• Jjjjjllo

SOS ALLA MAMMOR

Jag har precis plussat med mitt blivande första barn om jag räknat rätt så är jag just nu 5+2/3 hade senaste mens 14aug.

Jag har ingen familj runt om mig och ingen äldre kvinnlig figur, jag har min man och hans familj men hans mamma bor i Italien o pratar bara italienska och jag svenska så inte så mycket kommunikation där, har även tjejkompisar men ingen av dom har barn eller vet nått om graviditet eller barn. 

så jag vänder mig nu till er jag vill veta alla era tips vad jag kan förvänta mig, d ni önska nån sa t er vid er första graviditet mm, vad får man absolut inte göra, vad är big no nos, hur förbereder man för förlossninge, vad är viktig när barnet föddes, vill veta allt. för jag är helt lost vet man kan prata med barnmorska har första tid om 2v men vill veta mer. Försöker googla massor hittat några böcker mm men vill höra från folk som gått igenom och få sånna tips man får från sin mamma mormor äldre syster och så vidare 

• Svar på tråden SOS ALLA MAMMOR
  • Anonym (Ajaj)

Du verkar ganska ung får jag fråga hur gammal du är?

• Jjjjjllo
    Anonym (Ajaj) skrev 2023-09-20 03:14:51 följande:

Du verkar ganska ung får jag fråga hur gammal du är?

Jag är 22
  • svansmamman

Först och främst, grattis till graviditeten! Att plussa är en väldigt speciell känsla, alldeles oavsett ålder eller hur länge man längtat efter det där plusset. 

Jag skulle nog säga att mitt bästa råd är att försöka att inte oroa sig för mycket eller i onödan. Det är lätt att tankarna vandrar till oro att få missfall, att allt inte ska se bra ut på RUL, att det inte kommer gå som man vill vid förlossningen, att bebis föds med gulsot, att man inte har allt man behöver redo, att man inte är förberedd. 

Att oroa sig är helt normalt, men det ska inte ta överhanden. Man får försöka jobba på att tygla sin oro och tänka att det är något som kommer följa en hela livet med barn. 

Det andra jag vill skicka med är att försöka njuta av det du har framför dig. Det är lätt att fastna i det jobbiga med illamående, molvärk, foglossning osv, men försök att hitta ljusglimtarna ändå. Även om det finns mycket som kan vara jobbigt med att vara gravid, är det också en helt fantastisk upplevelse. Jag kan ångra att jag inte njöt mer under min första graviditet, för det är verkligen något speciellt med att vara gravid för första gången. Det behöver inte vara avancerade saker, men mer att inte bara fokusera på att bara komma sig i mål och att stressa på med livet innan det är dags. 
    För egen del hade jag sjukt mycket på jobbet vid förra graviditeten. Jag kämpade genom viktnedgång, hög puls och dåliga blodvärden där mitt enda fokus var jobbet. 

Nu när jag är gravid för andra gången är min inställning en helt annan. Jag jobbar såklart, men jag tar mig tid att även njuta av annat. 

Förlossningen var jag själv orolig för innan, men i takt med att det närmade sig försvann rädslan och ersattes med pepp. Jag tittade mycket förlossningsvideor på youtube vilket hjälpte, kanske framförallt för att förstå hur olika förlossningar kan vara. För mig var det nyttigt att inte ställa in mig så mycket på något, utan gå in med ett öppet sinne. Jag tog hjälp av personalen och fick jättefint stöd och stöttning från både dem och min sambo. 

I övrigt då. Man behöver inte så mycket till bebis. Vi köpte allt utom vagn och babyskydd begagnat och sparade mycket pengar på det. Det finns supermycket fina och bra grejer på marketplace, tradera etc. 

