• BusigaSyrran

Kub avvikelse

Är det någon som har fått avvikelse på kub? 

Vi gjorde ultraljud i v 13+2 och hade gjort ett blodprov några veckor innan. Jag är 32 och på kuben fick vi endast veta att vi hade 1/34 och blev erbjudna att göra moderkaksprov eller fostervattensprov.

Vad vi förstod kan man göra moderkaksprov från v11 men fostervattensprov från v15. Även att moderkaksprov är mer säkert då den visar mer. En viss chans till mf med dessa prover och samtidigt vill man ha svar, även om jag är jätte nålrädd och inte alls vill ha en nål genom magen.

Jag förstår inte alls oddsen eller om de är jätte dåligt och är orolig samt huvudet snurrar med oro och frågor men samt vet jag inte vad jag ska fråga mer än ?är mitt barn frisk?. Vi har haft sån otur med förra graviditeter där barnet fick mycket sjukhusbesök och gjort ivf nu lyckades vi själva och var så glada men får denna oron istället.

Är det någon som har varit i samma situation och vill berätta sin del? Hjärta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-10-11 14:58
    Beta-hcg 94
    Papp-a 1,45
    Nackspalt 2,3 mm, inväntar svar på mkp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-10-18 12:02
    1:34 på kuben, 3mm nackspalt, Beta-hcg 94 och Papp-a 1,45.
    Väntar en frisk pojke!
  • Svar på tråden Kub avvikelse
  • Anonym (Myran)

Som ovan säger blev ni inter erbjuden NIPT. Det brukar man bli vid de resultaten på kub testet.

För att bena ut vad erat resultat innebär. 1/34 dvs att tar vi 34 gravida kvinnor med samma förutsättningar som er(som också fått de resultatet på kubtestet) innebär det att ett av dessa barn av de 34st som födds, föds med down syndrom(om det var det som risken är på, finns även två andra kromosmsjukdomar du får risk på, på kuben) 

Det innebär att risken att barnet har down syndrom är 3%.  Dvs 97% föds utan down syndrom. 

• BusigaSyrran
    Maymom skrev 2023-10-06 14:42:51 följande:

Blev ni inte erbjudna NIPT?

Anonym (Myran) skrev 2023-10-06 15:23:30 följande:

Som ovan säger blev ni inter erbjuden NIPT. Det brukar man bli vid de resultaten på kub testet.

För att bena ut vad erat resultat innebär. 1/34 dvs att tar vi 34 gravida kvinnor med samma förutsättningar som er(som också fått de resultatet på kubtestet) innebär det att ett av dessa barn av de 34st som födds, föds med down syndrom(om det var det som risken är på, finns även två andra kromosmsjukdomar du får risk på, på kuben) 

Det innebär att risken att barnet har down syndrom är 3%.  Dvs 97% föds utan down syndrom. 

Vi blev inte erbjudna NIPT utan vi blev bara erbjudna fostervattensprov men då skulle jag vänta några veckor eller moderkaksprov och kan göra testet redan nästa vecka, sen att resultatet kommer ta ca en vecka.

Tack Myran för den %, de var inte mycket risk anser jag. Det kändes mer som risken var stor när barnmorskan pratade och jag blev alldeles yr och helt tom för de kändes som hela världen gick under. Tänk så hade hon sagt procenten så man gick där ifrån med mer hopp än att jag sen igår har varit ledsen och lagt i sängen/soffan och inte orkat gå upp? Hoppas och håller tummarna att vi är de 97% med vår lilla mirakel bebis.
  • Maymom
    BusigaSyrran skrev 2023-10-06 15:52:44 följande:
    Anonym (Myran) skrev 2023-10-06 15:23:30 följande:

Vi blev inte erbjudna NIPT utan vi blev bara erbjudna fostervattensprov men då skulle jag vänta några veckor eller moderkaksprov och kan göra testet redan nästa vecka, sen att resultatet kommer ta ca en vecka.

Tack Myran för den %, de var inte mycket risk anser jag. Det kändes mer som risken var stor när barnmorskan pratade och jag blev alldeles yr och helt tom för de kändes som hela världen gick under. Tänk så hade hon sagt procenten så man gick där ifrån med mer hopp än att jag sen igår har varit ledsen och lagt i sängen/soffan och inte orkat gå upp? Hoppas och håller tummarna att vi är de 97% med vår lilla mirakel bebis.
    De flesta regioner erbjuder NIPT, men vet att ett par inte gör det, dubbelkolla om ni har möjlighet att få göra det istället.
    Myran förklarade det bra med procenten, enklare att ta till sig på det sättet.
  • Anonym (4)

NIPT erbjuds när ?risken? ligger på 50 eller mindre. 1-49 så erbjuds man moderkaksprov eller fostervattenprov. Man får snabbare svar då. Man kan även fråga efter NIPT om man hellre vill göra det men det ger inte samma säkerhet i resultatet och det kan ta mycket längre tid. I mitt fall fick jag vänta 5 veckor på svar då mitt första prov hade tekniskt fel på labbet. 

