• Anonym (Emma)

Detta med tider på förskolan

Det har ju varit en debatt nu om vilka tider barn får lov att vara på förskolan, och vad föräldrar får lov att göra under den tiden.
    Alla föräldrar har ju inte fasta arbetstider.
    Tex så hade jag flex på mitt förra jobb, då brukade jag ca en gång i veckan ta 30 min rast istället för 60, och flexa ut 30 min tidigare för att hinna handla på Ica bredvid min arbetsplats.
    Detta är alltså inte ok?
    Nu studerar jag på heltid.  Har barnen på förskola 6 timmar per dag, men ibland blir jag klar tidigare på dagen, mitt i barnens lunch, vila eller mellanmål.
    Ska jag då plötsligt dyka upp och hämta mitt i maten eller vilan?
    Vad tycker pedagoger och andra? 

• Svar på tråden Detta med tider på förskolan
  • Anonym (Prata)

Det finns regler för mycket men som med det mesta är det bäst att prata med varandra om det känns lite trixigt att få bra rutiner. Prata med pedagogerna på dina barns förskola. 

Jag stannar på vägen innan jag hämtar min dotter för att handla typ mjölk och bröd. Stannar också för att tanka. 
    Båda grejerna tar 5 min och om jag skulle hämta innan hade jag fått köra fram och tillbaka och sen tillbaka igen. 

Detta är okej för pedagogerna på vår förskola. 
    De förstår att det är tramsigt att jag ska köra små onödiga sträckor när det handlar om 5 min. 

Man får också sköta det snyggt. Du kan inte tänja på det och hitta på en massa saker när du har barnen på förskolan. Men jag ser inget konstigt i om du låter barnen äta mellis på förskolan och kanske hinner med ett varv med dammsugaren hemma innan du hämtar om du skulle vara klar med dina studier. 

Vi ska helst inte störa i måltiderna på vår förskola. Det skapar oro hos alla barnen enligt pedagogerna. 

• Anonym (tidigare)

Jag arbetade tidigare på förskolor och har själv haft barn på förskola och i båda fallen så samarbetade vi. 

Jag oroade mig för att det kom en regel om fyra v ledighet för barnen, men jag hade bara jobbat två månader på mitt jobb efter pluggande och hade inte fyra v att ta ut. Personalen sa att det är helt ok, vi vet ju att du inte har barnen här i onödan. 

När vh oroade sig på mitt jobb sa vi likadant. För de som oroar sig, det är inte de som har sina barn på förskolan i onödan. Förskolepersonalen är väl medvetna om vilka som är vilka. (Nu måste jag väl skriva oftast, för det finns säkert de som misstror alla) 

• Citronsaft

Nej det är inte okej att varken träna eller handla medans barnet är på förskolan eller fritids. 

Hur kan folk inte fatta detta? Det är ingen barnpassning. Om du slutar 30 min tidare så gå och hämta ditt barn!!! 

• Anonym (Pia)

Det är ju inte det du beskriver som varit problemet. Förskolor som vill ha in arbetstider  gör det för att det finns föräldrar som missbrukar systemet. Det finns föräldrar som jobbar deltid men har barn på förskola på heltid, som är lediga en dag i veckan men barnet är på förskolan eller som tom har semester och har barnet på förskolan. Föräldrar som har flex kommer fortsätta att göra det och det är en möjlighet man har från arbetsgivaren. Det innebär att man har möjlighet att göra just såna saker du beskriver, inte att man måste rusa hem och hämta barnet. Förskolor begär in grundschema men hur du flexar tror jag verkligen ingen kan eller får bry sig om. 

• Anonym (Absurt)
    Citronsaft skrev 2023-09-23 07:23:58 följande:

Nej det är inte okej att varken träna eller handla medans barnet är på förskolan eller fritids. 

Hur kan folk inte fatta detta? Det är ingen barnpassning. Om du slutar 30 min tidare så gå och hämta ditt barn!!! 

Det här blir ju så absurt. Såklart ska man inte ha barnet på fsk extra länge för att baka in luft i sin egen kalender. Men slutar man nån gång 30 min innan normal tid blir det ju helt absurt att inte kunna tex ta en snabbhandling på vägen och hämta barnet samma tid som alla andra dagar. Träna på lunchen får du också göra eller cykla till och från jobb som träning.

Själv har jag förtroendearbetstid så jag har inte ens riktiga arbetstider- hur anser du att jag ska göra? (jag jobbar ikapp nattetid för att hinna klart med jobb utan att ge barnet långa dagar när jag har mer hektisks perioder, ska jag utnyttja  nattis då?)
  • Anonym (Undrar)

Ett par kollegor till mig lämnar sina barn strax innan sju för att kunna vara en timme tidigare på jobbet (har flex). Inte för att jag någonsin skulle säga något men har funderat på om man får göra så. De hämtar inte heller tidigare. 

• Anonym (Suck)

Nej ts, det är inte ok att du slutar tidigare och istället för att hämta barnen åker och handlar. Reglerna är tydliga.

Nu när du studerar så ska du inte bli "klar" tidigare. Du fortsätter så klart med dina uppgifter eller läser studielitteratur osv. Det finns alltid något att göra. Om du verkligen inte har något att göra så ja, då ska du hämta dina barn. Väldigt dum fråga om du ska hämta dem mitt i maten eller vilan, det fattar du väl själv....?

• Anonym (Doris)

Idag jobbar inte alla strikt 8-17 mån till fre. Det finns nattjobb, jourjobb, jobb med flex och distansarbete. Vad man gör på sin lunch är valfritt, som att handla eller träna.

Jag har möjlighet att ta ut semester i timmar så jag går till frisören ett par timmar var 10e vecka mitt på dagen. Det förlänger inte vistelsen på förskolan för mitt barn. Alternativet är att jag hämtar innan och sedan lämnar igen för mitt jobb fortsätter när jag är klar.

Å andra sidan är jag generös med att hålla mitt barn hemma om det är brist på personal. Likadant är vi lediga så mycket som möjligt vid lov. Så det går åt båda håll, det är illa om vi ska bara gå på millimeterrättvisa.

• Anonym (tidigare)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-09-23 08:47:32 följande:

Ett par kollegor till mig lämnar sina barn strax innan sju för att kunna vara en timme tidigare på jobbet (har flex). Inte för att jag någonsin skulle säga något men har funderat på om man får göra så. De hämtar inte heller tidigare. 

Och det är exakt detta som gjort att stramare regler krävs. 
  • Anonym (Absurt)
    Anonym (Doris) skrev 2023-09-23 09:00:28 följande:

Idag jobbar inte alla strikt 8-17 mån till fre. Det finns nattjobb, jourjobb, jobb med flex och distansarbete. Vad man gör på sin lunch är valfritt, som att handla eller träna.

Jag har möjlighet att ta ut semester i timmar så jag går till frisören ett par timmar var 10e vecka mitt på dagen. Det förlänger inte vistelsen på förskolan för mitt barn. Alternativet är att jag hämtar innan och sedan lämnar igen för mitt jobb fortsätter när jag är klar.

Å andra sidan är jag generös med att hålla mitt barn hemma om det är brist på personal. Likadant är vi lediga så mycket som möjligt vid lov. Så det går åt båda håll, det är illa om vi ska bara gå på millimeterrättvisa.

Samma här. Hämtar också direkt fsk ringer, ifrågasätter aldrig utan släpper det jag har för händer och saxar vid lov för att vara hemma mkt.
Svar på tråden Detta med tider på förskolan