Det finns tusen saker att säga, både om tiden som gravid, förlossningen och första tiden med bebis - men då skulle det bli många sidor. Rent generellt är mitt råd att försöka pusta ut och slappna av, allt kommer lösa sig. Det finns inte rätt eller fel, allt handlar om vad du och din man har för preferenser. Allt kommer gå bra, ni fixar detta! ❤️

• Cereal Killer

Som ovan skriver, pusta ut och slappna av. Du har 35 veckor på dig att förbereda dig för barnet, och sedan 18 år på dig att utvecklas i ditt föräldraskap tillsammans med barnet. Dessutom är du född med ett antal modersinstinkter som troligen kommer att kicka in och göra dig till en ganska bra förälder även om du inte läst på det minsta. Jag gissar att du är uppspelt och jätteglad just nu och vill lära sig allt på en gång, och det är såklart bra om du känner så, men faktum är att du har all tid i världen (nästan) på dig. Det är också så att många av de åsikter och tankar kring barn och barnuppfostran man tillskansar sig under graviditeten, förändras när man lär känna sitt barn och märker vad som faktiskt funkar och vad barnet behöver. Mitt bästa tips är faktiskt att inte låsa fast dig för mycket vid det du läser nu, utan att försöka vara flexibel. Tänk inte ?när jag får mitt barn så ska jag minsann inte låta barnet hindra mig från att leva mitt liv, barnet får helt enkelt anpassa sig till mig?, utan försök tänka ?jag skulle verkligen vilja fortsätta med det här intresset jag har. Kanske kommer det ibland att uppstå konflikter mellan barnets behov och min vilja, det vet jag inte ännu, men jag hoppas verkligen att jag i så fall kan lösa dem?. Ha en föreställning om hur du vill att det ska bli, men lås dig inte för mycket. Vi är många föräldrar som, efter flera års erfarenhet av våra barn, bara kan skratta åt de åsikter vi hade som barnlösa. 

Detsamma gäller förlossningen. Det kan vara jättebra att läsa på och ha ett hum om hur man vill ha det, men i slutändan är alla förlossningar olika och låser man fast sig för mycket vid en föreställning om hur det kommer bli så finns det en risk att man blir besviken. 

Ibland kan det nästan vara en fördel att inte ha en massa äldre och erfarna kvinnor omkring sig som lärt sig en massa konstiga metoder från 70- och 80-talet för hur barn ska tas om hand. Det kan även vara jättestressade att få helt motsatta råd från olika håll. ?Barnet MÅSTE få närhet av dig hela tiden, dag som natt?. ?Barnet MÅSTE lära sig att sova själv hela natten redan från tidig ålder?. Det är så mycket enklare ibland att bara utgå från barnet. Vissa behöver mycket närhet och vissa inte. Man märker garanterat vilken typ av barn man har. 

Sedan är det ju bra redan nu att läsa in sig på exempelvis kostråden från Livsmedelsverket. Det är också bra att kolla upp vad som gäller med eventuella läkemedel man tar. Och förstås att avstå från alkohol och tobak, men det vet du säkert redan. 

• Anonym (8383838)

Det enda jag vill säga är: följ bebisen, och allt blir lättare. Börja inte med massa rutiner för tidigt. Låt den äta och sova hipp som happ som den vill. 

Bli inte förvånad eller rädd för dina känslor. Du kanske älskar att bli mamma, eller så blir det en jättestor omställning som för mig, och som det tar tid att komma in i. Du kan älska ihjäl ditt barn och samtidigt knappt stå ut med ditt nya liv. Var inte hård mot dig själv. 

• Jjjjjllo

Tack för alla bra svar men vill mer ha tips på det praktiska faktiskt som hört man inte får ge kallt vatten t spädbarn, ett varmt bad kan hjälpa med smärtor och foglossning men även hört det inte bra att bada när man är gravid osv

• Jjjjjllo

Tack för alla bra svar men vill mer ha tips på det praktiska faktiskt som hört man inte får ge kallt vatten t spädbarn, ett varmt bad kan hjälpa med smärtor och foglossning men även hört det inte bra att bada när man är gravid osv

• Anonym (8383838)
    Jjjjjllo skrev 2023-09-21 13:59:00 följande:

Allt det här får du fråga din barnmorska, inte anonyma människor på nätet. Vissa råd behöver du få av medicinskt kunnig personal. 
  • Anonym (U)

Du kommer att få veta mycket från din barnmorska! Fråga allt du undrar där. 

Två saker min barnmorska inte berättade var att foglossning inte alltid går över efter förlossningen och att man därför ska vara försiktigt och inte göra sånt man får ont av. Hon missade också att berätta att tiden precis efter förlossningen kan vara riktigt tuff. Var beredd på att du kan ha ont en tid efteråt och att amningen kan vara smärtsam och svår. Du är inte dålig eller konstig om det skulle hända dig. Många gpr det ju också jättefint för och de är pigga och glada som nyblivna mammor! 

