Jjjjjllo skrev 2023-09-20 03:11:37 följande:
SOS ALLA MAMMOR
Jag har precis plussat med mitt blivande första barn om jag räknat rätt så är jag just nu 5+2/3 hade senaste mens 14aug.
Jag har ingen familj runt om mig och ingen äldre kvinnlig figur, jag har min man och hans familj men hans mamma bor i Italien o pratar bara italienska och jag svenska så inte så mycket kommunikation där, har även tjejkompisar men ingen av dom har barn eller vet nått om graviditet eller barn.
så jag vänder mig nu till er jag vill veta alla era tips vad jag kan förvänta mig, d ni önska nån sa t er vid er första graviditet mm, vad får man absolut inte göra, vad är big no nos, hur förbereder man för förlossninge, vad är viktig när barnet föddes, vill veta allt. för jag är helt lost vet man kan prata med barnmorska har första tid om 2v men vill veta mer. Försöker googla massor hittat några böcker mm men vill höra från folk som gått igenom och få sånna tips man får från sin mamma mormor äldre syster och så vidare
Gick igenom exakt samma som du, så här är de tips jag kan ge dig.
Se till att ha det praktiska basala klart innan 7e månaden, dels för att du blir större och tröttare, och för att om barnet föds för tidigt är det skönt att vara klar. Med det basala menar jag:
lite kläder
skötbord
badbalja
nappflaskor och flaskborste
babymonitor
en barnstol
spjälsäng
vagn
babyskydd/bilbarnstol mycket av detta går att köpa begagnat till en bråkdel av priset, kolla marketplace på facebook och sök typ startpaket /startkit för bebisar. Då får du det som behövs direkt.
Babyspråk, de 5 orden. Nyfödda kommunicerar med 5 ord, avseende mat, trötthet mm. Du kan söka på Pricilla Dunstan. Vissa säger att det är psuedopsykologi men för mig fungerade det och mätta lugna barn sover bättre och man blir mindre trött som förälder.
Om du inte ska amma (för att du inte vill eller inte kan) låt dig inte nedslås av det eller andras åsikter, och vill du använda ersättning så komihåg att använda kallt vatten som ni värmer/kokar, aldrig varmt vatten från kranen. Värm aldrig ersättning i micron för den kan värmas ojämnt och ditt barn bränner sig. Överlag värm inte heller plastflaskor eller barnmatsburkar av plast i micron.
Skaffa några lådor att ha bebiskläder i olika storlekar i, för bebisar växer snabbt.
Vissa saker är värda att investera i, tex en mamaroo babygunga och en bugaboo barnvagn, det är saker som kan se dyra ut men väl värda pengarna. Köp
inte en billig barnvagn för det är något ni kommer använda varje dag i 3-4 år och du vill at den ska bara enkel att köra och att kunna fälla ihop. Inte något som går sönder eller du gör dig illa på.
www.bugaboo.com/us-en/strollers/bugaboo-fox-3/
Köp inte de billigaste blöjorna för de är ofta inte bra och innehåller massa plast. Vill du ha blöjor som är bra så titta på Natys ekologiska eller Libero bamboo tex. eller tygblöjor.
Börja fundera på hur du vill ha din förlossning och skriv ned det. Tex om du vill ha speciall musik eller doftljus eller något annat som kommer göra dig lugn. Eller om du vill ha bedövning men inte lustgas, då kan det vara skönt att ha det nedskrivet så du slipper prata med folk och ge instruktioner. Bara ta med det du skrivit ned till BB så har du det klart.
Sov när du kan, det är mitt viktigaste tips.