• Anonym (Utbränd)

Fel inkomst försäkringskassan

Hjälp!

Upptäckte att jag råkat skicka fel inkomstuppgifter till försäkringskassan. Har angett 1000 mindre/mån än vad jag faktiskt har i lön. Har varit sjukskriven för utmattning/depression sedan maj och har då fått för lite ersättning. Har ändrat och tänker ringa men har en känsla av att jag inte kommer få ut det jag förlorat.

Någon som vet hur det fungerar? 

Vet att jag får skylla mig själv egentligen. Men har en funktionsnedsättning och har som sagt varit deprimerad och utmattad, så har inte varit lätt att få ihop allt. 

• Svar på tråden Fel inkomst försäkringskassan
  • Anonym (Sis)

Jag gjorde samma misstag, skrev in att min årslön var lägre än vad den är.
    Men det var lugnt för de kollade min deklaration eller med arbetsgivaren eller något, för fick ett brev hem om beslutet om sgi, som alltså blev högre än vad jag själv angett.

• Anonym (Sis)

Jag läste visst slarvigt!

Är du säker på att fk inte korrigerat siffrorna själva då, för tror de brukar dubbelkolla.

• Anonym (Utbränd)
    Anonym (Sis) skrev 2023-10-01 14:55:21 följande:

Jag läste visst slarvigt!

Är du säker på att fk inte korrigerat siffrorna själva då, för tror de brukar dubbelkolla.

Åh, det kanske dom har gjort. Så beloppet sätts utifrån förra årets årslön? 

Samtidigt står det att min nuvarande årslön är fel när jag kollar så är lite rädd att det blivit fel ändå.
  • Anonym (Sis)
    Anonym (Utbränd) skrev 2023-10-01 15:32:32 följande:
    Åh, det kanske dom har gjort. Så beloppet sätts utifrån förra årets årslön? 

Samtidigt står det att min nuvarande årslön är fel när jag kollar så är lite rädd att det blivit fel ändå.
    De kollar nog varje gång man söker hos dem, det står att min årslön är fel men att den uppdateras när man söker något från dem nästa gång.

Men ring dem imorgon och kolla så att allt är rätt!
  • Anonym (Utbränd)
    Anonym (Sis) skrev 2023-10-01 15:54:14 följande:
    De kollar nog varje gång man söker hos dem, det står att min årslön är fel men att den uppdateras när man söker något från dem nästa gång.

Men ring dem imorgon och kolla så att allt är rätt!
    Tack för svar! Ska absolut ringa imorgon men känner mig iaf lite lugnare nu. 
Svar på tråden Fel inkomst försäkringskassan