• Jjjjjllo

Svar t anonym 838383 
    så jag ska Nt kunna fråga folk om tips vad dom gjort för underlätta det är liksom ett öppet forum och självklart kommer Nt göra allt alla säger men vill gärna höra sakerna jag tog upp va bara exempel finns massa andra saker man kan säga som hjälpt folk under deras graviditet sånt man tipsat folk om vet inte om verkar tillräckligt tydlig i min fråga inte så jag vill höra varje hälso grej vill ha knep som kan hjälpa i visa situationer 

• Jjjjjllo

Svar t anonym 838383 
    så jag ska Nt kunna fråga folk om tips vad dom gjort för underlätta det är liksom ett öppet forum och självklart kommer Nt göra allt alla säger men vill gärna höra sakerna jag tog upp va bara exempel finns massa andra saker man kan säga som hjälpt folk under deras graviditet sånt man tipsat folk om vet inte om verkar tillräckligt tydlig i min fråga inte så jag vill höra varje hälso grej vill ha knep som kan hjälpa i visa situationer 

• Jjjjjllo

Svar t anonym 838383 

• Jjjjjllo

Svar t anonym 838383 

• Anonym (Emma)

Läs på, men inte för mycket är mitt tips. 

Generellt är det fler föräldrar som berättar om sin oro eller när saker går åt skogen på ett eller annat sätt än när man mår bra och inte har något större problem. 

Min vän hade ett barn som var litet i magen och fick tillväxt ultraljud. Hon var svinorolig och googlade. Resultatet var ju att hon fick upp allt där det var diverse komplikationer. Få skrev att barnet föddes välskapt och perfekt - för de har inte samma behov att skriva av sig. Spoiler alert; hennes barn var strax över 4 kilo när barnet föddes och vi skrattade gott åt att det såg litet ut i magen. 

Jag hade vänner som spydde i princip 9 månader och var orolig för dig. Själv var första graviditeten 9 månader av underbart mående. Jag vet att det inte är alla förunnade, men det är sällan man läser om dem utan man läser om alla som har komplikationer för de har behov av att prata av sig. 

Jag läste på en del men främst dessa två böckerna:
    Att föda : en barnmorskas tankar, råd och erfarenheter (pocket)
    Denna var inför förlossningen och informativ och bra för det var nog det jag var orolig för. I efterhand inser man att även om förlossningen i sig är en stor händelse så är det en liten del av livet med barn egentligen. Men ändå så grymt häftigt! 

Växa och upptäcka världen : sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår (pocket)
    Denna bok var rolig att läsa och följa barnets första år, den beskriver olika perioder i livets första månader i olika utvecklingsperioder och stämde hyfsat på mina egna och vänners barn.. Det verkar som den tyvärr utgått så titta på begagnat sidor/second hand. 

Det finns många böcker om barn och barnuppfostran på nätet. En del är skrivna av välrenomerade forskar, psykologer osv. Läste för många år sedan om 2 barnpsykologer som hade gett ut böcker om barn och barnuppfostran och olika metoder osv. Sedan fick dessa 2 barnpsykologer själva barn. Det var en ögonöppnare - barnet gjorde ju inte alls som de skrivit i böckerna! De hade konstaterat att ingen som inte har barn själv borde få skriva böcker om barn... Flört Så - läs på, men gör det lagom. 

Men återigen. Googla inte för mycket. Läs på lagon. Lyssna på din barnmorska, se om du kan hitta några bra vänner i föräldragruppen. Låt ditt barn få visa vägen. Njut av graviditeten! Grattis! 

Jo, ett tips till ska du få. Öppna förskolan en bra plats att hitta vänner med barn i samma ålder. En ljuvlig plats att hänga på. Många gånger finns det olika öppna förskolor så det kan vara värt att testa flera. 

• trollhona
    Jjjjjllo skrev 2023-09-20 03:11:37 följande:
    SOS ALLA MAMMOR

Jag har precis plussat med mitt blivande första barn om jag räknat rätt så är jag just nu 5+2/3 hade senaste mens 14aug.

