• Anonym (Mamma)

    Nya förskolegrupper ställer till problem

    På vårt barns förskola, gjorde man till den här terminen om avdelningarna. Där finns nu en avdelning för de allra äldsta, 4-6 år och två avdelningar för 1-4 år. Mitt barn är första barnet född 2020 på sin avdelning. De är generellt få barn födda det året och det är därför ett ganska stort glapp till nästa barn född samma år. Istället var det väldigt många barn födda 2019 som gick över till nästa avdelning och många 1-2-åringa tillkom på mitt barns avdelning.

    Det har lett till att mitt barn i princip inte har några kompisar kvar på sin avdelning. Visst kan hen leka med en tvååring, men så givande tycker hen ändå inte att det är att leka med någon som knappt kan prata. Hen har en kompis som är ett drygt halvår yngre som hen leker med och sen är det en ettåring som fattat tycke för mitt barn som mitt barn tar hand om i princip. Ettåringen är ofta ledsen och mitt barn tröstar. Ettåringen vill ofta kramas och hänga på mitt barn och får då göra det. 

    Fram till treårsdagen var mitt barn lite avogt inställd till förskolan. Hen hade kul på plats, men ville inte gå dit om morgnarna. När hen fyllde tre i vintras, ändrades detta totalt och barnet kom hem och bubblade om alla kompisar och allt kul som gjorts. Nu har detta ändrats igen. Det enda som är roligt är i princip att vara ute och leka på gården, för då är hela förskolan ute samtidigt och därmed kompisarna på den andra avdelningen. Det sker dock enbart morgon och eftermiddag och har lett till att vi försöker lämna tidigare än vad vi egentligen behöver, för att hen ska hinna leka lite.

    Vi har pratat med förskolan som menar att det finns en plan för att barnet ska få vara lite mer på den andra avdelningen. Hittills den här terminen har det hänt en gång. Eventuellt kommer barnet få följa med på någon utflykt med den andra avdelningen. Någon gång. På mitt barns avdelning övar barnen nu på att gå på led. Kanske inte så givande för en som fyller fyra om några månader. 

    Jag vet inte riktigt hur vi ska hantera detta. Å ena sidan har förskolan sina skarpa åldersregler och tyvärr drabbar det alltid någon. Å andra sidan är det nu mitt barn som inte vill gå till förskolan för att det inte finns så många att leka med längre. Hur går man till väga? Kan man ställa krav på att barnet ska beredas möjlighet att få vara med de äldre barnen? Mitt barn är på gränsen till att lära sig ljuda alfabetet, men sitter nu och målar med barn som ska lära sig hålla i en pensel, vilket också blir tråkigt. 

  • Svar på tråden Nya förskolegrupper ställer till problem
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-20 11:05:33 följande:
    Nya förskolegrupper ställer till problem

    På vårt barns förskola, gjorde man till den här terminen om avdelningarna. Där finns nu en avdelning för de allra äldsta, 4-6 år och två avdelningar för 1-4 år. Mitt barn är första barnet född 2020 på sin avdelning. De är generellt få barn födda det året och det är därför ett ganska stort glapp till nästa barn född samma år. Istället var det väldigt många barn födda 2019 som gick över till nästa avdelning och många 1-2-åringa tillkom på mitt barns avdelning.

    Det har lett till att mitt barn i princip inte har några kompisar kvar på sin avdelning. Visst kan hen leka med en tvååring, men så givande tycker hen ändå inte att det är att leka med någon som knappt kan prata. Hen har en kompis som är ett drygt halvår yngre som hen leker med och sen är det en ettåring som fattat tycke för mitt barn som mitt barn tar hand om i princip. Ettåringen är ofta ledsen och mitt barn tröstar. Ettåringen vill ofta kramas och hänga på mitt barn och får då göra det. 

    Fram till treårsdagen var mitt barn lite avogt inställd till förskolan. Hen hade kul på plats, men ville inte gå dit om morgnarna. När hen fyllde tre i vintras, ändrades detta totalt och barnet kom hem och bubblade om alla kompisar och allt kul som gjorts. Nu har detta ändrats igen. Det enda som är roligt är i princip att vara ute och leka på gården, för då är hela förskolan ute samtidigt och därmed kompisarna på den andra avdelningen. Det sker dock enbart morgon och eftermiddag och har lett till att vi försöker lämna tidigare än vad vi egentligen behöver, för att hen ska hinna leka lite.

