• Anonym (just an illusion)

Tycker du att det finns många här som talar om för andra hur de ska göra

Förvånad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det finns många här som talar om för andra hur de ska göra
  • Anonym (K)

Syftar du på sådana som svarar någon som bett om råd eller som säger till andra vad de ska göra fast de inte bett om råd? Det är stor skillnad där.

Anonym (K) skrev 2023-09-22 08:55:12 följande:

Syftar du på sådana som svarar någon som bett om råd eller som säger till andra vad de ska göra fast de inte bett om råd? Det är stor skillnad där.

Både och. Jag menar människor som vet bäst.
  • Anonym (K)
    Anonym (just an illusion) skrev 2023-09-22 08:57:51 följande:
    Både och. Jag menar människor som vet bäst.

Vad är det för fel att ge råd till en som ber om råd? 

Tycker det är mycket mer hyfsat att ge välmenande råd än att ignorera och inte svara alls.

Anonym (K) skrev 2023-09-22 09:00:44 följande:

Vad är det för fel att ge råd till en som ber om råd? 

Tycker det är mycket mer hyfsat att ge välmenande råd än att ignorera och inte svara alls.

Inget fel, men man ser igenom många som ger råd, deras attityd. Gör som jag säger, annars så har du en dålig dag och kommer inte bli lycklig som jag är.

"Du borde göra som jag gjorde"

• Anonym (K)
    Anonym (just an illusion) skrev 2023-09-22 09:03:08 följande:
    Inget fel, men man ser igenom många som ger råd, deras attityd. Gör som jag säger, annars så har du en dålig dag och kommer inte bli lycklig som jag är.
    Såna har jag inte sett många av. 
  • Anonym (Mer av andra nedlåtande och ältande trådar!)

När folk frågar om råd så svarar folk, inget fel med det.
    Ge råd oombedd kan vara hjälpsamt men också störande.
    De första är ju meningen med ett diskussionsforum, de flesta som skriver här ber ju just om råd eller vill ha svar på något, det är det bla som forumet gå ut på.

De andra ser man ibland och kan ha olika betydelser, är det en diskussion svarar givetvis folk dom åsikterna man har även om man tycker olika.

Tycker inte att det är många trådar där folk talar om för andra hur dom ska göra där folk inte bett om råd.
    Det är fler där vissa talar om HUR andra är, ska berätta för andra vad dom  minsann tycker och tänker.
    Te x tala om för kvinnor hur dom är ,tänker och tycker enbart för att dom är kvinnor.
    Det är otroligt irriterande,  Nedlåtande och föraktfullt att tala om för andra hur dom  är för att man minsann vet  det, man vet bäst och har alltid rätt . Uppblåst är det !

• Anonym (Ja, och..)

Ja och även folk som talar om för andra vad de inte ska eller bör göra, trots att de i själva verket inte bryr sig när det kommer till kritan.

Det värsta jag vet är folk som ska tala om för andra att "Det går inte" eller "Det är omöjligt", bara för att de själva inte lyckats med något, eller för att de är avundsjuka på den som har förutsättningar att lyckas.

Anonym (Mer av andra nedlåtande och ältande trådar!) skrev 2023-09-22 10:49:10 följande:

Tycker inte att det är många trådar där folk talar om för andra hur dom ska göra där folk inte bett om råd.

Jag ser det hela tiden.
  • Anonym (Ja, och..)
    Anonym (Mer av andra nedlåtande och ältande trådar!) skrev 2023-09-22 10:49:10 följande:

När folk frågar om råd så svarar folk, inget fel med det.
    Ge råd oombedd kan vara hjälpsamt men också störande.
    De första är ju meningen med ett diskussionsforum, de flesta som skriver här ber ju just om råd eller vill ha svar på något, det är det bla som forumet gå ut på.

De andra ser man ibland och kan ha olika betydelser, är det en diskussion svarar givetvis folk dom åsikterna man har även om man tycker olika.

Det är fler där vissa talar om HUR andra är, ska berätta för andra vad dom  minsann tycker och tänker.
    Te x tala om för kvinnor hur dom är ,tänker och tycker enbart för att dom är kvinnor.
    Det är otroligt irriterande,  Nedlåtande och föraktfullt att tala om för andra hur dom  är för att man minsann vet  det, man vet bäst och har alltid rätt . Uppblåst är det !

Eller kvinnor som prompt måste häva ur sig "offerkofta" så fort en man beklagar sig över något. Skriver man samma sak till en kvinna som beklagar sig blir det borttaget.

• Anonym (Mer av andra nedlåtande och ältande trådar!)
    Anonym (Ja, och..) skrev 2023-09-22 12:06:44 följande:
    Eller kvinnor som prompt måste häva ur sig "offerkofta" så fort en man beklagar sig över något. Skriver man samma sak till en kvinna som beklagar sig blir det borttaget.
    Ja offerkofta är nedvärderande.
    Det är lika tråkigt när kvinnor talar om för män hur dom är.
    Tycker att alla som ska tala om för andra hur dom är och generalisera folk oberoende vad det beror på, kan vara kön, var man kommer ifrån mm
    är otroligt irriterande och minst lika illa som folk som säger åt folk vad dom ska göra, det är i samma kategori, säga hur folk ska vara och hur folk är, är det lika illa. Tröttsamt!
  • Mandel

Till slut kan det ju faktiskt bli så att om man ex spammar detta forum med samma gnäll om och om igen att folk till slut faktiskt tröttnar på att var och varannan tråd kapas med gnäll från samma människa, så de i all välmening talar om att personen ska söka hjälp för att komma ur sin negativa spiral och kanske kunna leva lycklig i framtiden istället för att älta det förflutna.

Det ser jag inte som något negativt utan en push framåt i all välmening för att personen ska få hjälp att må bra.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (F)
    Anonym (K) skrev 2023-09-22 08:55:12 följande:

Tänkte skriva något liknande. Ibland ber folk om råd fast det är tydligt att de egentligen har bestämt sig. Då vill de bara ha bekräftelse på att de har rätt och blir därför sura på dem som ger råd de inte vill följa.
  • Anonym (FL)

Är det inte det som är hela meningen med ett forum som Familjeliv?

• Anonym (Spam)
    Anonym (just an illusion) skrev 2023-09-22 11:27:18 följande:
    Jag ser det hela tiden.
    Det är en illusion.

Sluta spamma! 
Svar på tråden Tycker du att det finns många här som talar om för andra hur de ska göra