• SofiaLL

Gravid utan ömma bröst?

Hej! Mina bröst började ömma några dagar efter ägglossning och slutade ömma någon dag innan beräknad mens. Jag plussade på stickan idag tre dagar efter försenad menstruation. Tjoho!!! Vi har försökt i ett år med barn nr 2 så detta gjorde mig överlycklig! Men nu börjar jag bli orolig att det är mf eftersom brösten har slutat ömma. Med min första graviditet hade jag superömma bröst från sekunden jag blev gravid tills att hon föddes. 

Vad har ni för erfarenheter av detta? Kan det försvinna men ändå vara en pågående graviditet? Hur länge visar det utslag på stickan efter missfall?

• Svar på tråden Gravid utan ömma bröst?
  • svansmamman

Först och främst, grattis till graviditeten!

Ett par dagar efter ägglossning är man inte gravid, så ömmande bröst så tidigt kan inte ha berott på graviditeten. Vidare kan symptom pendla lite utan att det behöver vara något tokigt. 

Gällande missfall så kan gravtest visa positivt flera veckor efteråt, men om du inte blött något lär det inte vara ett missfall utan i sådana fall ett MA - och då kan gravtesten vara positiva ännu längre. Det man kan gå efter är initialt gravtest. Om de fortsätter öka i styrka är förutsättningarna goda för att det är en normal graviditet hittills. Nu framgår det inte hur långt gången du i sådana fall är, och när du hade ägglossning, men beroende på det kan det vara ett tänkbart alternativ. 

För egen del har jag inte haft så mycket symptom alls vid någon av mina graviditeter, men graviditeter kan också skilja sig mycket åt. Att brösten var superömma mer konstant vid första graviditeten behöver inte vara en måttstock på att de ?borde? vara även det denna gång. 

Jag är övertygad om att allt är som det ska, på det du beskriver finns det inget som direkt tyder på missfall. Jag håller tummarna för att allt går vägen och att det blir ett litet småsyskon lagom till våren/sommaren. ❤️

• Maymom

Ömma bröst kan man ha mellan ÄL och mens. 

behöver inte betyda nåt att du hade ömma bröst då och att det sen försvunnit. Det låter som att du inte är så långt efter bim nu, så mycket kan ju fortfarande hända med symptomen.
    Jag hade inga symptom innan bim denna graviditete, det kom strax efteråt.😊

• Fjällfärd

Någon som varit med om att bröst ömmat dagarna innan BIM. Testade positivt BIM -3 och mina bröst slutade ömma BIM +1. Är på BIM +2 nu och känner kanske av lite mer än igår men går inte att jämföra med fram till och med BIM.

• Maymom
    Fjällfärd skrev 2024-01-23 00:44:36 följande:

Någon som varit med om att bröst ömmat dagarna innan BIM. Testade positivt BIM -3 och mina bröst slutade ömma BIM +1. Är på BIM +2 nu och känner kanske av lite mer än igår men går inte att jämföra med fram till och med BIM.

Ja, både innan graviditet och inför mens. För mig är det inget tillförlitligt symptom på något.
  • Fjällfärd
    Maymom skrev 2024-01-23 13:26:10 följande:
    Ja, både innan graviditet och inför mens. För mig är det inget tillförlitligt symptom på något.
    Förlåt, såg att jag skrivit otydligt. Jag hade värk i brösten när jag plussade dagarna innan BIM, värken har sedan avtagit. Idag (BIM +3) har den kommit tillbaka lite. Men inte som den var innan BIM. Vet att det kan vara olika, men känns konstigt när det ändrar sig så plötsligt.
  • Maymom
    Fjällfärd skrev 2024-01-23 15:33:06 följande:
    Förlåt, såg att jag skrivit otydligt. Jag hade värk i brösten när jag plussade dagarna innan BIM, värken har sedan avtagit. Idag (BIM +3) har den kommit tillbaka lite. Men inte som den var innan BIM. Vet att det kan vara olika, men känns konstigt när det ändrar sig så plötsligt.

Förstår att du är orolig, såg nu att det är du som var orolig över om det är en långsam stegring också. 

Försök ta det lugnt, testa om någon dag igen. Brösten är som sagt inget tydligt tecken. vet du säkert hur många dagar efter ÄL du är?

• Fjällfärd
    Maymom skrev 2024-01-23 16:18:44 följande:

Förstår att du är orolig, såg nu att det är du som var orolig över om det är en långsam stegring också. 

Försök ta det lugnt, testa om någon dag igen. Brösten är som sagt inget tydligt tecken. vet du säkert hur många dagar efter ÄL du är?

Ja precis, men har ju sett ett par andra stegringar och det verkar se ut som för flera andra så väljer att tro på att det är normalt ❤️

Jag tror jag är 16 dagar efter ägglossning nu, 17 om du räknar den 24/1 😊 men känns psykologiskt bättre att känna lite symtom idag. Blev bara orolig när symtomen plötsligt försvann 🤷🏼?♀️
  • Anonym (Orolig för missfall)
    Fjällfärd skrev 2024-01-24 03:03:34 följande:
    Ja precis, men har ju sett ett par andra stegringar och det verkar se ut som för flera andra så väljer att tro på att det är normalt ❤️

Jag tror jag är 16 dagar efter ägglossning nu, 17 om du räknar den 24/1 😊 men känns psykologiskt bättre att känna lite symtom idag. Blev bara orolig när symtomen plötsligt försvann 🤷🏼?♀️
    Hur gick det för dig? Blev det någon bebis? ♥️
  • Fjällfärd
    Anonym (Orolig för missfall) skrev 2024-09-20 17:34:47 följande:
    Hur gick det för dig? Blev det någon bebis? ♥️
    Ingen bebis har kommit än, men hon är beräknad nu på söndag 29/9 ❤️ Så graviditeten tog sig trots varierande värk i brösten och oro för långsam stegring på graviditetstesten 😊
    BF 29/9-2024
  • Anonym (Orolig för missfall)
    Fjällfärd skrev 2024-09-24 07:32:58 följande:
    Ingen bebis har kommit än, men hon är beräknad nu på söndag 29/9 ❤️ Så graviditeten tog sig trots varierande värk i brösten och oro för långsam stegring på graviditetstesten 😊
    Nämen va kul att höra ♥️ 
Svar på tråden Gravid utan ömma bröst?