• Anonym (Ts)

Vad har era 10-12-åringar för byxor på vintern?

Hej!
    Min 9-åring har jeans eller lite varmare leggings (leggings med borstad insida) på vintern, men har då också tjocka överdragsbyxor när det är minusgrader). Men det blir ju allt mindre populärt med överdragsbyxor Cool, samtidigt som det inte verkar finnas tjockare leggings i större storlekar än 140. Vad har era lite äldre barn för brallor när det är kallt?

• Svar på tråden Vad har era 10-12-åringar för byxor på vintern?
  • Anonym (vanliga)
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-21 12:33:29 följande:

Hej!
    Min 9-åring har jeans eller lite varmare leggings (leggings med borstad insida) på vintern, men har då också tjocka överdragsbyxor när det är minusgrader). Men det blir ju allt mindre populärt med överdragsbyxor Cool, samtidigt som det inte verkar finnas tjockare leggings i större storlekar än 140. Vad har era lite äldre barn för brallor när det är kallt?

Vanliga byxor eller jeans. De tycks inte frysa om de ser coola ut, eller så struntar de i att de fryser om de ser coola ut. I den åldern accepterades överdragsbyxor enbart på fjällsemester när det är kutym att ha såna kläder. I skolan eller på stan, aldrig. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (vanliga) skrev 2023-09-21 12:51:50 följande:
    Vanliga byxor eller jeans. De tycks inte frysa om de ser coola ut, eller så struntar de i att de fryser om de ser coola ut. I den åldern accepterades överdragsbyxor enbart på fjällsemester när det är kutym att ha såna kläder. I skolan eller på stan, aldrig. 
    Tack för svar! Ja, det är ju intressant det där, att de inte verkar frysa så länge de ser coola ut haha. Synd att det inte funkar lika bra för vuxna Drömmer
  • Mrs Moneybags

Jeans och ibland långkalsonger under beroende på hur kallt det är. Blir ju inte så kallt här i Stockholm. Det har väl hänt 1-2 dagar att han har valt täckbyxor, men oftast blir det skalbyxor ovanpå om han vet att han ska vara ute en längre stund om det är slask/snö. 

• LFF
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-21 12:33:29 följande:

Hej!

Förra året (då 9 år och gick i trean) så var det inga problem att få dem att använda täckbyxor på vintern. Skalbyxor/överdrag när det varit blött men inte kallt har varit en annan historia typ sen de slutade förskolan. Vi får väl se hur det bir i år när de börjat fyran Cool
  • Anonym (A)

Jeans. Möjligtvis en strumpbyxa under om det varit väldigt kallt. Överdragsbyxor har inte använts sen åk 1. Bor i Stockholm.

• Anonym (vanliga)
    LFF skrev 2023-09-21 13:07:58 följande:
    Förra året (då 9 år och gick i trean) så var det inga problem att få dem att använda täckbyxor på vintern. Skalbyxor/överdrag när det varit blött men inte kallt har varit en annan historia typ sen de slutade förskolan. Vi får väl se hur det bir i år när de börjat fyran Cool
    Från fyran började mina barn och deras kompisar inte vilja ha överdragsbyxor till vardags längre. Man såg aldrig några barn med överdrag på skolgården i åldrarna över 10-11 år.
  • LFF
    Anonym (vanliga) skrev 2023-09-21 13:11:00 följande:
    Från fyran började mina barn och deras kompisar inte vilja ha överdragsbyxor till vardags längre. Man såg aldrig några barn med överdrag på skolgården i åldrarna över 10-11 år.
    Som sagt, mina har gjort skillnad på överdrag (skalbyxor) och varma täckbyxor redan från skolstart så det ska bli väldigt intressant att se när de varma täckbyxorna försvinner. Samtidigt så brukar de inte bry sig speciellt mycket om vad alla andra gör och har på sig så det oroar jag mig mindre över. De gillar inte att frysa och ena sonen för dessutom köldeksem om han blir kall så jag hoppas de håller kvar åtminstone detta år vid att vara ok med täckbyxor i skolan eftersom de är ute mycket på rasterna och fritids.
  • Anonym (Ts)

Var vi lika knussliga när vi var barn? Antagligen Skrattande
    Hur är det när det regnar? Har de överdragsbyxor då eller är regnkläder också no-no från ca årskurs 4? Nu i trean (där vi bor) är de tvingade av pedagoger så de har inte något direkt val men det gnälls ju lite på morgnarna om det regnar och jag insisterar på skalbyxor.

• LFF
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-21 13:16:10 följande:

Hur är det när det regnar? Har de överdragsbyxor då eller är regnkläder också no-no från ca årskurs 4? Nu i trean (där vi bor) är de tvingade av pedagoger så de har inte något direkt val men det gnälls ju lite på morgnarna om det regnar och jag insisterar på skalbyxor.

Mina har mer eller mindre vägrat både regnkläder och skalbyxor sen de började förskoleklass. Skaljacka har alltid funkat men inte byxor. Den ena hakar upp sig på att det prasslar så mycket om dem. Enda gången de frivilligt använt dem har varit när det varit redigt blött och de skulle ut i skogen med skolan. Hemma har de aldrig haft problem med det om vi bett dem däremot. Pedagogerna lärde sig fort att det inte fungerade att tvinga dem och vi sa även det att "påminn dem om att det är bra att ha dem men vill de inte så vill de inte". 
  • Anonym (vanliga)

Definitivt! Jag är född på 70-talet skulle inte tagit på mig täckbyxor (som det hette då) ens under hot från ungefär mellanstadiet i ålder. Hade även tygskor under vintern för att vinterstövlar var töntigt av nån anledning. Mössa hade jag aldrig heller, tog av den när jag kom hemifrån så inte mamma såg.
  • Anonym (Det går i arv)

Min mamma beklagade sig för mormor om min vägran att bära ordentliga vinterkläder. Mormor påminde henne då om vintern då hon själv gick i träskor
  • Anonym (Underbara ungar)

Täckbyxor? Regnkläder!? På en 12-åring?!? Här I huset får man vara glad om något barn över 7 tar med sig ett paraply om det ösregnar.

Jag skyller på deras mamma. Hon skulle gå naken. I ösregn på Antarktis om det gick. 

• Studentpappa

Förra året i femman hade hon täckbyxor och riktiga kuoma, nästan alla i klassen hade riktiga täckkläder. I år är det nog annat, men när det är riktigt kallt kommer hon nog vilja ha täckbyxor ändå.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Ts)

Tack alla för era ärliga, och underhållande, svar! Känns skönt att veta att jag inte är den enda som kommer att ha en genomblöt, iskall men otroligt stylish unge i vinter Skrattande

Svar på tråden Vad har era 10-12-åringar för byxor på vintern?