• Anonym (M)

Röntgen hos tandläkaren, försöker bli gravid

Jag och min man försöker få ett syskon till vårt första barn nu.. Och jag har tappat en lagning och har ont. Vet alltså inte alls om jag är gravid eller inte men undrar hur man ska tänka med det? Man måste väl kunna gå till tandläkaren och röntga när man försöker få barn? Är det någon fara om jag precis skulle ha blivit gravid och röntgar? 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Röntgen hos tandläkaren, försöker bli gravid
  • Anonym (N)

Det är ingen fara med röntgen vid graviditet eller en ev graviditet. Är så lite strålning att det inte skadar, oavsett om det är hos tandläkaren eller vanlig sjukvård. 

• Anonym (Lugnt)

De som vet om sin graviditet får ett skyddförkläde. Det är väldigt vanligt att gå till tandläkaren under sista tiden just för att man kan ha svårt att hinna med det när barnet är fött. 

• Anonym (Lugnt)

Strålningen är som övriga sagt ofarlig och riktas ju mot tanden. Inte magen. 

• Anonym (Tandläkare)
    Anonym (Lugnt) skrev 2023-09-28 14:02:33 följande:

De som vet om sin graviditet får ett skyddförkläde. Det är väldigt vanligt att gå till tandläkaren under sista tiden just för att man kan ha svårt att hinna med det när barnet är fött. 

En del tandläkare har fortfarnde skyddsförkläde men det har ingen effekt . Är borttaget för 10-20 år sedan. Ingen strålning når in till fostret så det behövs inte. Du kan lugnt gå till tandläkaren. Det samma gäller bedövning. Det går inte över till fostret. Bedövningsmedel som innehåller adrenalin kan ge sammandragningar så det brukar man inte ge gravida.
  • Anonym (M)

Tack för era svar!

Svar på tråden Röntgen hos tandläkaren, försöker bli gravid