• Anonym (Orkar inte mer)

Sexlöst och kanske hopplöst

Här kommer ännu en tråd om ett seriös sexlöst äktenskap, men jag tycker inte att de tidigare trådarna riktigt ger mig svar. 

jag och min fru har varit gifta i snart femton år. Fram tills barnen kom för drygt tio år sedan hade vi ett fantastiskt sexliv. Efter barn fick jag in i väggen plus en  runt depression och då stannade det av. Min fru fick de dra ett stort lass hemma och det sket slet isär oss. Vi kramades inte ens och jag fick inga komplimanger eller kärleksord (det fick dock hon)

de senaste fem åren har jag försökt få igång oss igen. Det gick bra till en början och vi  hade se några gånger. Vi började hyfsat frekvent att duscha tillsammans med en del smek   Det senaste året har det varit närmast total torka. Vi duschar fortfarande tillsammans ibland men jag får inte rör a henne.  vi kramas dock ibland och säger fina ord till varandra. 

när jag tar upp ämnet ryggar hon tillbaka och säger att hon inte är där just nu och att vi ju har utvecklats och kommit närmare varandra. Jag vill inte  lämna henne även om det kanske skulle vara det smarta. vill heller inte riskera att gå sexlös resten av mitt liv.  Jag  drar mig även för att ta upp ämnet att jag kan söka sällskap på annat håll så slipper hon tjatet. Funderar även på sexolog, men det  vet inte om det är någon idé. 

vad tror ni? är det någon som varit i liknande situation? Hur löste ni det?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Sexlöst och kanske hopplöst
  • Anonym (Björntasss)

Av det du berättar så undrar ju jag hur din fru mår efter alla år? Har hon haft möjlighet att återhämta sig och få avlastning efter tiden med din depression?   Hur ser ert familjeliv ut idag med ansvar och sysslor? 

Om sexet stannat av en gång till och nu på hennes initiativ så får du nog börja ställa andra frågor istället för att det handlar om sex. Uteblivet sex är ju symptom på något annat som skaver och inte stämmer.  Antingen hos henne eller mellan er i ert förhållande.  Finns det andra saker i ert äktenskap som kanske skulle behöva pratas om? 

Jag skulle råda dig till att zooma ut och försöka se det ur ett större perspektiv. Kanske ni inte har det så bra som du tror ? 

• fornminne

Håller med ovanstående, detta handlar inte bara om sexet, utan hur din fru mår och hur ansvarsfördelningen för hem och barn ser ut idag.

• Anonym (Orkar inte mer)

När jag återhämtar mig tog jag successivt över ansvarsområde efter ansvarsområde. Så jag känner att jag gott och väl kompenserat för den tid hon fick dra det tunga lasset. 

Men jag tar absolut till mig av vad ni skriver. Förhoppningsvis kan vi hitta ett sätt att återfå den kroppsliga närheten även om det känns långt borta just nu. Vill inte att vi skall bli som syskon. 

• Rivjärnet92

Alla fattar att hon fortfarande drar det största lasset hemma och är den ständiga projektledaren kring allt. Behöver man rodda med precis allt plus en deprimerad man så är sex det sista man tänker på. Tro mig.

• Anonym (Björntasss)
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2023-10-04 12:55:07 följande:

När jag återhämtar mig tog jag successivt över ansvarsområde efter ansvarsområde. Så jag känner att jag gott och väl kompenserat för den tid hon fick dra det tunga lasset. 

Men jag tar absolut till mig av vad ni skriver. Förhoppningsvis kan vi hitta ett sätt att återfå den kroppsliga närheten även om det känns långt borta just nu. Vill inte att vi skall bli som syskon. 

Bästa sätt jag kan tipsa om är att sätta er ner och prata helt förutsättningslöst och naket ärligt om hur ni har det . Hur ni mår, hur ni ser på vardagen, varandra och äktenskapet. Kommunicerar ni bra? Lyssnar ni? Är ni lyhörda för varandras signaler? Är din fru lycklig? Vad behöver hon? Vad vill hon?  Kanske hon inte längre är kär och attraherad? Efter era år ihop finns det rimligtvis en del saker som kanske skaver mellan er och som ni måste ta tag i . 

Det enda ni inte ska prata om är sex. Ingenting får handla om sex. Lyssna ,prata och reflektera.  Fundera över det som kommer fram så kommer du få gratis svar på varför hon inte längre vill ha den närhet du efterlyser.  
  • Tecum

Vad är det för svar i andra liknande trådar som inte duger åt dig? Vilket svar vill du ha? Nu har du fått samma svar här som andra fått i liknande trådar.
    Det finns ingen enkel lösning, hon har tappat attraktionen till dig och stängt av sexlusten. Och det beror inte på att hon gör för mycket hemma då du steppat upp och tagit över ansvarsområde efter ansvarsområde.

Som vanligt i liknande trådar utgår alla kvinnor från att det är ditt fel. Så sluta gå med tagelskjorta, ta en förutsättningslös diskussion om er relation inklusive sex. Fråga inte bara om hennes mående utan berätta också hur du mår, hur det tär på dig att tvingas avstå sex. Och att det i förlängningen riskerar er relation.

• Aixam

Jag är i motsvarande situation!
    Börjar i blandb tvivla på om det finns något hopp.

• Anonym (Mätstickan)

Börja med att möta vad var och en gör i hemmet och med barnen i en månad.

Diskutera sen resultatet.

Män tror ofta att de gör hälften men sanningen kan vara en annan- det tog ett par omgångar tidsstudier innan min egen man insåg skillnaden.

• Anonym (Varit där)

Jag lider med dig, har själv varit där,, det är så jobbigt,, tyvärr så lär det inte bli bättre, jag har aldrig hört om någon som fått ?igång? frugan när hon sakta men säkert stängt ner sexet, tyvärr, bara att stå ut, tar 15 år stt vänja sig, eller lämna, o söka nytt, med troligen 10 sköna år, sedan börjar det om igen,,,

Svar på tråden Sexlöst och kanske hopplöst