• anyword

Flytta från hus till lägenhet. Fördelar/nackdelar?

Hej, vi är en liten familj som behöver flytta pga jobb. Vi flyttar från ett hus i en mindre stad till Stockholm.

Priserna är ju som de är. Vi står alltså mellan att köpa ett nytt hus eller ett radhus - i så fall blir det på en bra bits pendlingsavstånd från jobbet. 

Eller en lägenhet. Betydligt närmare, men mindre. Mindre att mecka i trädgården osv. Min man måste göra sig av med alla cykelgrejer han har i garaget.
    Men kommer vi sakna det?

Barnen är så stora att de inte leker så mkt i trädgården längre. Fina dagar vill de hellre ut och skejta eller möta kompisar någonstans. Jag är rädd att jag kommer sakna fruktträden mest =( Sån lyx att ha obegränsat med plommon (även om det är ganska jobbigt).

Hur ska vi tänka? Vad kommer jag sakna?

• Svar på tråden Flytta från hus till lägenhet. Fördelar/nackdelar?
  • Mrs Moneybags

Varför inte en lägenhet med uteplats eller liknande? Så blir kanske övergången inte så svår. Sådana lägenheter finns ju nästan överallt, utom mitt i city.

Fördelen med lägenhet är ju förstås att den kräver mindre arbete än ett hus med stor trädgård. Nackdelen är grannar tätt inpå och avsaknad av utomhusområde (om man inte har uteplats då...)

Är barnen tonåringar eller nära tonår så är det ju ofta mitt i city ungdomarna vill bo. Jag känner många som har bott i villa när barnen var små, men flyttat in till stan nu när barnen är äldre. Kanske kompenserar med en sommarstuga istället som ligger inom 1-2 timmars avstånd så att de kan åka dit på helgerna. 

Svar på tråden Flytta från hus till lägenhet. Fördelar/nackdelar?