• Anonym (Lotta)

Sambon hemma på helgen, betala hyra?

Hej..
    Vi har bott i mitt hus i 18 månader nu. Första halvåret behövde han inte betala något alls, sedan önskade jag få 3000 i månaden, vilket egentligen inte alls täcker halva kostnaden för bolån, el, vatten, sophämtning osv. Nu arbetar han på annan ort och är bara hemma tre dagar i veckan. Borde han fortfarande betala? 

Jag hade det även knapert i någon månad och fick låna pengar av honom för att klara mig. Detta betalades tilbaka genom att han inte behövde betala något till mig på tre månader. När han hade det knapert så behövde han inte betala mig på två månader, innebär det att han är skyldig mig för två månader? Jag tänker inte begära detta, utan är bara nyfiken. 

• Svar på tråden Sambon hemma på helgen, betala hyra?
  • Anonym (Air)

Svår fråga. Mycket att väga in... Tycker absolut han kan stå för maten och ev snacks och sånt när han är hemma, hjälpa till med nån räkning ibland som el. Men hyra tror jag inte jag skulle begära för 3 nätter i veckan. 

• Anonym (L)

Står sambon skriven hos dig? Isåfall borde han betala hyra.

• Anonym (KR)

Det handlar inte bara om att han endast bor där 3 dagar i vecka. Det handlar också om att du faktiskt erbjuder en plats att bo på. Vad är annars hans alternativ? Hotell 12 dgr i månaden? Stå själv på en lägenhet (vilket hade kostat mycket mer än 3000kr/månad). Hatta runt på olika ArB?

• Lönnsirap

Ja, självklart bär en sambo kostnader för sitt boende. Även om han bara är där 3 dagar i veckan en period.

Men med detta sagt behöver ni ju naturligtvis också fundera över om han faktiskt är sambo just nu, eller om ni en period är särbos.

Jag tänker att ni behöver titta på vem som betalar för vad och hur ni tänkt framöver. Jag tänker att det låter som att han faktiskt försöker putta egna levnadskostnader på dig på ett sätt som är ytterst osympatiskt.

• Anonym (Lotta)

Alltså, han har ju alla sina saker i huset, och kläderna lämnar han smutsiga när han kommer hem och tar med rena till jobbet Cool. Han är skriven i samma hus. Blir lite känslan av att han hälsar på på helgerna nu. Men han har ju som sagt redan bott ett halvår gratis, vet inte hur andra gör när sambon eller make/maka arbetar borta några månader. Lämnat de sin respektive att stå för alla kostnader för att de inte bor där heltid? Känns bara så skumt det här. Vi ska sälja huset, så renoverar nu. Alla sådana kostnader står också på mig. Sen när vi säljer så används en eventuell vinst som handpenning på nytt hus vi ska köpa tillsammans, men då blir det ju mer mitt hus det med .. kommer ju bli samma igen! 

• Anonym (Ziggy)
    Anonym (Lotta) skrev 2023-09-18 16:55:30 följande:

Alltså, han har ju alla sina saker i huset, och kläderna lämnar han smutsiga när han kommer hem och tar med rena till jobbet Cool. Han är skriven i samma hus. Blir lite känslan av att han hälsar på på helgerna nu. Men han har ju som sagt redan bott ett halvår gratis, vet inte hur andra gör när sambon eller make/maka arbetar borta några månader. Lämnat de sin respektive att stå för alla kostnader för att de inte bor där heltid? Känns bara så skumt det här. Vi ska sälja huset, så renoverar nu. Alla sådana kostnader står också på mig. Sen när vi säljer så används en eventuell vinst som handpenning på nytt hus vi ska köpa tillsammans, men då blir det ju mer mitt hus det med .. kommer ju bli samma igen! 

Nej, men när ni köper nytt hus tillsammans så äger ni det 50/50 och så får ni ordna ett skuldebrev där din insats ska tillbaka till dig den dagen ni säljer huset. Då blir det mer jämlikt och ni bidrar med lika mycket till skötseln och de månatliga omkostnaderna för huset. 

Vad gäller de dagar han bor i huset som ni har nu skulle jag tänka att han bor ju faktiskt där - han har sina saker där, han är där när han är ledig etc. Jag skulle tycka det var självklart att dela på omkostnaderna. Men MINST för 3 dagar i veckan då. 
  • Anonym (B)

Det är inte ditt problem hur lite tid han spenderar i huset, han ska dela på alla fasta kostnader. Däremot så klart mindre av matkostnader, kanske också något mindre för elen, t ex en tredjedel. Det är ju inte frågan om vad han nyttjar eller inte av t ex internet, man betalar för tjänsten oavsett hur mycket eller lite det blir. Därför ska även han betala hälften av sånt.

• Anonym (Z)

Alltså, han har ju alla sina saker i huset, och kläderna lämnar han smutsiga när han kommer hem och tar med rena till jobbet // Cool. Han är skriven i samma hus. Blir lite känslan av att han hälsar på på helgerna nu. Men han har ju som sagt redan bott ett halvår gratis, vet inte hur andra gör när sambon eller make/maka arbetar borta några månader. Lämnat de sin respektive att stå för alla kostnader för att de inte bor där heltid? Känns bara så skumt det här. Vi ska sälja huset, så renoverar nu. Alla sådana kostnader står också på mig. Sen när vi säljer så används en eventuell vinst som handpenning på nytt hus vi ska köpa tillsammans, men då blir det ju mer mitt hus det med .. kommer ju bli samma igen! 

Ni lägger givetvis in samma peng på ert nya boende och betalar hälften var. 
  • Lönnsirap

Alltså, han har ju alla sina saker i huset, och kläderna lämnar han smutsiga när han kommer hem och tar med rena till jobbet // Cool. Han är skriven i samma hus. Blir lite känslan av att han hälsar på på helgerna nu. Men han har ju som sagt redan bott ett halvår gratis, vet inte hur andra gör när sambon eller make/maka arbetar borta några månader. Lämnat de sin respektive att stå för alla kostnader för att de inte bor där heltid? Känns bara så skumt det här. Vi ska sälja huset, så renoverar nu. Alla sådana kostnader står också på mig. Sen när vi säljer så används en eventuell vinst som handpenning på nytt hus vi ska köpa tillsammans, men då blir det ju mer mitt hus det med .. kommer ju bli samma igen! 

Han utnyttjar dig ekonomiskt.
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Ziggy) skrev 2023-09-18 16:59:54 följande:
    Nej, men när ni köper nytt hus tillsammans så äger ni det 50/50 och så får ni ordna ett skuldebrev där din insats ska tillbaka till dig den dagen ni säljer huset. Då blir det mer jämlikt och ni bidrar med lika mycket till skötseln och de månatliga omkostnaderna för huset. 

Vad gäller de dagar han bor i huset som ni har nu skulle jag tänka att han bor ju faktiskt där - han har sina saker där, han är där när han är ledig etc. Jag skulle tycka det var självklart att dela på omkostnaderna. Men MINST för 3 dagar i veckan då. 
    Det var bra info. Har bara köpt egna boenden så vet inte hur det går till. 
    Han betalar bara en bråkdel av de fasta kostnaderna, och oftast är det jag som köper maten på helgen. Men han säger att han bara är här på helgen så han borde inte behöva betala några fasta kostnader alls.
Svar på tråden Sambon hemma på helgen, betala hyra?