Ditt resultat avser kromosomfel och är en sammanslagen riskbedömning av de kromosomavvikelser man testar för eller värdet av en av avvikelserna. Om du fick ett papper med dig med de olika värden så kan du även se hur dina blodvärden ser ut för var och en av avvikelserna, det ska du även kunna hitta på 1177. KUB kan aldrig visa att det faktiskt finns en avvikelse utan bara få en uppskattning på risken. Din uppskattning visar som ovan skrev att det finns en väldigt liten risk. Det finns många olika orsaker till att man får ett sånt resultat och kan indikera på andra omständigheter, enligt en studie i USA kan till exempel könet på fostret göra att man har lägre eller högre nivåer av papp-a och graviditets illamående kan ha ett samband med högt värde av beta-hcg. Även där är det inga faktiska resultat utan bara indikationer och alternativa svar till varför man har avvikande blodvärde. För min del stämde det då jag hade hyperemesis och väntade en pojke, hade då lågt papp-a och högt beta-hcg. 

Jag förstår verkligen din oro då jag har varit igenom samma sak, jag hoppas att du får ett bra resultat så du kan njuta av din graviditet! När ska du göra moderkaksprovet? Prata med din BM om du hellre vill göra NIPT och se vad hon säger. 

• BusigaSyrran
    Maymom skrev 2023-10-07 00:07:41 följande:
    De flesta regioner erbjuder NIPT, men vet att ett par inte gör det, dubbelkolla om ni har möjlighet att få göra det istället.
    Myran förklarade det bra med procenten, enklare att ta till sig på det sättet.

Nipt erbjuds vad jag hittade på regionen när testet är mellan KUB 1/51 ? 1/1000.

Men när det är KUB risk ? 1/50 erbjuds det inte. Däremot skulle man ta nipt och den säger avvikelse så får man samma erbjudande som vi.

Anonym (4) skrev 2023-10-07 10:15:10 följande:

NIPT erbjuds när ?risken? ligger på 50 eller mindre. 1-49 så erbjuds man moderkaksprov eller fostervattenprov. Man får snabbare svar då. Man kan även fråga efter NIPT om man hellre vill göra det men det ger inte samma säkerhet i resultatet och det kan ta mycket längre tid. I mitt fall fick jag vänta 5 veckor på svar då mitt första prov hade tekniskt fel på labbet. 

Ditt resultat avser kromosomfel och är en sammanslagen riskbedömning av de kromosomavvikelser man testar för eller värdet av en av avvikelserna. Om du fick ett papper med dig med de olika värden så kan du även se hur dina blodvärden ser ut för var och en av avvikelserna, det ska du även kunna hitta på 1177. KUB kan aldrig visa att det faktiskt finns en avvikelse utan bara få en uppskattning på risken. Din uppskattning visar som ovan skrev att det finns en väldigt liten risk. Det finns många olika orsaker till att man får ett sånt resultat och kan indikera på andra omständigheter, enligt en studie i USA kan till exempel könet på fostret göra att man har lägre eller högre nivåer av papp-a och graviditets illamående kan ha ett samband med högt värde av beta-hcg. Även där är det inga faktiska resultat utan bara indikationer och alternativa svar till varför man har avvikande blodvärde. För min del stämde det då jag hade hyperemesis och väntade en pojke, hade då lågt papp-a och högt beta-hcg. 

Jag förstår verkligen din oro då jag har varit igenom samma sak, jag hoppas att du får ett bra resultat så du kan njuta av din graviditet! När ska du göra moderkaksprovet? Prata med din BM om du hellre vill göra NIPT och se vad hon säger. 

Jag förklarade lite ovan, dock är inte matte min starkaste sida och när de blir kopplat till saker som gör min orolig så blir de inte lättare att tänka ut de heller.

Jag fick tyvärr inget papper med mig, gjorde kub på en privat klinik där jag har min barnmorska med. Jag ska kolla om de syns på 1177, men jag ska försöka ringa sjukhuset där jag skulle göra moderkaksprov och be om lite rådfråga där. Sjukhuset har inte hört av sig ännu men någon gång nästa vecka sa de jag borde kunna få en tid.

Gjorde du moderkaksprov/fostervattensprov?

Jag har med hyperemesis, den är tack och lov lite mindre i denna tredje graviditeten så jag klarar mig på lergigan och vila. De andra två fick jag ta dropp också mellan v7-14. När de tog blodprovet hade jag haft svårt att äta och dricka ordentligt så mitt järn var lågt sa de men annars sa de inget mer. De sa inte så mycket på ultraljudet heller mer än när hon satt och räknade ut resultatet och gav oss 1/34. Våra andra barn är friska, men gjorde ivf med mellanbarnet men han fick tumör (dock godartad) så därför gjorde detta testet mig jätte orolig när hon sa de så för alla sjukhusbesöken har tagit så mycket på mina krafter att jag inte orkar ha ett barn som kanske kan kräva lika mycket läkarbesök. Men sen blir jag ledsen eftersom att hade jag inte behövt gå igenom de innan hade jag varit mer öppen då jag älskar att jobba med barn med speciella behov... Nu känner jag mer jag vill inte göra moderkaksprovet men samtidigt så frågar mitt huvud är du säker och då blir känslan nej.

