Ringt till socialtjänsten och utgett sig för att vara polis, olagligt?
Det är tyvärr en person i min familj som har gjort det här, tror jag vet vem. Vet inte hur man ska beskriva det mer än att personen är inte frisk och har gjort väldigt mycket annat också för att förstöra.
Socialtjänsten startade en utredning i våras på grund av bråk i familjen.
När jag fick läsa utredningen förra månaden såg jag att det stod att polisen hade ringt för att de hade fått in ett tips om att jag skulle flytta utomlands med barnen och sälja min 7-åriga dotter till prostitution (bland annat). Jag blev såklart extremt chockad.. och äcklad av att nån ens tänker sånt om min dotter. Så jag ringde till polisen (det namn som stod i utredningen) för att ta reda på om det verkligen stämde att nån hade sagt det här.
Efter några samtal fram och tillbaks med polis och socialtjänst kom det fram att polisen inte hade fått in något sånt tips alls utan troligen är det nån som har ringt till socialtjänsten och utgett sig för att vara en polis som berättar om de här tipsen. Det här hände efter att jag hade ansökt om pass till barnen i våras för en planerad resa .. och nån gång hade hotat familjemedlemmen att om hen inte slutar med allt kommer jag att behöva flytta utomlands eller till en annan stad (utan allvarliga planer på att göra det).
Min handläggare på socialtjänsten sa att de såklart inte tog det här på allvar alls och att det inte är så ovanligt att folk ringer in och säger helt extrema saker..och att de skulle ta bort det från utredningen.
Men det jag undrar är om det är ett brott? Kan det verkligen vara lagligt att ringa och utge sig för att vara polis och säga såna hemska saker om någon? Det är skillnad om det bara var en anonym anmälan men att utge sig för att vara polis är ju på en annan nivå känns det som?
Nån som vet?