• Anonym (Anso)

Göra sig av med katt - sambo

Min syster lider av svår psykisk ohälsa som går i perioder, vid sämre perioder blir hon suicid och har försökt ta livet av sig. Hon och jag står extremt nära varann, vi är tvillingar.
    Pga. studier så har jag flyttat cirka 80mil ifrån henne. Hon är återigen i en dålig perid och det stressar mig så mycket, jag kan inte fokusera på något. Hennes mående påverkar mig så mycket, jag ångrar min flytt..
    Nu har jag erbjudit henne att flytta hem till mig och bli sambos. Vilket hon överväger och kollar på jobb i trakterna.
    Problemet är att hon har hund och jag har katt..dom går absolut inte ihop då hennes hund HATAR katter och min katt är livrädd för hundar. Jag har börjat överväga att omplacera min älskade katt för jag vill så gärna ha min syster här. Jag vill heller inte be min syster göra sig av med hunden då den hjälper hennes mående rejält.
    Jag har bara så svårt att förstå att jag måste göra mig av med min älskade katt men antar att det är något jag måste göra för att få hit min syster.
    Har någon något annat tips eller input på detta?
  • Svar på tråden Göra sig av med katt - sambo
  • Tihi

Djuren kommer att vänja sig vid varandra så sitt lugnt i båten och introducera de två sakta men säkert. Du kan ju inte göra dig av med ditt djur i förebyggande syfte för guds skull.

• Dexter dot com

Är det inte bättre att ni har varsitt boende nära varandra. Blir hunden bra behandlad och får sina behov tillgodosedda fast hon mår så dåligt att hon försöker ta livet av sig?

• Anonym (m,-öklNkö)

Min spontana tanke: DU ska inte ta hand om din systers dåliga mående, det ska andra göra. 

MEN om du tror att en flytt till dig kan få henne att må bra utan att du behöver agera psykolog, livräddare osv så kan det funka. 

Djuren kanske vänjer sig vid varandra, men jag vet inte om jag hade tyckt det var värt att testa med risk för att katten mår dåligt. 

• Anonym (Tyu)
    Dexter dot com skrev 2023-09-21 19:30:40 följande:

Är det inte bättre att ni har varsitt boende nära varandra. Blir hunden bra behandlad och får sina behov tillgodosedda fast hon mår så dåligt att hon försöker ta livet av sig?

Håller med. Går det att hitta ett boende nära ditt istället? Att vara sambos känns som en temporär lösning, som också kommer begränsa ditt liv rejält. 
  • Anonym (limlam)

Tycker att det är dumt att du har funderingar kring att göra dig av med katten. Din syster behöver hjälp, men det är inte bra att ditt liv kretsar runt din syster och anpassningen till henne. Hon behöver professionell hjälp.

• Anonym (Nej)

Sluta ts! Hon ska inte bo hos er! Du kommer att må skit, hennes mående kommer inte att förbättras ett dugg, du kommer att bli medberoende, din relation kommer troligen gå helt åt skogen och till råga på allt kommer du inte ha katten kvar heller. Låt proffsen sköta din systers omsorg! Jättebra om hon bor i samma stad men hon måste bo på egen hand.

• Drottningen1970

Hon behöver hjälp för sitt mående och du behöver hjälp att få en sundare relation med din syster och förhålla dig till hennes mående innan du utplånar dig.

• Anonym (Anso)

Hon får hjälp för sitt mående men när hon blir riktigt sjuk psykiskt så drar hon sig undan, får suicidtankar, suicidförsök. Det påverkar mig enormt mycket, är så rädd att förlora henne. Därför känner jag att jag vill ha henne nära så jag kan ha koll på henne på något vis.. Hon är mitt livs bästa vän..
    Tack för kloka råd. Det är jättejobbigt för jag älskar ju min katt också, det är också min familjemedlem.. min syster hund är 12 år så den är rätt gammal. Vet inte alls hur jag ska göra.. så tänker jag att jag hellre har kvar min syster i livet än katten om ni förstår mina tankar.

• Anonym (Jessica)

Tanken är fin. Men du ska inte ansvara över din syster på det viset, du ska inte ta hand om henne. Du kommer köra sönder dig själv fullständigt. Hon kan väl skaffa en lägenhet i närheten av dig istället. Sedan ha kontakt med någon behandlare inom vården. Du ska iallafall INTE vara den som gör allt. Du kan bara finnas där, inte fixa henne.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Anso) skrev 2023-09-22 00:02:49 följande:

Hon får hjälp för sitt mående men när hon blir riktigt sjuk psykiskt så drar hon sig undan, får suicidtankar, suicidförsök. Det påverkar mig enormt mycket, är så rädd att förlora henne. Därför känner jag att jag vill ha henne nära så jag kan ha koll på henne på något vis.. Hon är mitt livs bästa vän..
    Tack för kloka råd. Det är jättejobbigt för jag älskar ju min katt också, det är också min familjemedlem.. min syster hund är 12 år så den är rätt gammal. Vet inte alls hur jag ska göra.. så tänker jag att jag hellre har kvar min syster i livet än katten om ni förstår mina tankar.

Ja, klart du känner så. Men du ska inte behöva känna så. Den oron kommer gnaga sönder dig. Inte nu kanske. Det känner du inte mitt uppe i all stress. Men sen. Blir nog mer ett säkerhetsbeteende genom att vilja hålla koll på henne. Men om du har henne där kommer du ändå inte ha mer koll. Så fort du är iväg tex så kommer du ändå vara orolig. Du kommer ju ständigt vilja hålla koll. Hon är sjuk och behöver mer hjälp än den hon får uppenbarligen. 

Hur gammal är du? 

Hur började hennes besvär? Tänkte pans/pandas? Av infektion. 

Du borde också petas med någon om detta.  

Svar på tråden Göra sig av med katt - sambo