• Anonym (Ts)

Kan ni spara 10% av lönen varje månad?

Fråga: kan ni spara 10% av er inkomst?

Fråga 2.
    Hur tänker man rätt?

Man ska ju spara 10%av lönen, säger ju experterna, men är det pengar man ALDRIG får rör om det inte är kris, eller är det "bra att ha om diskmaskinen går söner"-pengar?

Vi har in ca 30.000 varje månad och jag spara 1000 kr på ett "aldrig-röra-konto".
    Det är ju bara typ 3,3%

Sedan sparar jag lite till olika saker, men det är ju till för att handlas för när tillfället ges, typ semester eller barnkläder... fast de kan ju ligga på kontot upp till 11 månader innan vi använder det.

Lägger över:
    500 mitt spar
    500 sambons spar
    500 sonens körkort
    300 katternas konto
    5000 pellets och bil, viss renovering
    1000 aldrig röra konto
    450 linser/medecin
    400 julklappar/presenter
    500 semester
    500 barnaktivitetskonto
    1250 barnkläder

Om du leker expert:
    Är det "godkännt" att lägga upp ekonomin så, eller borde jag försöka göra om så att jag får 3000kr till "aldrig röra kontot"?
  • Svar på tråden Kan ni spara 10% av lönen varje månad?
  • Anonym (Hm)

Fick tips ftån en ekonomisk rådgivare en gång att ha ett konto med typ 40 k på för just ?diskmaskinen  pajar? pengar. De ska vara direkt åtkomliga.

Srn ett sparkonto för långsiktighet, där man spar för framtiden. Hur mkt beror på inkomst.

• Postman

Sparar 10% ja och skulle egentligen kunna spara mer men jag vill inte spara mer, man får liksom inte glömma bort att leva livet också. Nu kanske du är ung men man får inga pengar med sig i graven.  

• Elin pelin

Sparande är uppskjuten konsumtion... när du har tänkt att spendera pengarna är upp till dig! Spara var du har förmåga men glöm inte att leva!
    Du sparar ju långt mer än 1000kr var månad, måste de vara öronmärkta till olika saker eller räcker det med mental bokföring.

Sparande brukar ske i olika faser
    1 spara till buffert
    2 spara till framtiden, ex pension, resa
    3 om möjlighet finns till barnen (ex körkort) men detta är inget måste utan guldkant till ditt barn, spara till dig själv innan!

Med det sagt, nej du behöver inte lägga 3000på "aldrig rörakontot"

• Elin pelin

Ps, glöm inte bankkonto med ränta och insättningsgaranti för buffert och långsiktigt sparande (flera år) i en global indexfond med låg avgift

• LFF

Tror inte riktigt vi kommer upp i 10% av vår totala inkomst men vi har följande sparkonton:

Buffert (vill vi ha på typ 30-50000): Ett shit-happenskonto för tex trasiga vitvaror, avgifter till ungarnas idrott etc.

Semesterkonto. Helt enkelt vad namnet säger. Det ska täcka upp semester.

Bilkonto: För bildens eventuella reparationer. Kommer stoppa undan lika mycket som vi skulle ha betalat om vi fortsatt ha personalleasing via sambons jobb. Den förmånen har avslutats och vi köper nu loss vår bil. 

Långsiktigt spar i fonder: Används ifall vi vill klumpamortera tex på vårt bolån. Då kan vi sälja av och sen börja om på nytt om vi känner att det skulle vara lönsamt. 

• Anonym (A)

På ett ungefär så är det det jag sparar varje månad. Ibland kan det bli mer och ibland mindre beroende på vad som är i görningen.

• linani

Vad menar du med ett "aldrig röra"-konto? Vad sparar du pengar till om du aldrig får röra dom, är det ert privata pensionssparande?

10% är en regel för att över huvud taget tänka på att spara. Kan man spara mindre så är det ju så, och kan man spara mer betyder det inte fritt fram att spendera allt över 10%. 

Först bör du ha en viss buffert (beroende på boendeform) så att det inte blir kris om bilen, tänderna eller tvättmaskinen brakar ihop.
    När bufferten finns på plats, spara långsiktigt, gärna till din pension. Detta bör vara den största delen. 
    Därefter, spara till semesterresor och andra drömmar. 

Sonens körkort är ju fint att du lägger undan till, men kanske inte det som bör prioriteras när ni tycks ha det ganska kärvt? Om man börjar extrajobb på typ Ica går de pengarna ganska snabbt att tjäna ihop själv. 

Och, tänk på att spara antingen i fonder eller på ett konto med bra sparränta. Så att de inte bara ligger på ett 0-räntekonto och äts upp av inflation. 

• Anonym (Sara)

Sparar hälften av min lön ungefär som jag sparar i fonder och aktier. Har det så gott ställt så därför kan jag göra så. 

• Anonym (Kr)

Klart jag kan men varför skulle jag göra det?

• Anonym (Jag)

1) Jag kan spara ungefär en tredjedel av min lön en vanlig månad.

2) Jag tycker man kan ha flera olika sparanden, t ex akut, lönebuffert, semesterkassa, barnen, men också ett allmänt sparande där man tar vid behov om man har underskattat vad maten kostar en månad eller om det dyker upp något oväntat nöje som man vill unna sig. Själv har jag bara två sparkonton, ett till barn och ett "övrigt" där jag tar pengar vid behov. Jag sparar aldrig separat för barnkläder, mediciner, semester eller liknande, inte ens för bilskatten som kommer i klump några gånger om året. Det behövs helt enkelt inte med mitt system.

Svar på tråden Kan ni spara 10% av lönen varje månad?