• shitshit1211

    Ensam, vart vänder jag mig?

    Hej alla
    Jag förlorade min älskade hund igår, min bästa vän som funnits med mig under en djup depression, sociala ångestproblem och ensamhet i allt detta. Nu känns hela livet så meningslöst. Jag har inga vänner, min familj kan inte förstå min psykiska ohälsa eller annat. Har en sambo, men han har sitt eget liv, jag behöver någonting mer än att förlita mig på honom.

    Jag behöver en mening med att fortsätta, någon som behöver mig, en anledning till att lämna min lilla lägenhet. Har inte haft ett fysiskt möte med en annan människa på snart 10 månader förutom min sambo. Det enda jag har haft är min hund som gav mig en anledning till att jag var tvungen att gå ut varje dag.

    Jag är i kris, jag behöver hjälp, jag behöver en gemenskap, en räddning från dessa självisolerande helvete jag lever i. Jag pluggar hemifrån sen några år tillbaka för ångesten blev för grov för att gå till en arbetsplats igen, att sätta mig i en fysisk skolbänk igen. De funkade inte.

    Min fråga är: vart hittar man ens vänner och gemenskap längre? Jag kan ju knappast lämna mitt hem just nu, jag känns inte som en rolig människa att spendera tid med, med tanke på min ångest. Hur fan lever alla längre? Det känns så konstigt att världen bara fortsätter helt fine utan mig, det är så meningslöst för mig att plågas i livet.

    Detta är väl mitt sista rop på hjälp för att jag ska kunna fortsätta. Pengar för en psykolog online är inte ens att tänka på i denna ekonomin jag har idag. Vad gör en människa som mig ens? Hur accepterar man denna ensamheten? Hur hittar jag en gemensamhet i denna svenska kulturen där man är så osäker på främlingar? (Jag är svensk innan ni säger något annat).

    Jag ber en vänlig själ därute att ge stöd eller råd. Vad kan jag göra för att orka fortsätta?


     
  • Svar på tråden Ensam, vart vänder jag mig?
  • Anonym (Hm)

    Hej du 

    Vad tufft du verkar ha det. Jag beklagar att du förlorade din vän. Fan vad svårt det måste vara och så fruktansvärt ont det måste kännas. 


    Livet är inte lätt. Alla är vi dör någon gång men de flesta lyckas oftast kravla sig upp själva tillslut. Ibland behöver man hjälp med det. Antingen genom att prata med någon eller genom att, inom situationstecken) bara göra det. Det kan låta hårt och känslokallt att säga så till någon som är så nere, men ibland måste man. Man har inget val. Livet fortsätter och det bästa du kan göra är att haka på. 


    Du, har du testat Mindler? Det finns appar om är gratis. Även kyrkan erbjuder samtalsstöd helt kostnadsfritt och anonymt om du så vill. Du behöver inte vara troende. Testa att gå en gång. Kanske känns dagen lite lättare när du går därifrån. Fördelen med kyrkan är ju att du slipper vänta 6-8 veckor utan får tid nästan direkt. 


    Hur gammal är du? Vart bort du? I större städer är möjligheterna oftast fler att hitta nya bekantskaper 

  • sextontassar

    TS,

    Du verkar ha det riktigt jobbigt. Har du kollat om du är nära din lokalförening av ÅSS (ÅSS Lokal- och Länsföreningar | ÅNGESTFÖRBUNDET ÅSS (angest.se)) ? Det som är bra med dessa föreningar är just gemenskapen och att alla förstår.

    Just i dessa tider är det gott om omplaceringar för Coronahundar. Du kan tänka färdigt den tanken :D.

    Jag undrar dock ... är det så illa att din sambo inte är att lita på, eller försöker du ta någon annans ansvar? Jag tänker att ni säkert inte skulle bo ihop om din sambo inte brydde sig om hur du mår. Vem skall man annars få tröst av om inte den som står en närmast?

    Du skulle kunna fortsätta dina promenader, som om du hade din kamrat med dig - de som du möter och som känner igen dig, är lika sugna på lite småprat som när du inte gick ensam!

    Ta hand om dig :)

Svar på tråden Ensam, vart vänder jag mig?