• lovemyt

    Tvätt inför planerat snitt

    Jag ska göra ett planerat kejsarsnitt och kommer ju då att göra bakterietvätt kvällen innan och på morgonen innan op.
    Har lite halvpanik inför det då jag är så otroligt torr och hela kroppen kliar efter jag duscha så får smörja in mig flera gånger (åtminstone på benen).

    Kan man smörja kroppen på kvällen efter första duschen med typ miniderm/canoderm?
    Tänker att man ska ju ändå duscha igen på morgonen och då får jag väl stå ut till efter snittet är gjort.

    Nån som har erfarenhet?🙏🏼


    Planerat snitt, kejsarsnitt
  • Svar på tråden Tvätt inför planerat snitt
  • Anonym (Hmm)

    Varför två bakterietvättar? Det ska väl ändå räcka med en inför op.

  • Anonym (nia)

    Jag behövde göra två tvättar vid första snittet och endast en tvätt med andra barnet. Jag skulle säga att det räcker med en. Jag ficj liksom till och med ha smink på mig konstigt nog. 

  • Anotherone

    Jag hade ett kejsarsnitt planerat med mitt andra barn, som sen blev urakut. Och till syvende och sist så löser man ju det, även om man vid ett akut/urakut snitt är svettig, smutsig och definitivt inte "ren". Så det kommer att lösa sig.
    Egentligen tror jag det står att man inte får smörja in sig eller så efter den första tvätten och man ska dessutom bädda rent. Men om du använder en oparfymerad kräm och sen duschar igen på morgonen så lär det inte vara någon som säger något om det. Tänker jag. 

  • Anonym (Baxnar)

    Jag tänker att man följer instruktioner med dusch, rena kläder och sängkläder, att man  inte tro att det inte gäller just mig eller  ställer frågan till okunnigt folk på ett forum. 
    Vad svarade de när du ringde och frågade om du kunde bortse från rekommendationerna? 

  • Anonym (Baxnar)
    Anotherone skrev 2023-09-27 10:44:24 följande:

    Jag hade ett kejsarsnitt planerat med mitt andra barn, som sen blev urakut. Och till syvende och sist så löser man ju det, även om man vid ett akut/urakut snitt är svettig, smutsig och definitivt inte "ren". Så det kommer att lösa sig.
    Egentligen tror jag det står att man inte får smörja in sig eller så efter den första tvätten och man ska dessutom bädda rent. Men om du använder en oparfymerad kräm och sen duschar igen på morgonen så lär det inte vara någon som säger något om det. Tänker jag. 


    Tror du att det är parfymen i hudkrämer som är problemet? Inte att man sprider ut en salva från en osteril förpackning? 
  • Anotherone
    Anonym (Baxnar) skrev 2023-09-27 10:51:52 följande:
    Tror du att det är parfymen i hudkrämer som är problemet? Inte att man sprider ut en salva från en osteril förpackning? 
    Det kan nog vara både och. Oavsett vad så är det knappast en hudkräm som påverkar mest om du tänker på allt som en människa rör och vad hon gör från det att hon tar sin descutan-dusch på kvällen tills hon kliver upp morgonen därpå.

    Det märkliga dock (sidospår) är att olika regioner har olika rutiner. Förberedelse för op borde vara samma oavsett del av landet tänker jag.
  • Anonym (Hmm)

    Vad är det för bittra personer som trycker minus på flera inlägg?

  • Anonym (l)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-09-27 11:46:05 följande:

    Vad är det för bittra personer som trycker minus på flera inlägg?


    Folk som inte tycker man ska frångå vårdens råd?
  • Anotherone
    Anonym (l) skrev 2023-09-27 11:58:23 följande:
    Folk som inte tycker man ska frångå vårdens råd?
    Men råden skiljer ju sig åt. Pm borde absolut kunna vara samma över landet?
    Så det kanske inte är så konstigt att man undrar tänker jag.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (l) skrev 2023-09-27 11:58:23 följande:
    Folk som inte tycker man ska frångå vårdens råd?
    Som Anotherone påpekar så får man olika råd och jag ser ingen som rakt uppmanar ts att gå emot vårdens råd.
  • Anonym (nia)

    Råden skiljer sig oerhört mycket! Visst är det bra att följa rekommendationerna men vid ett snitt så tvättas hela magen ytterligare en gång vid operation. Jag födde på SÖS och behövde som sagt bara duscha en gång. Fick inte ha nagellack men kunde ha full sminkning om jag ville (valde själv att inte ha det), men det är inte så att kirurgen står och klappar dig under armhålorna och sedan tar fram skalpellen. Vid akuta snitt och vid vanliga förlossningar är det ingen som står och tar bort nagellack eller tvättar sig med diverse schampon innan. Man föder som man är. Vid ett snitt är det endast vid operationsområdet som det måste vara kliniskt. Tror du inte att många kirurger och sjuksköterskor har smink på sig i operationssalen? Vad folk håller på. 


     


    TS, ring och extrakolla om du är orolig. Alltid bäst att följa rekommendationerna från sjukhuset där du ska föda. Grattis till bebis och lycka till!! :)

Svar på tråden Tvätt inför planerat snitt