• Carrokoala

Känns som jag har provat allt men händer inget.

Hej alla fina där ute! Jag och min partner har haft barn längtan i 1,5 halv år, under det första året vad det ända jag gick på va min app som själv räknar ut när ägglossningen ska vara. Det har inte hänt nåt på 1 helt år, så jag beställde hem ägglossnings tester och har använt detta nu i 3 månader, 1 månad tbx börja jag även med folat/folsyra tabletter. Men det fortsätter att visa neg varje månad... jag e så ledsen och nedbruten när allt man önskar är att få ett barn.. jag har varit gravid en gång för många år sedan som inte sluta så bra, då jag råkat bli gravid med en psykopat...så det känns ju som att jag e fertil nog till att kunna få barn men inget händer hur mycket vi än försöker... finns där andra tips och trixs som jag kan prova? // desperat tjej

• Svar på tråden Känns som jag har provat allt men händer inget.
  • LFF
    Carrokoala skrev 2023-09-22 11:35:48 följande:
    Känns som jag har provat allt men händer inget.

Hej alla fina där ute! Jag och min partner har haft barn längtan i 1,5 halv år, under det första året vad det ända jag gick på va min app som själv räknar ut när ägglossningen ska vara. Det har inte hänt nåt på 1 helt år, så jag beställde hem ägglossnings tester och har använt detta nu i 3 månader, 1 månad tbx börja jag även med folat/folsyra tabletter. Men det fortsätter att visa neg varje månad... jag e så ledsen och nedbruten när allt man önskar är att få ett barn.. jag har varit gravid en gång för många år sedan som inte sluta så bra, då jag råkat bli gravid med en psykopat...så det känns ju som att jag e fertil nog till att kunna få barn men inget händer hur mycket vi än försöker... finns där andra tips och trixs som jag kan prova? // desperat tjej

Kontakta vården för att få en utredning och hjälp. Ni har försökt i över ett år redan så då ska de utreda om varför om man önskar. 
  • Carrokoala

Tack för så snabbt svar 🙏❤️ Så mitt nästa steg är att kontakta vården helt enkelt? Finns det inget annat man kan prova innan man tar hjälp från vården?

• LFF
    Carrokoala skrev 2023-09-22 11:48:27 följande:

Tack för så snabbt svar 🙏❤️ Så mitt nästa steg är att kontakta vården helt enkelt? Finns det inget annat man kan prova innan man tar hjälp från vården?

Det ena hindrar inte det andra. Ta kontakt med vården, det kan vara väntetider för fertilitetsutredningar. Samtidigt så försöker du bara leva som vanligt helt enkelt. 

Jag är fullt medveten om hur otroligt jobbigt det är när mensen kommer och inget händer. För oss tog det 5 år och två missfall innan det till slut blev levande barn. Hade en sambo som inte ville gå till vården så hjälp sökte vi aldrig gemensamt. Året innan levande barn kontaktade jag gynekologen då jag tyckte att min mens var konstig (väldigt sparsam) så även om han inte gjorde någon direkt utredning så fick jag tabletthjälp att rensa ut eventuella slemhinnerester vid mens ordentligt samt att jag fick mina äggledare spolade (de gjorde det samtidigt som de skulle se om jag hade en polyp). Inom ett år av detta så var jag gravid och den gången blev det levande barn, tvillingar.

Så, för att använda en klyscha, ta det lugnt, slappna av, lev som vanligt och försök lägga bort tankarna på att bli gravid men sök samtidigt hjälp från vården för att reda ut om det faktiskt är något problem som ställer till det. Det är ju inte bara du som ska fungera på rätt sätt heller, man är ju två om att skapa ett liv. 
  • Carrokoala

Mycket sant det du säger! Min man är otroligt svår övertalad till att lkolla upp sånt , och det gäller inte bara detta utan alltid när det e nåt... suck man blir ju så trött... men tack för sina tips! Jag ska söka upp en gynmotagning och prata med dem om situationen och se vad de tycker. Jag e jätte tacksam för sitt svar❤️🙏

• GuldKvinnan

Vill bara säga att du inte är ensam. Vi har också försökt i ett år nu utan något som helst framsteg... så himla jobbigt... vill så gärna bli gravid. Jag ska också börja söka hjälp snart, av någon dum anledning så tar det verkligen emot men det är bara att göra det helt enkelt Skäms

• LFF
    Carrokoala skrev 2023-09-22 13:14:51 följande:

Mycket sant det du säger! Min man är otroligt svår övertalad till att lkolla upp sånt , och det gäller inte bara detta utan alltid när det e nåt... suck man blir ju så trött... men tack för sina tips! Jag ska söka upp en gynmotagning och prata med dem om situationen och se vad de tycker. Jag e jätte tacksam för sitt svar❤️🙏

Ja, det är ju livsfarligt att gå till doktorn, man kan ju få veta att det är något fel på en Flört Om han inte vill göra det för sin egen skull så kanske du kan få honom att göra det för din/er skull. 

En bekants man upptäckte att han hade en naturlig vasektomi. Sädesledarna var helt enkelt outvecklade så inga spermier kom fram. Utan koll hade de försökt i evigheter. Nu är det väldigt sällan det är något fel som upptäcks. Ibland behöver man helt enkelt bara lite hjälp på vägen. En annan bekant fick också höra att de inte kunde få barn på egen hand. De fick hjälp av IVF och hejsan, hoppsan, ett par år senare hade de tre barn (där de två efterföljande var spontana graviditeter). 
  • Carrokoala

Jag vet känner samma inför att ta hjälp, har problem sen många år tbx med alla slags sjukhus områden och ställen, även  tandläkaren... man hade ju helst velat kunna fixa detta själv, särskilt när man ser andra runt en få barn på barn och man själv gör allt för att det ska gå men inget händer...

• Carrokoala

Som svar till dig som hette sff tror jag det va! Han har en släng av hypokondri och jag tror han e livrädd för att kolla upp saker för att han tror han ska ha rätt... men försöker övertala honom om att det e ju bättre att veta isåfall så man ka göra nåt åt det, men det e mycket svårt att få han till att söka hjälp. Så jag tänker att jag söker hjälpen så blir han ju mer eller mindre tvingad till att följa med och bli kollad själv

• LFF
    Carrokoala skrev 2023-09-22 13:27:35 följande:

Jag vet känner samma inför att ta hjälp, har problem sen många år tbx med alla slags sjukhus områden och ställen, även  tandläkaren... man hade ju helst velat kunna fixa detta själv, särskilt när man ser andra runt en få barn på barn och man själv gör allt för att det ska gå men inget händer...

Man ser aldrig så många gravidmagar och barnvagnar (med liggdel) som när man själv vill ha ett litet knyte Hjärta Jag är inte heller något fan av att gå till doktorn, men som sagt, om jag misstänker att något är knas så är det ju bättre att få veta om känslan stämmer eller om det bara är hjärnspöken. 
  • Carrokoala

Håller med helt! Detta e något som är otroligt viktigt för mig och även om jag har mina rädslor så kommer jag göra allt för att kunna få ett barn att älska, så jag sväljer helre min rädsla och går igenom det än att aldrig göra det och kanske aldrig få det jag drömmer om! Jag hoppas även att turen för dig vänder snart ❤️  

Svar på tråden Känns som jag har provat allt men händer inget.