• Anonym (Sigrid)

Notering hos polisen utan anmälan?

Jag fick en fråga av en bekant idag gällande att informera/prata med polisen men att det då inte ska bli en anmälan det utan mer en notering inför eventuella framtida behov.
    Hon befinner sig i en situation med separation från sin partner och det finns även barn med i bilden. Partnern har "tappat det" och är elak på olika vis, gränsar till hot, skriker osv, tydligen även framför barnen om jag förstår det rätt.

Hon skulle vilja att det står nedskrivet någonstans ifall  det senare skulle bli så allvarligt att det faktiskt behöver anmälas, men dagsläget tror hon att partnern kanske sansar sig och att det mest är en akut reaktion på separationen. OBS! Nu är det inte det som ska diskuteras i tråden utan min undran är endast om hon kan prata med Polisen, få nedskrivet saker och ting, men inte att det blir en anmälan och utredning av det? Spontant är mitt svar nej, men jag kanske har fel?

• Svar på tråden Notering hos polisen utan anmälan?
  • Anonym (?)

Pratar hon med polisen och berättar om brott måste polisen utreda.  

• Cereal Killer
    Jag har gjort så med en ?stalker? jag hade. Inget brott hade begåtts hade begått vid tillfället, men jag var orolig för att han skulle göra något värre, så polisen gjorde en notering om det och tipsade mig även om att skicka ett brev till personen om att detta gjorts och att det kunde komma att bli en riktig polisanmälan om han inte lämnade mig ifred (vilket han gjorde efter detta).

Sedan vet jag inte om denna notering har någon påverkan vid en framtida anmälan eller rättegång. I mitt fall tänkte jag nog mest att om jag anmäls försvunnen så kanske de börjar leta snabbare och hos rätt person. 
  • Anonym (aa)
    Anonym (Sigrid) skrev 2023-09-18 17:23:04 följande:
    Notering hos polisen utan anmälan?

Jag fick en fråga av en bekant idag gällande att informera/prata med polisen men att det då inte ska bli en anmälan det utan mer en notering inför eventuella framtida behov.
    Hon befinner sig i en situation med separation från sin partner och det finns även barn med i bilden. Partnern har "tappat det" och är elak på olika vis, gränsar till hot, skriker osv, tydligen även framför barnen om jag förstår det rätt.

Hon skulle vilja att det står nedskrivet någonstans ifall  det senare skulle bli så allvarligt att det faktiskt behöver anmälas, men dagsläget tror hon att partnern kanske sansar sig och att det mest är en akut reaktion på separationen. OBS! Nu är det inte det som ska diskuteras i tråden utan min undran är endast om hon kan prata med Polisen, få nedskrivet saker och ting, men inte att det blir en anmälan och utredning av det? Spontant är mitt svar nej, men jag kanske har fel?

Gör han saker inför barnen så är det nog för att anmäla enligt den nya lagen som kom förra året. 
  • Kvinna 1980

Nej det ska inte gå att göra så. Man kan förstås prata med polisen om situationen innan man bestämmer sig för om man vill göra en anmälan eller inte. Någon notering ska polisen inte göra om anmälan inte sker. Fast gissningsvis finns det individer hos polisen som kör sitt eget race och "fusknoterar" ibland. 

• Kvinna 1980
    Anonym (aa) skrev 2023-09-20 08:29:39 följande:
    Gör han saker inför barnen så är det nog för att anmäla enligt den nya lagen som kom förra året. 
    Ja så kan det förstås vara, tänkte inte på det.
Svar på tråden Notering hos polisen utan anmälan?