av anställning har du?

Har 100% anställning, i mitt avtal står inget mer än att jag är 100% anställd kock med månadslön. 
    har inte pratat med mitt fack ännu.
  • Jemp

Har du kollektivavtal? Har för mig att det står varannan helg där, men det var några år sen jag jobbade i branschen nu. 

Om inte, så är det bara arbetstidslagen som styr så du får tillräcklig vila varje vecka. Men du kan absolut fråga chefen vad du har att förvänta dig/hur det är meningen att vara. 

• Anonym (Chef)
    Ronjamar1a skrev 2023-10-09 18:05:52 följande:
    Har 100% anställning, i mitt avtal står inget mer än att jag är 100% anställd kock med månadslön. 
    har inte pratat med mitt fack ännu.
    Kolla ditt avtal om regler kring schemaläggning

Har du kollektivavtal? 

Prata med ditt fack
  • Mrs Moneybags

Jag tycker du kan fråga din chef precis så: jag har jobbat 22 helger av 25, nu behöver jag vara ledig varannan helg (eller liknande). Hur ska vi lösa det? 

Det är toppen att du är så duktig och arbetar så hårt, men tänk på att det finns fler jobb därute. Jobb med bra villkor.

Svar på tråden Jobb fråga