Jag har ingen familj runt om mig och ingen äldre kvinnlig figur, jag har min man och hans familj men hans mamma bor i Italien o pratar bara italienska och jag svenska så inte så mycket kommunikation där, har även tjejkompisar men ingen av dom har barn eller vet nått om graviditet eller barn. 

så jag vänder mig nu till er jag vill veta alla era tips vad jag kan förvänta mig, d ni önska nån sa t er vid er första graviditet mm, vad får man absolut inte göra, vad är big no nos, hur förbereder man för förlossninge, vad är viktig när barnet föddes, vill veta allt. för jag är helt lost vet man kan prata med barnmorska har första tid om 2v men vill veta mer. Försöker googla massor hittat några böcker mm men vill höra från folk som gått igenom och få sånna tips man får från sin mamma mormor äldre syster och så vidare 

Gick igenom exakt samma som du, så här är de tips jag kan ge dig.

Se till att ha det praktiska basala klart innan 7e månaden, dels för att du blir större och tröttare, och för att om barnet föds för tidigt är det skönt att vara klar. Med det basala menar jag: 
    lite kläder
    skötbord
    badbalja
    nappflaskor och flaskborste
    babymonitor
    en barnstol
    spjälsäng
    vagn
    babyskydd/bilbarnstol mycket av detta går att köpa begagnat till en bråkdel av priset, kolla marketplace på facebook och sök typ startpaket /startkit för bebisar. Då får du det som behövs direkt.

Babyspråk, de 5 orden. Nyfödda kommunicerar med 5 ord, avseende mat, trötthet mm. Du kan söka på Pricilla Dunstan. Vissa säger att det är psuedopsykologi men för mig fungerade det och mätta lugna barn sover bättre och man blir mindre trött som förälder. 

Om du inte ska amma (för att du inte vill eller inte kan) låt dig inte nedslås av det eller andras åsikter, och vill du använda ersättning så komihåg att använda kallt vatten som ni värmer/kokar, aldrig varmt vatten från kranen. Värm aldrig ersättning i micron för den kan värmas ojämnt och ditt barn bränner sig. Överlag värm inte heller plastflaskor eller barnmatsburkar av plast i micron.

Skaffa några lådor att ha bebiskläder i olika storlekar i, för bebisar växer snabbt. 

Vissa saker är värda att investera i, tex en mamaroo babygunga och en bugaboo barnvagn, det är saker som kan se dyra ut men väl värda pengarna. Köp inte en billig barnvagn för det är något ni kommer använda varje dag i 3-4 år och du vill at den ska bara enkel att köra och att kunna fälla ihop. Inte något som går sönder eller du gör dig illa på. www.bugaboo.com/us-en/strollers/bugaboo-fox-3/

Köp inte de billigaste blöjorna för de är ofta inte bra och innehåller massa plast. Vill du ha blöjor som är bra så titta på Natys ekologiska eller Libero bamboo tex. eller tygblöjor.

Börja fundera på hur du vill ha din förlossning och skriv ned det. Tex om du vill ha speciall musik eller doftljus eller något annat som kommer göra dig lugn. Eller om du vill ha bedövning men inte lustgas, då kan det vara skönt att ha det nedskrivet så du slipper prata med folk och ge instruktioner. Bara ta med det du skrivit ned till BB så har du det klart. 

Sov när du kan, det är mitt viktigaste tips.
  • trollhona
    Jjjjjllo skrev 2023-09-22 01:25:45 följande:

Svar t anonym 838383 

Undvik all typ av koffein under graviditeten, kaffe, svart te, mörk choklad mm. Det gör både dig och bebisen hyper.

Om du har morgonillamående ha ett paket mariekex eller liknande bredvid sängen och ät några innan du går upp, det brukar hjälpa.

och ät folsyra, det kan du köpa på apotek.
  • Anonym (Bästa)

Mitt bästa råd... lyssna på din kropp när du föder och inte när barnmorskan säger att du ska krysta. Och ät mjukgörande medel för bajset från vecka 37 ungefär.. (man vet ju aldrig om barnet kommer tidigt) första bajset efter förlossningen är rent helvete och mjukgörande underlättar något. Glöm inte knipövningar och vaginal massage med olja också :)

• Anonym (J)

Det blir sällan som man tror att få barn. Själv levde jag i nån bubbla och verkligheten var ju inte alls sån med barn. 

Svar på tråden SOS ALLA MAMMOR