Nya förskolegrupper ställer till problem
På vårt barns förskola, gjorde man till den här terminen om avdelningarna. Där finns nu en avdelning för de allra äldsta, 4-6 år och två avdelningar för 1-4 år. Mitt barn är första barnet född 2020 på sin avdelning. De är generellt få barn födda det året och det är därför ett ganska stort glapp till nästa barn född samma år. Istället var det väldigt många barn födda 2019 som gick över till nästa avdelning och många 1-2-åringa tillkom på mitt barns avdelning.
Det har lett till att mitt barn i princip inte har några kompisar kvar på sin avdelning. Visst kan hen leka med en tvååring, men så givande tycker hen ändå inte att det är att leka med någon som knappt kan prata. Hen har en kompis som är ett drygt halvår yngre som hen leker med och sen är det en ettåring som fattat tycke för mitt barn som mitt barn tar hand om i princip. Ettåringen är ofta ledsen och mitt barn tröstar. Ettåringen vill ofta kramas och hänga på mitt barn och får då göra det.
Fram till treårsdagen var mitt barn lite avogt inställd till förskolan. Hen hade kul på plats, men ville inte gå dit om morgnarna. När hen fyllde tre i vintras, ändrades detta totalt och barnet kom hem och bubblade om alla kompisar och allt kul som gjorts. Nu har detta ändrats igen. Det enda som är roligt är i princip att vara ute och leka på gården, för då är hela förskolan ute samtidigt och därmed kompisarna på den andra avdelningen. Det sker dock enbart morgon och eftermiddag och har lett till att vi försöker lämna tidigare än vad vi egentligen behöver, för att hen ska hinna leka lite.
Vi har pratat med förskolan som menar att det finns en plan för att barnet ska få vara lite mer på den andra avdelningen. Hittills den här terminen har det hänt en gång. Eventuellt kommer barnet få följa med på någon utflykt med den andra avdelningen. Någon gång. På mitt barns avdelning övar barnen nu på att gå på led. Kanske inte så givande för en som fyller fyra om några månader.
Jag vet inte riktigt hur vi ska hantera detta. Å ena sidan har förskolan sina skarpa åldersregler och tyvärr drabbar det alltid någon. Å andra sidan är det nu mitt barn som inte vill gå till förskolan för att det inte finns så många att leka med längre. Hur går man till väga? Kan man ställa krav på att barnet ska beredas möjlighet att få vara med de äldre barnen? Mitt barn är på gränsen till att lära sig ljuda alfabetet, men sitter nu och målar med barn som ska lära sig hålla i en pensel, vilket också blir tråkigt.