• Anonym (Ts)

Tvååring som HATAR tandborste

Hur ska man göra med en tvååring som verkligen hatar tandborstning? Att hålla borsten själv är ok, att äta tandkrämen är kul och gott men att borsta tänderna är illvråloch gråt och försöka ta sig loss. 

Det har blivit en ångestkamp två gånger per dag och det känns ju inte så bra att hålla fast och borsta. Samtidigt kan vi ju inte helt strunta i tandborsten.

Hur gör ni andra??

• Svar på tråden Tvååring som HATAR tandborste
  • Anonym (Digital)

Köp en digital barntandborste som har en kul app som man följer med i via surfplatta eller mobil. Har funkat för oss.

• Mibo

Hade också problem med min tvååring och testade massa olika tandborstar men hon ville mest bara bestämma själv. Tills jag insåg att det är bara fortsätta och inte låta henne ?vinna?, alltså att det inte ska bli av. Nu är hon 2,5år och det funkar bra. började med att borsta en kort stund men nu har vi ökat tiden. Vi räknar tillsammans också. 

• OlgaElvira

Hög igenkänning på detta, det var samma problem med båda mina söner. De skrek, gjorde allt för att komma undan. Det var som att försöka borsta tänder på en ilsken katt.
    Det är bara att fortsätta. Man måste ta kampen varje dag. Det som fungerade för i
    oss var att de fick borsta tänderna på oss mot att vi fick borsta tändernapå dem. Det var rätt obehagligt nör de körde in tandborsten i min mun, skaffa därför en barntandborste till dig själv för detta, de är kortare. Borsta en tand på mamma, sedan fick jag borsta en tand på barnet,  vi kunde ha långa resonemang om vilken tand som skulle borstas. Tandborstningen tog tid som sagt. Inte lämpligt att ta den aktiviteten alldeles vid söngdags, de blev så uppstressade så de hade svårt att komma till ro .
    Det går över, det blir lättare, det känns inte så nu. Båda sönerna är nu vuxna och har utmärkta tänder.
    Ena sonen har nu samma kamp med sina barn. Jag har på påmint om hur han var. 😁

Svar på tråden Tvååring som HATAR tandborste