• gullig

Är livrädd för att det kan vara tjocktarmscancer!!!

För en dryg månad sen upptäckte jag blod i avföringen tre dagar på raken.
    Fick en tid för rektoskopi som inte visade något konstigt.

Tog blodprov och fick med mig provrör för att göra avföringsprover.
    Läkaren ringer efter några dagar och berättar att jag har blodbrist orsakad av järnbrist så han skrev ut järntabletter och skickade en SVF-remiss för koloskopi.

Sedan kom provsvaren på avföringsproverna och de visade alla tre på blod i avföringen och på kalprotektin som man ska ligga under 80 har jag 491.

Jag har tid för koloskopi den 16 oktober och det känns så jobbigt att behöva vänta.

Jag har symtom som: stenhård i magen, förändrade avföringsvanor (från att ha gått 1-2 ggr/vecka till 3-4 ggr/dag.
    Ont i magen men inte jätteont.
    Anemi pga järnbrist, har gått ner litegrann i vikt (några kilo senaste månaderna, blod i avföringen (både synligt och så kallat osynligt blod)

Jag är livrädd för att det ska vara cancer!
    Och hoppas verkligen att det hellre är någon inflammatorisk tarmsjukdom.

Är det någon annan som varit med om liknande? Berätta gärna!

• Svar på tråden Är livrädd för att det kan vara tjocktarmscancer!!!
  • Anonym (Jenny)

Ok men ligg på och hör om det finns återbudstid du kan få! Ring mycket, säg att du mår piss av att vänta. Jag har fått snabbare tid på det viset för både mig själv och min dotter 

• Anonym (Ve)

Ja, har liknande och jag har Chorns sjukdom. Kan vara en helt vanlig inflammerad hemorrojd som blöder också. Behöver absolut inte vara något allvarligt.

• gullig
    Anonym (Jenny) skrev 2023-09-26 19:31:50 följande:

Ok men ligg på och hör om det finns återbudstid du kan få! Ring mycket, säg att du mår piss av att vänta. Jag har fått snabbare tid på det viset för både mig själv och min dotter 

Jag har redan gjort det.
    Men jag måste ha en vecka på mig då man inte får äta järntabletter en vecka innan koloskopi.

Varför ska ni göra koloskopi?
  • gullig
    Anonym (Ve) skrev 2023-09-26 20:31:51 följande:

Ja, har liknande och jag har Chorns sjukdom. Kan vara en helt vanlig inflammerad hemorrojd som blöder också. Behöver absolut inte vara något allvarligt.

Jag hade ju inga hemorrojder sa läkaren som gjorde rektoskopi.
    Jag tycker inte att så mycket stämmer in på när jag läser om Chorns eller ulcerös kolit.
    Har aldrig någonsin diarré, utan är jämt stenhård!
    Men man kanske inte måste ha slemmiga diarréer?
  • Anonym (L)

Hur gammal är du, ts?

• gullig
    Anonym (L) skrev 2023-09-26 21:53:31 följande:

Hur gammal är du, ts?

Jag blir 40 i början av nästa år 
  • Anonym (Google is your friend)
    gullig skrev 2023-09-26 19:24:11 följande:
    Men jag vet inte vad som räknas som lågt, mellan och högt värde 🤔
    Vet du?
    Sex gånger högre värde än normalt är HÖGT.
  • Anonym (Alma Omt)

Jag hade inflammerade tarmfickor som visade sig som blod i avföringen. Ont i magen, mest långt ner vänster sida, flertal toabesök dagligen.

Svar på tråden Är livrädd för att det kan vara tjocktarmscancer!!!