• Lburen

Hjälp, förhöjda trombocyter

Hej!
    Jag hoppas att någon kan hjälpa mig tyda mim dotters provsvar.

En provtagning som gjordes för ca 1,5 månad sedan visade sig min snart 4 åriga dotters trombocyter ligga på ett värde på 448.
    Nu gjordes en ny provtagning förra veckan där det stigit till 561. (Referens värden är mellan 190-400) 

Efter första värdet fick vi ingen återkoppling och har heller inte fått på det senaste.

Jag är såklart super orolig över dessa värden, då man bara läser otäckheter om man googlar. Hennes blodbad i övrigt har vart och är normala i värdena.

Tacksam för lugnande svar 

• Svar på tråden Hjälp, förhöjda trombocyter
  • mimssans

Hur mår tösen för övrigt? Dricker hon ordentligt? ingen infektion eller inflammation? Då kan man få förhöjda värden ? Vad sa doktorn? Släppte han eller hon det eller ska de utreda vidare ? 

• Lburen
    mimssans skrev 2023-09-19 12:13:23 följande:

Hur mår tösen för övrigt? Dricker hon ordentligt? ingen infektion eller inflammation? Då kan man få förhöjda värden ? Vad sa doktorn? Släppte han eller hon det eller ska de utreda vidare ? 

Hon mår helt som vanligt, tycker inte att hon druckit mindre än vanligt heller..
    Hon opererades dock för armbrått för ca 2 månader sedan om det kan påverka? Tycker dock att det är konstigt att det stigit från förra värdet?:( men sånt kanske kan släpa efter innan det vänder.

Jag har ringt och bett om återkoppling men inte blivit uppringd ännu. Så orolig
  • mimssans

Tror värdet kan variera lite upp och ned. Förstår att du är orolig. be Om remiss hematologi om de inte har något vettigt att säga. tror inte de behöver vara något. kan ju va hon har behövt äta mediciner nu eller någon inflammatorisk process i hennes kropp. svårt att säga men återkoppla vad doktorn sa så kanske man lär sig något av det 

• Lburen
    mimssans skrev 2023-09-19 12:52:36 följande:

Tror värdet kan variera lite upp och ned. Förstår att du är orolig. be Om remiss hematologi om de inte har något vettigt att säga. tror inte de behöver vara något. kan ju va hon har behövt äta mediciner nu eller någon inflammatorisk process i hennes kropp. svårt att säga men återkoppla vad doktorn sa så kanske man lär sig något av det 

Jag hoppas verkligen det finns någon logisk förklaring. Hon är lite "skadad" efter alla sjukhusbesök samt provtagningar nu. Så en provtagning är världens projekt. Man får nästan mordhålla henne för att det ska gå att sticka  det kanske också kan va en förklaring, med stasning och felvärden.

Jag återkommer när jag vet mer

Tack för svar 
  • JagABC

Gränsvärdena är ett genomsnitt där 96% av en population ryms in. Men det finns alltid de som ligger utanför utan att det behöver vara problem.
    Vår dotter (vuxen) hade 900-1200 utan att någon orsak hittades, det var bara så. Lite oro då hon blev gravid eftersom mycket få fall är rapporterade men det gick bra, mycket extra kontroller dock.
    Om du söker på nätet hittar du mycket oroande orsaker till förhöjda värden, den kan vara så men det behöver inte vara.

Svar på tråden Hjälp, förhöjda trombocyter