• Anonym (…)

Kan barnet gå själv till bup?

Jag har en dotter som lider av svår ångest, ad-hd m.m
    Hon har börjat med ny adhd medicin och ska öka dosen. Hon har därför fått tid imorgon till läkaren på bup. Till saken hör den att. hon snart fyller 18 år . Är det ok att hon försöker gå själv? Svårt att få ledigt från jobbet och då måste jag sjukskriva mig för att följa med. Hon kan inte skjuta upp mötet för hon måste öka dosen. Hur ska jag göra? 

• Svar på tråden Kan barnet gå själv till bup?
  • Anonym

Din chans att vara involverad i vården efter 18 årsdagen är att följa med till vården. Efter 18 årsdagen kommer de inte att kommunicera direkt med dig.

• Räkan77

Om det är ok för henne att gå själv så låt henne göra det. Försök ringa BUP imorgon och berätta läget. 

• Anonym (Ja)

Klart det är ok. Någon gång måste hon testa att vara vuxen en liten stund iaf.

• Anonym (Beda)

Vill hon gå själv?

Skulle hon klara av att gå själv, svara på de frågor de har och minnas all den information som ges? Om inte tycker jag att du ska sjukanmäla dig och följa med. Det är så viktigt att det blir rätt. 

En variant kan vara att hon går själv och spelar in besöket så att ni kan lyssna om något är oklart i efterhand. 

Det finns inte någon annan som kan följa med? Släkting? Skolkurator? 

• Anonym (S)

Vad skulle vara problemet, menar du? Kan hon inte tala för sig eller förstår hon inte vad som sägs? Behöver hon stöd?

• Anonym (F)

Om det är jätteviktigt att hon kommer dit och risken är stor att hon misslyckas ifall hon inte får din hjälp så är det ju en dålig idé. 

Finns det ingen typ av intyg som läkaren kan skriva så att du kan ta vab eller annan typ av godkänd ledighet?

• Anonym (Hej)

Vad känner hon själv? Kommer hon komma iväg om hon ska gå själv?
    El kan du kanske skjutsa henne dit men hon vara där och sen ta sig hem själv. 
    Min son är 16 och skulle inte gå själv men kan vara där själv. 

• Anonym (Hej)

Måste hon dit för att öka dosen? El är det för ta tex blodtryck o vikt. 
    När sonen ökat dos så har vi haft en telefontid och sen har de bestämt vad som ska göras och ringt tillbaka sagt att nu finns nytt recept. 

• mammabitch

Om hon kan ta sig dit på egen hand - kan du vara med en stund över telefon ifall det finns viktig information som de vill kolla med dig?

• Anonym (been there)

Jag vet många som går till sina samtal på BUP själva. Men allt beror ju på om ungdomen tar sig dit utan hjälp, vill gå tid själv eller vill ha någon med som stöd. 
    En del mår så dåligt att de inte tar sig iväg om inte någon ser till att de gör det. Du vet väl bäst hur din dotter fungerar. 

• Anonym (Pipin)

Min dotter går på i stort sett alla sina besök själv. Hon tycker det är lättare att prata om de bara är två i rummet. Jag brukar sitta i väntrummet och bara vara med det sista, om det är något jag behöver veta.

Om din dotter tycker det är ok att gå själv så varför inte? Har du möjlighet att vara med en kort stund på telefon så kan ju antingen personalen eller din dotter ringa upp dig.

• Anonym (Sophia)

Om hon strax fyller 18 så kommer hon ju strax remitteras över till vuxenpsykiatrin och då få gå dit själv (om hon inte väljer att ha med sig någon som stöd, vilket man får om man vill). Jag vet de som hunnit kallas dit innan sin 18-årsdag och valt att gå själva. Inga problem där heller. Behövs det av någon anledning så kan ni väl be sjuksköterskan ringa upp dig sedan för att förtydliga/repetera eller vad det kan vara?

• whitestar
    Anonym (F) skrev 2023-09-25 23:58:42 följande:

Om det är jätteviktigt att hon kommer dit och risken är stor att hon misslyckas ifall hon inte får din hjälp så är det ju en dålig idé. 

Finns det ingen typ av intyg som läkaren kan skriva så att du kan ta vab eller annan typ av godkänd ledighet?

Efter dom fyllt 16 är det i princip omöjligt få sånt intyg godkänt av fk. Ungdomens liv ska typ  vara i fara för att dom ska godkänna vab.
Svar på tråden Kan barnet gå själv till bup?