80 procent av 8 h
Hjälp mig om jag ska jobbar 80 procent av en heldag på 8h utan lunch mm hur många timmar o minuter blir det?
Hjälp mig om jag ska jobbar 80 procent av en heldag på 8h utan lunch mm hur många timmar o minuter blir det?
Enklare att räkna på en vecka.
80% av 40 timmar är 32 timmar.
Antingen lägger du upp det som 4 dagar med 8 timmar eller så blir det 6 timmar och 24 minuter per dag (6,4 timmar).
6 timmar 24 minuter
Sorry 6h 24min
8 timmar är 480 minuter.
80% av 480 minuter är 384 minuter.
384 minuter är 6,4 timmar.
Sen blir det lite svårare. Kommer inte på hur man räknar om 0,4 timmar till minuter, men enligt tjänsten convertlive.com/ blir det 24 minuter.
Alltså ska du jobba 6 timmar och 24 minuter.
(Detta utan att känna till vad eventuella avtal och lagar säger. Bland annat säger de flesta kollektivavtal (eller möjligen Arbetstidslagen) att om du arbetar mer än sex timmar (om så bara en minut) så måste du ha minst 30 minuters rast. Men det var ju inte det du frågade om.(
Ja, där verkar vi alla vara eniga!
Lättast är om du jobbar 6,5 timmar 4 dagar/vecka och 6 timmar den 5e dagen. det blir 32 timmar på en vecka vilket alltså är 80%
8 timmar är 480 minuter.
Sen blir det lite svårare. Kommer inte på hur man räknar om 0,4 timmar till minuter, men enligt tjänsten convertlive.com/ blir det 24 minuter.
(Detta utan att känna till vad eventuella avtal och lagar säger. Bland annat säger de flesta kollektivavtal (eller möjligen Arbetstidslagen) att om du arbetar mer än sex timmar (om så bara en minut) så måste du ha minst 30 minuters rast. Men det var ju inte det du frågade om.(
6 timmar och 24 minuter
När du räknar procent så tar du och flyttar decimaltecknet två steg 80% blir exempelvis 0,8.
8 timmar är 480 minuter.