• Simon9090

Sväljproblem, fastnar.

Hej! 

jag har under en tid någon gång då och då när jag ätit känt att maten fastnar i halsen får kvävningskänsla, känns som att det inte går att andas och då måste jag harkla till ordentligt för att få upp maten, så att jag kan andas igen. 

men nu har det börjat hända dagligen så. Undrar om det är någon som har eller haft liknande? 

Kvävningskänsla svårt att svälja
  • Svar på tråden Sväljproblem, fastnar.
  • Anonym (?)
    Simon9090 skrev 2023-10-05 20:42:32 följande:
    Sväljproblem, fastnar.

Hej! 

jag har under en tid någon gång då och då när jag ätit känt att maten fastnar i halsen får kvävningskänsla, känns som att det inte går att andas och då måste jag harkla till ordentligt för att få upp maten, så att jag kan andas igen. 

men nu har det börjat hända dagligen så. Undrar om det är någon som har eller haft liknande? 

Njaaa, kan fatta var du kommer ifrån ... Har väl tydligen väldigt känslig kräkreflex. Kan få rejäla klökningar av att bara borsta tänderna. För några år sedan var jag nära att kaskadspy rakt ut i Göta kanal bara av att borsta tänderna. Inte kul alls.
  • Postman

Magkatarr? Bråck på magmunnen? Svullen sköldkörtel? Är några tankar som spontant dyker upp. Tycker du ska beställa tid hos din VC för att få en undersökning. 

• Anonym (?)
    Postman skrev 2023-10-05 21:06:15 följande:

Magkatarr? Bråck på magmunnen? Svullen sköldkörtel? Är några tankar som spontant dyker upp. Tycker du ska beställa tid hos din VC för att få en undersökning. 

Säkert ... gick från  50 papp i månaden till A-kassa en vecka innan jul.
    Farsan dog i januari - har ju blivit en del
  • Postman
    Anonym (?) skrev 2023-10-05 21:15:29 följande:
    Oj ja det var tråkigt. Beklagar din situation. Det suger musten ur den starkaste. Hör av dig till VC.
  • Anonym (?)

Tack, men vet inte vad VC skulle hjälpa mig med.

• Anonym (Linnea)

Hör med vc. En annan yrkesgrupp som kanske kan hjälpa dig är logopeder. De jobbar inte bara med tal utan också tugg- och sväljfunktionerna. 

• Anonym (trådkap)
    Anonym (?) skrev 2023-10-05 21:15:29 följande:
    Märkligt trådkap..
  • Anonym (?)

Hurdå??
    Svarade på en fråga. Vad ät ditt problem?

• Anonym (Linnea)
    Anonym (?) skrev 2023-10-05 21:49:06 följande:

Hurdå??
    Svarade på en fråga. Vad ät ditt problem?

Du svarade på en fråga ställd till trådstartaren. 
Svar på tråden Sväljproblem, fastnar.