Erfarenheter medicinering ADHD barn
Har en sjuåring som jag länge (för att inte säga alltid) misstänkt har ADHD. Extremt aktiv och missnöjd som bebis, sedan dess mycket myror i kroppen, byter aktivitet ständigt, tuggar på allt, pratar mkt etc. Tog upp det med personal redan i fsk men han har funkat bra socialt (glad, inte mer konflikter än andra) så de har inte sett något brådskande behov att utreda. Förskoleklass gick OK med lite hjälpmedel från skolan, pillgrejer, sittkudde etc, han har stort ordförråd, verbal, läser bra etc.
Men nu i ettan har det spårat ur lite, han fixar inte att sitta still tillräckligt, stör, pillar, springer runt när det är uppgifter som kräver mer koncentration, hamnar i konflikt med lärare pga detta och känner sig orättvist behandlad och ledsen, låser in sig på toaletten. Han har på senaste veckorna lagt sig till med ett tics, vi ska till läkare i nästa vecka för att utesluta fysisk orsak, jag är ganska säker på att vi kommer landa i att det har psykosomatiska skäl och att vi inom kort kommer prata utredning.
Och här skulle jag så gärna vilja veta mer om era erfarenheter att medicinera barn med ADHD: Jag tycker på generell nivå att det känns läskigt att mixtra med barns hjärnor, inte minst då de fortfarande växer, MEN jag har flera vänner/bekanta som medicinerats för Autism/ADHD under uppväxten och det verkar ha funkat toppen för dem, de är väldigt ?välfungerande?. När jag vridit och vänt på det några gånger är jag nog mer orolig över att min son ska få dålig självkänsla av sin skolupplevelse, han har redan en orolig hjärna och jag vill inte öka på hans ångest nu eller i framtiden. Så jag är försiktigt positiv till medicinering om det skulle komma på tal.
Min man däremot, är ANTI. Han har varit sjukt anti att öht prata om ev diagnoser (det är först på sistone som han ?i svagt ögonblick? erkänt att det kanske kan vara något där..) Och han är ANTI-ANTI medicinering. Jag vet hur min man funkar och han kommer behöva tid att bearbeta det innan han kan känna sig bekväm med tanken, och jag skulle vilja starta processen nu.
Så vad har era erfarenheter av att medicinera barn med ADHD varit? Eller från att själva som barn fått ADHD-medicin? Bra som dåligt? Uppskattar allt!