• 2020bebis

Syskon gå heltid om båda föräldrar arbetar heltid?

Hej! 
    Vi har en 6 mån bebis, i dagsläget är jag FL och pappan arbetar, storasyster går 15 h i veckan på förskola. Vi kommer ev. Från nästa år att arbeta heltid bägge två och pussla med bebisen mellan oss. Har storasyster då rätt att gå heltid på förskolan? Någon som vet?

• Svar på tråden Syskon gå heltid om båda föräldrar arbetar heltid?
  • Orangebeans

Hur ska ni pussla utan att det påverkar storasysters förskoletider menar du? Hon får vara på förskolan när ni båda jobbar. Är en förälder hemma får hon inte vara där.

• 2020bebis
    Orangebeans skrev 2023-09-27 19:22:20 följande:

Hur ska ni pussla utan att det påverkar storasysters förskoletider menar du? Hon får vara på förskolan när ni båda jobbar. Är en förälder hemma får hon inte vara där.

Nej vi vill ju att det ska påverka förskoletiden så hon får gå heltid, en av oss kan ha med bebis på jobbet men inte storasyster tyvärr. Tänkte om det på ngt sätt var begränsat till 15 h när man har bebis hemma även om man jobbar! Tungan ute
  • Nässelfjärilen

Jag kan inte se att ni inte skulle få ha storasyster på förskolan under de tider ni arbetar. För det är ju det ni gör, arbetar. Ni är varken föräldralediga eller tar ut föräldrapenning. 

Det är samma princip som att ni skulle låta någon av era föräldrar ta hand om liten medan stor är på förskolan. Det är era arbetstider som styr vistelsetiden. 

• ThereseLLL

Har svaret då jag själv gjort det.
    Började jobba när mitt andra barn var 3 månader. Först halvtid till han var 6 mån och sedan heltid. Arbetat hemifrån dag/kväll/natt. min son har varit med på möten och annars sovit i vagnen. pappan är kirurg så jobbar väldigt mycket och tidiga mornar. Har skött all hämt/lämn ensam alltid. Från 3 mån fick storebror börja heltid igen, från 15 h/vecka innan. Lämnade in intyg till förskolan från min AG bara. 

lycka till! Ångrar inte en sekund men hade nog inte klarat det med första barnet och delvis svettigt med deadlines och sjuka barn på det

• Smultron93

Ja jag tror ni har rätt till heltid. Jag hoppas dock ni tar vara på alla sparade föräldradagar så att era barn senare får lite ledigt då och då med er. Situationen inom förskolan ser inte bra ut just nu. Personalen gör på knäna och barnen har det tyvärr bättre hemma. Den korta tid man har möjlighet att vara föräldraledig och det stora barnet gå gå kortare dagar är GULD värd för barnet!

Svar på tråden Syskon gå heltid om båda föräldrar arbetar heltid?