• Angravnikk

Tidig tillväxthämning

Hej! Undrar om någon har varit i samma situation som oss. 

På RUL upptäckes att bebis är för liten. Första beräknades hon inte väga mer än 2 kg fullgången. Nu i v24+0 hade hon lyckats ta sig upp något och ligger snarare på beräknads födelsevikt 3kg. Vi går på TUL varannan vecka från och med nu. Alla flöden inne i livmodern är bra. Men har bilateral notch med dåligt flöde i artärerna till livmodern. 

Om någon varit med om liknande hur gick det för er? Allt känns som en kamp varje dag. 

• Svar på tråden Tidig tillväxthämning
  • Anni89

Hej,
    min son var liten vid rul (kroppen var två veckor mindre än huvudet) men inte så pass att det var ?onormalt?, speciellt inte då jag själv är liten (157cm). Jag gjorde sedan ett tul först i v 28 och då var han -35% och flödet i navelsträngen var dåligt (klass 2). Gjorde flödesmätning varannan dag efter det. Sonen föddes v 31+0 pga spontan vattenavgång två dygn tidigare och då var strax över 50% tillväxthämmad, vägde bara 855g. Han är snart 3 år nu och är fullt frisk och utvecklas precis som han ska, dock är han fortfarande väldigt liten för sin ålder. 

Hoppas allt går bra för er lilla!

• Frusan

Här var bebis ?normal? på RUL i v 20 men i v 27 tror jag det var så upptäckte de att hon är liten. Ligger nu på ca -22 % men följer sin kurva och 1 på flöde, så än så länge mår hon bra där inne. Vi hittar ingen anledning till att hon är liten, beräknad vikt om hon kommer ut v 37-38 är ca 2500. Sist hon mättes var i v 29+2 och då vägde hon ca 1100 gram :) nu är hon helt galen i magen så näring verkar hon ju få iaf!

• Frusan
    Angravnikk skrev 2023-10-02 18:49:08 följande:

Tack för era svar. Man blir ju så orolig.❤️

Ja man blir lite orolig och tänker på vad som händer om näringstillförseln blir sämre osv. Men man får försöka ta en dag i taget. Nu är den här lilla tjejen i min mage väldigt rörlig så det är skönt, Men alla är ju inte det och då är det ju svårare att kunna känna om det blir lugnare. Har du börjat känna rörelser än?
  • felicityporter

Jag var med om exakt samma sak med min förstfödda och min andra son var tillväxthämmad på slutet och bägge två visade sig vara starka fina pojkar som intet på något vis är annorlunda än andra barn, mer än att de är bättre på olika vis. 😉 Så bli inte orolig i onödan är mitt råd! Jag var livrädd med min första när de sa det, men det visade sig ju vara endast skrämselskott så jag lade inte så mycket vikt vid det när jag väntade andra när de sa det mot slutet och det visade ju sig att bägge två var perfekta?☺️

Svar på tråden Tidig tillväxthämning