• PrettyTiedUp

    Utredning påbörjad, tid hos läkare

    Hej!
    Jag och min sambo har påbörjat en infertilitetsutredning.
    Han har lämnat spermaprov och vi båda blodprover. Jag har regelbunden mens och ägglossar. Vi har försökt i snart två år, blev gravida på egen hand i feb/mars men fick missfall.


    Vi har nu en tid inbokad hos en läkare på vår vårdcentral och jag undrar lite vad som sker på det besöket?
    Kommer vi diskutera behandlingar och få en remiss skickad till ivf? 
    Jag är lättad att vi kommit såhär långt och är nyfiken på hur allt går till.

  • Svar på tråden Utredning påbörjad, tid hos läkare
  • Enya2023

    Är det hos en vanlig läkare? I så fall kommer ni nog bara gå igenom provsvaren.

    Annars brukar man ju ofta göra ett ultraljud för att se så allt ser bra ut och ev en spolning av äggledarna för att se att inget blockerar ägget från att ta sig fram.

    Om de hittat något avvikande så kommer de kanske sätta in medicin och boka en ny tid för att se att värdena blivit bättre. Om de inte hittat något så kommer de nog remittera er vidare till landstingsfinansierad ivf om ni inte redan har barn.

  • PrettyTiedUp

    Tack för ditt svar Enya2023!
    Vi har inga barn sedan tidigare och det är en läkare på kvinnokliniken dit vi hör. Tror också det kan vara att gå igenom provsvaren (som var bra) och sedan förhoppningsvis blir vi remitterade till ivf. 

Svar på tråden Utredning påbörjad, tid hos läkare