• Anonym (Undrar)

Inskrivningssamtal psyk

Vilka frågor brukar ställas när någon blir inlagd på psyk? Alltså på inskrivningssamtalet. 

Jag vill helst ha svar från någon med erfarenhet av detta, som tex en vårdgivare eller en vårdtagare. 

• Svar på tråden Inskrivningssamtal psyk
  • Anonym (Maja)

Jag är patient och har erfarenhet av psykiatrisk slutenvård av flera olika skäl - problematik/ diagnos. 
    Hur inskrivnings samtalet gick till, hur långt det var och vad som togs upp är enligt min erfarenhet beroende av orsaken till inläggningen. 
    T.ex. blev jag en gång planerat inlagd för utredning och en annan gång akut - totalt olika. 

• Anonym (S)

Att bli inlagd kräver i princip att du är redo att ta ditt liv eller om du är i nåt skov typ bipolär/psykos osv

Frågor de ställer är:
    varför du söker
    vad du förväntar dig av besöket
    om du är självmordsbenägen eller självskadar
    har barn/man. vart barnet är just då, och vem som tar hand om det. de måste göra en orosanmälan till sos om de bedömer läget allvarligt.
    om du använder droger/alkohol
    ksnske får du blåsa för alkohol eller lämna pissprov
    sen tar de blodtrycket

och sen får du vänta på att läkare kommer och gör en bedömning av läget. Först träffar man skötare/sjuksköterska som ställer frågan ovan.

• mammabitch

Syftet med samtalet är ju att inhämta fakta och ringa in dina besvär och behov. Sen beror det ju på vad du söker för och om det är inskrivning i ett  program, inläggning på avdelning etc. så ger bara generella exempel.

Hur mår du just nu?
    Vad önskar du för hjälp?
    Hurt ser ditt nätverk ut? Finns det någon anhörig behöver kontakta? Sekretess?
    Arbete? Med vad? Sjukskrivning?
    Kroppsliga sjukdomar/allergier?
    Hur fungerar mat, sömn etc?
    Finns det barn /djur -  i så fall vem tar hand om dem(slutenvård).
    Rökning/alkohol/narkotika?
    Tankar/planer på att skada dig?
    Hur brukar du hantera din situation annars?
    Någonting du tycker att vi behöver veta?
    Har DU några frågor?

Svar på tråden Inskrivningssamtal psyk