• Anonym (Hopplöst)

Långvarig Benso-abstinens

C:a 15% av de som slutar med Benso drabbas av mycket långdragen abstinens trots en långsam nedtrappning. Och det kan gälla flera år. Någon i samma situation?

• Svar på tråden Långvarig Benso-abstinens
  • klyban

De sägs att för var år man använt benzo varaktigt får man en månads AT.
    Sen hur bra den är att beskriva det vet jag inte, då jag aldrig tagit benzo mer än i någon enstaka dag.

Men vet youtube är fylld med AT videos och hur de sitter och skakar.
    Och de borde ju ha lite tips.

Sen om du ska ha utrappnings scheman, så får du följa Dr. Professor Heather Ahsley´s schema.
    Det ska finnas en lista på hennes arbete i hur man trappar ut benzo och beroende på vilken benzo det är.

Hon förklarar detta lite här och hur man ska göra, men i samråd med läkare är att föredra.
    Tyvärr så kan många läkare inte hur man trappar ut benzo på rätt sätt.

Nu orkade jag inte leta efter schemana för alla olika och Z-analoger och även SSRI och liknande finns med i detta arbete och hur man trappar ut det av denna Professor.
    Jag tror det finns på deras hemsida och dessa scheman, men du får leta själv.
    www.ashleytreatment.org/rehab-blog/what-are-benzodiazepines/

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Illustration100

Tack för ditt svar Klyban! Jag följde Ashtons manual och nollade för flera år sedan. De första åren var helvetiska med hallucinationer, overklighetskänslor och allt man kan tänka sig. En normal återhämtning tar 18-24 månader, men det var länge sedan. Jag har fått mycket stöd och hjälp av BenzoBuddies, och många är i precis samma situation. Och jag vet att jag inte är galen eller inbillningssjuk. Men en viss procent som slutar drabbas av mycket långdragna symtom. Så undvik Benso om det inte är absolut nödvändigt. Mitt livs största misstag.

• klyban
    Illustration100 skrev 2023-10-08 17:48:37 följande:

Tack för ditt svar Klyban! Jag följde Ashtons manual och nollade för flera år sedan. De första åren var helvetiska med hallucinationer, overklighetskänslor och allt man kan tänka sig. En normal återhämtning tar 18-24 månader, men det var länge sedan. Jag har fått mycket stöd och hjälp av BenzoBuddies, och många är i precis samma situation. Och jag vet att jag inte är galen eller inbillningssjuk. Men en viss procent som slutar drabbas av mycket långdragna symtom. Så undvik Benso om det inte är absolut nödvändigt. Mitt livs största misstag.

Benzo är en fantastiskt bra läkemedel, men så fort man börjar tar den varaktigt är den dagen problemen startar på riktigt.(Även om det kan ta år innan man fattar det.)

Hur många år tog du?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Långvarig Benso-abstinens