    Vi har pratat med förskolan som menar att det finns en plan för att barnet ska få vara lite mer på den andra avdelningen. Hittills den här terminen har det hänt en gång. Eventuellt kommer barnet få följa med på någon utflykt med den andra avdelningen. Någon gång. På mitt barns avdelning övar barnen nu på att gå på led. Kanske inte så givande för en som fyller fyra om några månader. 

    Jag vet inte riktigt hur vi ska hantera detta. Å ena sidan har förskolan sina skarpa åldersregler och tyvärr drabbar det alltid någon. Å andra sidan är det nu mitt barn som inte vill gå till förskolan för att det inte finns så många att leka med längre. Hur går man till väga? Kan man ställa krav på att barnet ska beredas möjlighet att få vara med de äldre barnen? Mitt barn är på gränsen till att lära sig ljuda alfabetet, men sitter nu och målar med barn som ska lära sig hålla i en pensel, vilket också blir tråkigt. 


    Maila ungefär det du skrivit här till rektorn.
    Finns det andra förskolor i närheten?
    Så här skall det inte behöva vara fram till sommaren.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2023-09-20 11:38:41 följande:
    Maila ungefär det du skrivit här till rektorn.
    Finns det andra förskolor i närheten?
    Så här skall det inte behöva vara fram till sommaren.
    Vi har som sagt haft samtal med förskolan, utan vidare framgång. Tyvärr står man nu rektorslösa en period också.

    Det finns absolut andra förskolor, men de är fulla och har långa köer. Vi är då hänvisade till förskolor en bra bit bort. Vi har hela tiden varit väldigt nöjda med förskolan, det är bara den här situationen som inte känns bra.

    Vi är lovade att barnet ska få byta avdelning så fort det finns plats. Tyvärr kan man inte vara säker på att någon flyttar i närtid. Det är extremt låg omsättning på barn här, då förskolan är mycket populär. Jag förstår också att man inte kan riva upp allt enbart för mitt barn, men jag skulle önska en lösning där mitt barn kanske får följa med på den andra avdelningens utflykter, eller är med den andra avdelningen en eller två halvdagar i veckan, så att hen får träffa gamla kompisar och får utmaningar som är mer åldersadekvata. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-20 11:05:33 följande:

    Jag vet inte riktigt hur vi ska hantera detta. Å ena sidan har förskolan sina skarpa åldersregler och tyvärr drabbar det alltid någon. Å andra sidan är det nu mitt barn som inte vill gå till förskolan för att det inte finns så många att leka med längre. Hur går man till väga? Kan man ställa krav på att barnet ska beredas möjlighet att få vara med de äldre barnen? Mitt barn är på gränsen till att lära sig ljuda alfabetet, men sitter nu och målar med barn som ska lära sig hålla i en pensel, vilket också blir tråkigt. 


    Man pratar med sitt barn om att det är synd att det finns få barn i samma ålder på avdelningen och påminner om att hen kan leka med de andra på rasterna. Nej, man kan inte komma och kräva en massa av förskolan. De har lovat att barnet ska få vara mer med de äldre, fråga efter en konkret plan för detta.

    Din/er attityd är det som är mest avgörande för barnets mående på förskolan, kom ihåg det. Om du/ni blir ledsna för barnets skull och går med i den känslan kommer den att byggas på, bekräftas och förstärkas. Till slut kanske barnet vägrar gå. Var neutral åtminstone, men ju mer positivt du/ni kan tala om förskolan med barnet desto större chans att hen kommer att må bra där. Dessutom fyller ju barnet snart 4 år och borde kunna få flyttas upp till den äldre avdelningen. Jag tror hen/ni står ut till januari.
  • Anonym (Nja)

    När det gäller skrivträning och andra aktiviteter för äldre barn så kan ju du/ni som föräldrar faktiskt tillgodose det på hemmaplan också.

Svar på tråden Nya förskolegrupper ställer till problem