• Andreaaaa

Erfarenheter medicinering ADHD barn

Har en sjuåring som jag länge (för att inte säga alltid) misstänkt har ADHD.  Extremt aktiv och missnöjd som bebis, sedan dess mycket myror i kroppen, byter aktivitet ständigt, tuggar på allt, pratar mkt etc. Tog upp det med personal redan i fsk men han har funkat bra socialt (glad, inte mer konflikter än andra) så de har inte sett något brådskande behov att utreda. Förskoleklass gick OK med lite hjälpmedel från skolan, pillgrejer, sittkudde etc, han har stort ordförråd, verbal, läser bra etc. 

Men nu i ettan har det spårat ur lite, han fixar inte att sitta still tillräckligt, stör, pillar, springer runt när det är uppgifter som kräver mer koncentration, hamnar i konflikt med lärare pga detta och känner sig orättvist behandlad och ledsen, låser in sig på toaletten. Han har på senaste veckorna lagt sig till med ett tics, vi ska till läkare i nästa vecka för att utesluta fysisk orsak, jag är ganska säker på att vi kommer landa i att det har psykosomatiska skäl och att vi inom kort kommer prata utredning.

Och här skulle jag så gärna vilja veta mer om era erfarenheter att medicinera barn med ADHD: Jag tycker på generell nivå att det känns läskigt att mixtra med barns hjärnor, inte minst då de fortfarande växer, MEN jag har flera vänner/bekanta som medicinerats för Autism/ADHD under uppväxten och det verkar ha funkat toppen för dem, de är väldigt ?välfungerande?. När jag vridit och vänt på det några gånger är jag nog mer orolig över att min son ska få dålig självkänsla av sin skolupplevelse, han har redan en orolig hjärna och jag vill inte öka på hans ångest nu eller i framtiden. Så jag är försiktigt positiv till medicinering om det skulle komma på tal.

Min man däremot, är ANTI. Han har varit sjukt anti att öht prata om ev diagnoser (det är först på sistone som han ?i svagt ögonblick? erkänt att det kanske kan vara något där..) Och han är ANTI-ANTI medicinering. Jag vet hur min man funkar och han kommer behöva tid att bearbeta det innan han kan känna sig bekväm med tanken, och jag skulle vilja starta processen nu. 

Så vad har era erfarenheter av att medicinera barn med ADHD varit? Eller från att själva som barn fått ADHD-medicin? Bra som dåligt? Uppskattar allt!

• Svar på tråden Erfarenheter medicinering ADHD barn
  • Anotherone

Skolan har ju ett långtgående ansvar för att ordna anpassningar. Och det gäller för alla, diagnos eller ej. Så ditt barn kan behöva det stödet först och främst.
    Någon som fokuserar på honom och hans skoldag, har han bildstöd? Behöver han sitta på en särskild plats för att inte störas av andra, någon som kan bryta en aktivitet när han tappar fokus och gå iväg och göra annat skolarbete/ta en promenad etc.
    Sånt kostar pengar i form av en resurs vilket inte skolan brukar vara jättesugna på men de kan inte kräva att ni ska medicinera ert barn.
    Så att du har det i bakhuvudet hela tiden.

Vissa barn kan absolut behöva medicin men att vistas i en miljö och med en eller flera trygga vuxna som känner till hur man fungerar och vilka behov man har kan också behövas. Eller så får man ordna en kombination av de båda.

Den erfarenhet jag har av medicinering är att man vid sidan om måste fortsätta utreda och löpande stämma av. Vissa delar i ADHD-problematiken eller vissa "beteenden" kan ha med mognad att göra. Samma med förmågor. Så man får inte skriva ut medicin och sen luta sig tillbaka i två år.
    Det finns olika mediciner som funkar lite olika. Ett barn i vår närhet fick sin medicin på morgonen och sen gick den ur kroppen framåt eftermiddagen. Då gällde det att ha koll för då var hen normalt sett på fritids.
    Och där finns också en stor brist, skolan (kommunen, cheferna) tänker att fokus ska ligga på skoldagen. Där är bemanningen okej, men på fritids kan det vara 40 barn och 2 personal... Men fritidshemmet ingår också, där ska också ske planerad verksamhet. Så man kan ju tänka sig en grupp med barn i fritidshemmet där någon % har ADHD och medicinen slutar verka ungefär samtidigt. Och med en bemanning som lämnar mycket i övrigt att önska...

En del skolor har också som policy att lärare inte hanterar medicin, punkt. Så har man barn som själva kan ta tex tabletter vid en viss tidpunkt kan det vara ok att de tar den själv men man kan inte vänta sig något stöd i att se till att barnet får i sig medicinen. Men det kan säkert se olika ut.

Mitt yngsta barn går i förskoleklass nu och där finns starka indikationer på någon slags NPF-diagnos. Vi tror det kommer bli ungefär som för er där året i förskoleklass säkert kan fungera men där det kan bli tuffare i lågstadiet sen.

Svar på tråden Erfarenheter medicinering ADHD barn