Men jag är jätte tacksam att ni alla har skrivit till mig, för nu är jag mycket lugnare och kan njuta mer igen.Hjärta

• BusigaSyrran

Nipt erbjuds vad jag hittade på regionen när testet är mellan KUB 1/51 - 1/1000.

Men när det är KUB risk 1/50 erbjuds det inte. Däremot skulle man ta nipt och den säger avvikelse så får man samma erbjudande som vi.

Vet inte varför de kom med? var antagligen när jag kopierade texten från ett pdf dokument.

• BusigaSyrran

Jag tänkte avboka tiden till mvp men läkaren ville gärna att jag skulle göra undersökningen i veckan och bokade in oss. Jag känner jag får lita på läkarna på sjukhuset och återkomma längre fram hur det gick.

Jag hoppas såklart att kuben har helt fel och att vi får en frisk liten bebis efter all vårt kämpande med blivande storebror. Tycker vår tuffa resa har varit lång med tumör och sjukhusbesök så de får räcka..

• Anonym (Också högrisk)

Vi hade ca 1/40 med vår 3,5-åring. Lite ökad nackspalt. Gjorde ett moderkaksprov som var normalt. Vår tös föddes med ett pyttelitet hål mellan hjärtkamrarna som kan påverka kub-resultatet. detta växte ihop vid ca 1 års ålder. Helt frisk tjej. 

• BusigaSyrran
    Anonym (Också högrisk) skrev 2023-10-10 04:48:56 följande:

Vi hade ca 1/40 med vår 3,5-åring. Lite ökad nackspalt. Gjorde ett moderkaksprov som var normalt. Vår tös föddes med ett pyttelitet hål mellan hjärtkamrarna som kan påverka kub-resultatet. detta växte ihop vid ca 1 års ålder. Helt frisk tjej. 

Va skönt att höra, på ultraljudet verkade allt vara bra.
    nackspalten var 2,3mm. Jag tror de är mitt blodprov som drog ner och som en annan sa i tråden kunde hyperemisis också påverka vilket min barnmorska bekräftade i telefonen. Det känns lång tid tills torsdag och jag ska prata med läkaren då, hoppas på de kan ge snabba besked för jag sover så himla dåligt nu igen när de vill göra provet.

Jag hoppas bara de inte tar för lång tid att analysera provet för jag går in i vecka 15 på torsdag.
  • BusigaSyrran
    Anonym (4) skrev 2023-10-07 10:15:10 följande:

Fick mina provsvar av barnmorskan, antagligen ser jag inte de på 1177 då jag gick till en privat klinik. Min barnmorska kunde inte svara på så många frågor för hon var jobbade inte med ultraljud utan tog bara hand om kontrollerna.

Hon gav mig siffrorna:
    Beta-hcg 94 
    Papp-a 1,45

Ofta läser man låga papp-a nivåer, så man är ju lite förvirrad när mina siffror är såhär. Med barnet som hade hjärntumör hade siffrorna P-hcg 78 IE/L och S-Papp-a 1,05 IE/L enligt 1177.
    Nu får vi hålla tummarna att allt är bra med vårt lilla mirakel.

• BusigaSyrran

UPPDATERING

Läkaren som gjorde moderkaksprovet sa att barnmorskan hade skrivit 3mm i nackspalten och inte 2,3mm som jag hade uppfattat det som. Läkaren kollade hjärtat när jag gjorde moderkaksprovet som inte var så farligt att gå igenom och hjärtat såg bra ut.

Jag fick 1:34 på kuben, Beta-hcg 94 och Papp-a 1,45. Väntar en pojke! Hjärta

Fick svar idag att allt var normalt på första snabb analysen så jag kan andas ut för de är en minimal chans att det skulle finnas något på andra analysen sa läkaren.

Om ni andra skulle få gå igenom samma sak så håller jag tummarna för er.Hjärta

• Anonym (4)
    BusigaSyrran skrev 2023-10-18 12:01:47 följande:

UPPDATERING

Läkaren som gjorde moderkaksprovet sa att barnmorskan hade skrivit 3mm i nackspalten och inte 2,3mm som jag hade uppfattat det som. Läkaren kollade hjärtat när jag gjorde moderkaksprovet som inte var så farligt att gå igenom och hjärtat såg bra ut.

Jag fick 1:34 på kuben, Beta-hcg 94 och Papp-a 1,45. Väntar en pojke! Hjärta

Fick svar idag att allt var normalt på första snabb analysen så jag kan andas ut för de är en minimal chans att det skulle finnas något på andra analysen sa läkaren.

Om ni andra skulle få gå igenom samma sak så håller jag tummarna för er.Hjärta

Stort grattis 😊
  • BusigaSyrran
    Anonym (4) skrev 2023-10-18 13:55:09 följande:
    Stort grattis 😊

Tack så mycket Hjärta Nu kan vi andas ut här hemma.

Svar på tråden Kub avvikelse