Tapetfirma ersätter inte arbetskostnad när de levererat defekta tapeter?
Hej,
Jag behöver input då jag inte vet vad jag ska göra.
Vi har beställt ett antal rullar tapeter i en viss färg, alla leverade samma dag och med samma batch-nummer. Vi hyr in en målare som tapetserar åt oss, till en kostnad på cirka 16.000:-. Inga avdrag, det gäller en hyresrätt.
När arbetet är klart, alla rullar sitter på väggen, ser vi att den tapet vi fått, observera: alla har samma batch-nummer, skiljer sig i färgtonen. Vi har valt en färgad tapet och genomgående på alla väggar ser man en färgton som möter en annan mycket djupare färgton.
Vi kontaktar företaget som vi handlat ifrån, som kontaktar tillverkaren av tapeten,. Dagen efter får vi besked om att vi kan bli ersatta med lika många nya, inte defekta rullar, men att de inte står för kostnaden för målaren som behöver ta ned de defekta tapeterna som sitter på väggen för att sedan sätta upp de nya.
Jag blir tokig. Är det någon som kan något om det verkligen är rimligt att de inte behöver stå för arbetskostnader?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-09-28 19:54
tillägg: målaren insåg inte skillnaden i nyanserna förrän vi påtalade det.