• Danne59

Arv i Sverige

Levar med min fru här i Sverige, gift, men vi har var sina barn. Ingen tillsammans.
    ska nämnas, att jag bott i Sverige i en del år, men inte svensk medborgare.
    Var har var sina barn, som inte bor i Sverige.

Mitt fråga är:
    Om jag går bort först, hur är den svensk lag. Jag vill klart säkra mina barn får den delen som rör dom.
    Är där någonting som gör att de får den delen de ska ha, när den andra går bort.
    Som jag vet, går alt i första hand till min fru. Det så jag läser lagen.

Vi har, just nu, inte testamente, och pratar om att vi ska ha det.

Haven?t been living in Sweden for long, so excuse my Swedish. Am trying the best I can.
  • Svar på tråden Arv i Sverige
  • Anonym (Jur)

Förenklat, utan testamente eller äktenskapsförord 

Allt du och din fru äger, tillgångar och skulder, läggs ihop.  Din fru får hälften, ditt barn hälften. 

• Anonym (M)

Ditt barn får 50% av det du äger direkt när du dör och din fru får resten.
    Om du vill att ditt barn bara skall få sin arvslott (25%) måste du skriva testamente.
    Du kan skriva i ett testamente att du vill att ditt barn väntar med sitt arv till din fru dör, men det blir bara ett önskemål och ditt barn kan ta arvet direkt om det vill.

Om ni tex har hus ihop och du vill att din fru skall kunna bo kvar är det bra med en livförsäkring där din fru är förmånstagare.

Säg att huset är värt 4 miljoner och du och din fru äger lika mycket. Då är arvet efter dig 2 miljoner. Ditt barn får 1 miljon och din fru får 1 miljon. Din fru kanske måste sälja huset för att ge barnet sina pengar, men om du har en livförsäkring på 1 miljon (eller mer) kan hon använda de pengarna för att köpa ut barnet och bo kvar.

Med ett testamente kan du också minska arvet till din fru om du vill. Hon måste få minst 4 prisbasbelopp (om det finns så mycket pengar) men resten kan du ge till vem du vill.

• Anonym (Snårigt)

Är man gift, enbart har särkullbarn och inte har något testamente, så ärver enligt svensk lag dina barn dig direkt. Din fru ärver inget. Det kan tex få som konsekvens att din fru inte kan bo kvar i er gemensamma bostad, om hon inte har råd att köpa ut dina barn. 
    Eftersom du (och din fru?) inte är svensk medborgare så kan det bli extra komplicerat med vilket lands lag som ska tillämpas. Särskilt om ni gift er utomlands innan ni flyttade till Sverige. Så för att få det precis som ni vill ha det är det bäst att ni tar hjälp av en jurist för rådgivning och att skriva testamente. Banker och begravningsbyråer brukar ha den tjänsten.

• Anonym (M)
    Anonym (Snårigt) skrev 2023-10-05 18:22:56 följande:

Är man gift, enbart har särkullbarn och inte har något testamente, så ärver enligt svensk lag dina barn dig direkt. Din fru ärver inget. Det kan tex få som konsekvens att din fru inte kan bo kvar i er gemensamma bostad, om hon inte har råd att köpa ut dina barn. 
    Eftersom du (och din fru?) inte är svensk medborgare så kan det bli extra komplicerat med vilket lands lag som ska tillämpas. Särskilt om ni gift er utomlands innan ni flyttade till Sverige. Så för att få det precis som ni vill ha det är det bäst att ni tar hjälp av en jurist för rådgivning och att skriva testamente. Banker och begravningsbyråer brukar ha den tjänsten.

Gift med särkullbarn ärver mannen/frun hälften.
  • Anonym (Snårigt)
    Anonym (M) skrev 2023-10-05 18:16:46 följande:

Ditt barn får 50% av det du äger direkt när du dör och din fru får resten.
    Om du vill att ditt barn bara skall få sin arvslott (25%) måste du skriva testamente.
    Du kan skriva i ett testamente att du vill att ditt barn väntar med sitt arv till din fru dör, men det blir bara ett önskemål och ditt barn kan ta arvet direkt om det vill.

