• Anonym (Emelie)

Andras åsikter om att sluta amma

Min dotter, 19 mån, ammar fortfarande.
    Det är mer en mysig stund,  än mat.
    Hon vill gärna amma när vi myser i soffan när vi kommit hem efter jobb och förskola, och på morgonen på helger när vi drar oss i sängen på morgonen.
    Och ibland om hon vaknar på natten och är ledsen.
    Min mamma, min svärmor och vår BVC-sköterska tycker att hon är alldeles för stor för att ammas, och att jag borde sluta amma henne. 
    "Lämna henne till barnvakt ett par nätter så att hon vänjer sig av med amningen".
    "Låt henne skrika, se till att hon inte kommer åt brösten".
    Varför är det så bråttom att sluta amma?
    Min dotter vill göra det, och trivs med det, det är alltid hon som tar initiativet.   Jag har inget emot det, ser det som mysiga stunder av närhet.

• Svar på tråden Andras åsikter om att sluta amma
  • Jårdi

Jag undrar också varför det är så bråttom att sluta amma i vårt samhälle. gör det som passar er och stäng öronen för deras kommentarer.

• Anonym (Maja)

Ingen aning. Jag ammade vårt andra barn tills hon var runt 2 år. Inga problem, ingen som drabbade någon annan. Dock har jag aldrig ammat utanför hemmet eller inför gäster efter året (fast tycker självklart det är OK att göra det), mest kanske för att slippa folks tankar och åsiker om saken? Ammar idag en unge på 1 år och 2 månader - bryr mig inte alls om vad andra tycker om det.

• Räkan77

Att din mamma och svärmor tycker så är ju inget att hetsa upp sig över, men BVC-sköterskan? Varför säger hon så? 

• Anonym (A)
    Jårdi skrev 2023-09-26 11:25:24 följande:

Jag undrar också varför det är så bråttom att sluta amma i vårt samhälle. gör det som passar er och stäng öronen för deras kommentarer.

Håller med
  • Agda90

Du och din dotter bestämmer hur ni vill göra med amningen. Svärmor, mamma och bvc sköterska kan hålla sina åsikter för sig själv!

• Grodan294

Vill bara ge dig styrkekramar. Tycker du skall amma sålänge du själv känner att du och din dotter vill. Jag hade gärna ammat min son längre, men när han var runt 11 månader valde han själv att sluta. 

Jag började redan få kommentarer om att sluta amma från både kollegor och mina föräldrar när sonen bara var 5-6 månader. Vilket för mig är jättetidigt, då är det verkligen bara en liten bebis. Det tråkiga är också att man själv är så dum och tar åt sig. Jag började nästan skämmas lite och ville inte amma publikt. När sonen var 11 månader och vi slutade fick jag kommentarer som att det var på tiden. 

Nu väntar jag ett lillasyskon och jag hoppas kunna amma så länge som möjligt, iaf sålänge som allt känns bra för oss. Jag skall försöka att lita på mig själv mer och inte ta åt mig vad andra säger. Med första barnet var det svårt för man var så rädd att göra fel. 

Du vet vad som passar er bäst, lita på det :)

• Anonym (qzå)

Jag tycker det är att märkligt att amma som en mysig stund. I den åldern är det inte för mat, vilket du säger själv ?det är mer en mysig stund, än mat?. Med andra ord sitter barnet och suger på dina bröst som soffmys. Ja, jag tycker det är väldigt märkligt. Rent perverst faktiskt, av dig alltså, att insistera på att ditt nu ganska stora barn ska sitta med dina bröst i munnen och ?amma? för att det är mysigt. Man kan gosa och mysa med sina barn utan att de suger på brösten. Hur länge är tanken att detta ska pågå och vid vilken ålder går gränsen? 19 mån är ok så är 2 år ok? 3 år? 8 år? 16 år? Var går gränsen och varför just där? Finns kanske ingen gräns utan det är ok hela livet om barnet vill? Min åsikt är att när amning slutar vara för mat så ska det upphöra, annars är det något annat än amning. Antingen något perverst eller en förälder som har svårt att hantera att dess barn inte är en bebis längre.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (qzå) skrev 2023-09-26 14:45:10 följande:

Jag tycker det är att märkligt att amma som en mysig stund. I den åldern är det inte för mat, vilket du säger själv ?det är mer en mysig stund, än mat?. Med andra ord sitter barnet och suger på dina bröst som soffmys. Ja, jag tycker det är väldigt märkligt. Rent perverst faktiskt, av dig alltså, att insistera på att ditt nu ganska stora barn ska sitta med dina bröst i munnen och ?amma? för att det är mysigt. Man kan gosa och mysa med sina barn utan att de suger på brösten. Hur länge är tanken att detta ska pågå och vid vilken ålder går gränsen? 19 mån är ok så är 2 år ok? 3 år? 8 år? 16 år? Var går gränsen och varför just där? Finns kanske ingen gräns utan det är ok hela livet om barnet vill? Min åsikt är att när amning slutar vara för mat så ska det upphöra, annars är det något annat än amning. Antingen något perverst eller en förälder som har svårt att hantera att dess barn inte är en bebis längre.

Jag håller helt med. Att mysa med barnen innefattar inte att dom suger på ens bröst, då blir det snabbt rätt konstigt. 

Vaknar barnet och är ledsen tröstar man och lär ut andra sätt att känna lugn och trygghet än att amma. Känns som att man brister lite i sin föräldraroll genom att fortsätta med amningen, istället för att lära barnet andra sätt för att få närhet och trygghet som fungerar bättre för barnets ålder.

När amning slutar vara för mat känns det som en bra stund att sluta.

• Gullvivor

Du får stå på dig helt enkelt och inte bry dig om kommentarerna, folk kommenterar verkligen allt man gör som förälder, oavsett vad det handlar om. 

Själv ammade jag första barnet i 2 år, ville samma med andra men fick sluta tidigare. Barnet i magen planerar jag också att amma i 2 år.. ser inte riktigt problemet, problem har ju snarare den som tycker att amning är "perverst" och sexuellt, det är bara naturligt. 

Angående BVC.. Alltså Gud vad det tjatades på mig också om att sluta amma. Försökte ignorera kommentarerna varje gång men denna gång tänker jag stå på mig om att jag ska amma i 2 år. Väldigt tråkigt hur samhället verkar bli mer och mer anti-amning.

• Anonym (M)
    Anonym (qzå) skrev 2023-09-26 14:45:10 följande:

5 år är väl egentligen som allra äldst.
Svar på tråden Andras åsikter om att sluta amma