• aaliceelin

    Hållbart spelande?

    Jag har sett mycket diskussioner om föräldrar som upplever att ens barn spelar för mycket och på ett ohälsosamt sätt. Jag som själv spelar mycket och har gjort det hela livet har såklart börja fundera på hur jag delar min hobby med mina framtida barn på ett balanserat sätt. Då jag också är utvecklare har jag börjat skissa på en app för detta.


    Appen grundkoncept är att skapa ett hållbart spelande där man på ett spelifierat sätt börjar bygga bättre vanor kring spelandet. Användaren får olika uppgifter och mål som exempelvis "'ät en frukt" och "gå 10k steg", där man får poäng för varje genomförd uppgift. Tanken är då att dessa poäng går att lösa in mot produkter och erbjudanden inom spel som agerar som en morot att fortsätta. Så tanken är att om man håller i och använder appen under en längre tid kan man i slutändan tjäna ihop till att köpa ett skin i Fortnite, Fifa eller vad man nu spelar.


    Visar idén om appen lite mer här för den som vill se https://www.get-flick.app.


    Jag som spelat hela livet vet ju att spelandet även medför mycket positivt. Gemenskap, problemlösning och när jag var yngre bidrog det mycket till att jag snabbare lärde mig engelska. Jag tror inte lösningen är att förbjuda spelandet, varför ska man inte skulle kunna spela på kvällen om man har sovit 8 timmar, ätit en frukt, gått 10k steg och har tillgodosett bas behoven?.


    Vad är era spontana tankar kring det? Ni som är föräldrar, och ni som spelar själva? Är det något ni skulle använda?


  • Svar på tråden Hållbart spelande?
  • Jemp

    Hmm... Det finns ju en god tanke, absolut. Lite skeptisk är jag dock. Dels rent tekniskt: vem betalar för "belöningen" och hur funkar det med olika spel? Hur säkerställer man att inte bara kryssa i utan att utföra sysslan? Kan man välja vad som ska ingå i uppdragen? 

    Sen är jag också fundersam kring att bygga upp hela vardagen kring att få spela, att leva hälsosamt för att få en belöning på datorn snarare än att lära barnen utgångspunkten att man rör på sig varje dag, äter vettigt (en frukt är ju inte en helhetslösning där om än inte dåligt), osv. 

    Tilltalas mer av spel där rörelsen är en bit i det hela, tex Pokemon, och ett liv där spelandet kan vara en del men inte huvudfokus. Men vem vet, kanske blir motbevisad med tiden- mina barn är ännu i lågstadieåldern. 

  • aaliceelin

    Tack för bra input! Tanken är att företagen som erbjuder belöningarna är de som betalar för att synas i appen. Ungefär samma upplägg som Mecenat har med studentrabatter. För dem blir det marknadsföring direkt till sin kundgrupp samtidigt som de bidrar till en bra grej, men det är ju bara spekulation. 

    Mycket av uppdragen som är med på bilderna som antal steg, sömn och sådana grejer är data som hämtas från apple eller googles egna hälsoapp så det är inget som man anger själv. Äta frukt grejen verifieras genom att man tar en bild så skannas innehållet för att se om det är en frukt på bilden. Sen finns det inget som hindrar en från att ut en frukt från kylen, ta en bild och sen lägga tillbaka den. Men förhoppningen är att man också äter den när man ändå tagit sig tid att ta en bild. Vissa grejer får vara lite på goodwill. 

    Tanken är att bygga appen kring strategier som forskats på kring hur man bygger vanor. Typ microhabits och habit stacking så att man skapar vanor utan att man vet om det. Sådana grejer tycker jag är väldigt intressant men om jag skulle försöka lära ut det till några ungdomar skulle det nog falla på döva öron. Men lyckas man också påvisa att en bättre hälsa leder till att man blir bättre i sitt spelande så kanske de själva ser ett värde i det och fortsätter. 

  • Martinetto

    Bra grundidé. De flesta telefoner har stegräknare och har barnen en smartwatch/fitbit så kan väl aktivitetsnivåer också räknas ut.
    Drömscenario är väl om spelen låses till appen så att de inte accessas utan tillräckligt många xp.
    Tänk Viktväktarnas system där man tjänar speltimmar via aktiviteter.

  • Magical

    Så man använder gamification för att inte spela för mycket? 

Svar på tråden Hållbart spelande?