Arvs/testamentfrågor
Hej
Jag har försökt googla men blir inte klokare. Jag har för mycket i mitt liv kanske.
Nåväl, vilka kan bestrida ett testamente?
Det finns en huvudarvinge och 3 barn som kan kräva sin laglott.
Kan barnbarn bestrida testamentet? Som jag har förstått det har endast de som har fått ärva något rätt att läsa testamentet, ingen annan. Kan barnbarn som då blir lottlösa ändå bestrida testamentet? Jag fattade biten om VAD som måste vara uppfyllt för att ett testamente kan bestridas, men hittade inte om barnbarn kan bestrida testamentet trots att de inte vet vad som står i det?
Orsaken till frågan är att ETT barnbarn av sex får ärva nåt alls. Barnen till den avlidne tänker inte bestrida då de får minst sin laglott, men huvudarvingen, deras mor vill hellre dela på fyra redan nu. En del till henne och en till vardera barnen.
De vill däremot skydda barnbarnet som har fått ärva och kommer inte att delge vad som stod i testamentet. Endast ett av barnen är nämnt där då denne fick ärva saker som tillhör hobbyn det barnet och fadern delade. Alla är överens om att så ska ske då ingen av de övriga två barnen har intresse i det. Dock har alla barn fått ta del av vad som stod i testamentet då modern oroas över att bara ett barnbarn har fått ärva. Modern försökte få den avlidne att ändra på det men han sa bara att det är hans pengar så han gör som han vill.
Oron kommer sig av att det finns ett annat barnbarn som är säker på att hen ska få ärva och ganska mycket vilket då inte har skett.