• Sunflower89

Gravid men väldigt ambivalent

Jag har några år längtat efter att få barn och bilda familj. Träffade pojkvännen för ngt år sen och vart tillsammans ett halvår, flyttat ihop för ngr veckor sen.
    Känner inte att jag älskar honom eller är så attraherad heller, men han är världens snällaste, vi har jätte roligt ihop och han har bra ekonomi och alla dem bitarna. Något jag saknat i tidigare förhållanden. Men nu saknar jag istället kemin och passionen.

Upptäckte nu för ngr dagar sen att jag är oväntat gravid. Alla mina tidigare positiva känslor slogs runt, var som att hamna i ett nattsvart hål. Har sån ångest och oro över detta och vill bara att det som växer inuti ska ut. Den värsta ångesten har lagt sig men jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att jag skulle må och känna såhär. Mår väldigt dåligt och känner mig totalt lost med allt. Känner inte ens att jag vet vem jag är längre. Är rädd för att bli sjuk, har tidigare haft depression.

Varför är jag inte glad över det positiva beskedet?
    Tror ni att det hör ihop med relationen som inte känns rätt ?
    Är 34 år, och har aldrig vart gravid tidigare. Är rädd för att om jag gör abort ångra mig, eller inte ha möjlighet att bli gravid igen.
    Känns så egoistiskt att jag inte är glad, över att jag bara känner avsky och vill bli av med de här.
    Vet inte om de är alla hormoner som gör detta? Chocken? Är jag deprimerad? Eller är det något annat som spökar ?
    Är iaf rädd för att fullfölja graviditeten när jag mår såhär, blir det sämre så är de inte bra. 
  • Svar på tråden Gravid men väldigt ambivalent
  • Sofian81

Med tanke på att du tidigare haft depressioner tycker jag att du ska söka dig till din vårdcentral för att få hjälp. Förhoppningsvis får du träffa kurator eller psykolog och kan få hjälp med att reda ut dina känslor. 

Vad gäller känslor vid graviditet så behöver man absolut inte vara överlycklig, ens om det är ett väldigt efterlängtat barn. Hormoner kan ställa till det och även illamående mm kan påverka psyket. Dock verkar du må väldigt dåligt och då tycker jag absolut att du ska söka hjälp. 

Saker och ting har en förmåga att ordna sig till det bästa till slut trots allt. Lycka till! 

• Ememem

Jag tycker du ska ringa barnmorskemottagning så att du får komma i kontakt med en kurator eller liknande och kan reda ut vad som är vad innan du tar några beslut.

Med tanke på din historik så är det inte omöjligt att du drabbats av graviditets depression, det är vanligare än man tror, även bland de som inte har en historik med det. Hormonerna är jobbiga!

Har du berättat för din pojkvän om graviditeten? Vad var hans reaktion?

• Sunflower89

Jag har berättat för pojkvännen och han blev chockad. Men vill väl gärna ha barnet, men stöttar mig i vilket beslut jag än tar. 
    Har ringt barnmorskemottagningen och väntar återkoppling, tänker med att de vore bra att kunna reda ut vad jag egentligen känner för just nu är de kaos. Har ju lite kontrollbehov med så gillar att ha ordning på allt, och detta är ju utanför min kontroll. Tycker även de känns jobbigt när jag inte alls vet vad jag känner för min pojkvän..  

Svar på tråden Gravid men väldigt ambivalent