Om ni tex har hus ihop och du vill att din fru skall kunna bo kvar är det bra med en livförsäkring där din fru är förmånstagare.

Säg att huset är värt 4 miljoner och du och din fru äger lika mycket. Då är arvet efter dig 2 miljoner. Ditt barn får 1 miljon och din fru får 1 miljon. Din fru kanske måste sälja huset för att ge barnet sina pengar, men om du har en livförsäkring på 1 miljon (eller mer) kan hon använda de pengarna för att köpa ut barnet och bo kvar.

Med ett testamente kan du också minska arvet till din fru om du vill. Hon måste få minst 4 prisbasbelopp (om det finns så mycket pengar) men resten kan du ge till vem du vill.

Nej, särkullbarn får ut hela sitt arv direkt om man inte skrivit testamente. 
  • Anonym (Snårigt)
    Anonym (M) skrev 2023-10-05 18:28:17 följande:
    Gift med särkullbarn ärver mannen/frun hälften.
    Nej.
    https://aatos.app/se/testamente/artiklar/sarkullbarn-och-arv-allt-du-maste-veta/
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Snårigt) skrev 2023-10-05 18:22:56 följande:

Nja.  Det genomförs en bodelning där allt båda makarna äger läggs i en hög.  Hälftet av nettot går till efterlevande part.  Andra hälften till dödsboet.  Utan testamente går sen hela dödsboet till barnen. Av det som är i dödsboet kan hälften testamenteras fritt.  Andra hälften har barnen rätt till. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Snårigt) skrev 2023-10-05 18:31:24 följande:
    Nej, särkullbarn får ut hela sitt arv direkt om man inte skrivit testamente. 
    Förlåt, jag hade fel. 
  • Anonym

Din fru får hälften och ditt barn kommer få hälften direkt när du dör.

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2023-10-05 18:48:27 följande:

Du har lika fel som jag. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2023-10-05 18:48:27 följande:

Om ts dör och inte har något testamente kommer hans fru att få hälften och hans barn kommer dela på hälften. Eftersom frun inte är mamma till barnen så kommer ts barn ärva direkt.
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2023-10-05 18:49:55 följande:
    Du har lika fel som jag. 
    nej
  • Anonym (Snårigt)
    Anonym skrev 2023-10-05 18:57:42 följande:
    Om ts dör och inte har något testamente kommer hans fru att få hälften och hans barn kommer dela på hälften. Eftersom frun inte är mamma till barnen så kommer ts barn ärva direkt.
    Nej, se tidigare poatad länk 
    https://aatos.app/se/testamente/artiklar/sarkullbarn-och-arv-allt-du-maste-veta/
  • Danne59

Stort tack alla.
    Väldig bra information.

Vi är gift och bodde båda i Sverige.

Haven?t been living in Sweden for long, so excuse my Swedish. Am trying the best I can.
  • Anonym
    Anonym (Jur) skrev 2023-10-05 18:34:06 följande:
    Nja.  Det genomförs en bodelning där allt båda makarna äger läggs i en hög.  Hälftet av nettot går till efterlevande part.  Andra hälften till dödsboet.  Utan testamente går sen hela dödsboet till barnen. Av det som är i dödsboet kan hälften testamenteras fritt.  Andra hälften har barnen rätt till. 
    Anonym skrev 2023-10-05 18:57:42 följande:

Detta är korrekt
  • Anonym (Förstår inte)

Gäller detta även om han inte är svensk medborgare. 

• Anonym (Jur)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2023-10-06 04:39:59 följande:

Gäller detta även om han inte är svensk medborgare. 

Ja
Svar på tråden Arv i Sverige