• Frida85a

Någon ska bo hemma hos dig - städar du?

Jag har hela den här veckan varit hus/hund/kattvakt.
    Fyra hundar, fyra kattungar (10 veckor) och två vuxna katter.

Huset ligger lite ut på landet och där bor även två vuxna och två barn, tonårig och mellanstsdieåldern. 

När jag kommer dit så är hemma rejält smutsigt, toaletterna svarta, handfaten inte rengjorda. Golven smutsiga.

Köket är smutsigt och i flera lådor ligger det musbajs. På alla skåpluckor har det runnit smutts så de är mer grå/bruna än vita. 
    I kylskåpet är det fullt med gamla och mögliga saker, det är smutsigt och kladdigt och går även djur där inne.

Det ena sovrummet är fullt med hund bajs och hundkiss.
    Flera av innedörrarna är fläckiga, smutsiga och fulla med hår blandat med smuts. 
    I vardagsrummet där kattungarna är, är det fullt med glasspappwr, använda strumpor, skräp och sand/grus. 
    Hemmet är stökigt och lortig helt enkelt.

När jag påpekar detta för de som har huset så får jag till svar att "så farligt är det inte" "vi bor på landet" 
    Hade ni kunnat lämna ert hem o h låta någon annan bo hemma hos er i det skicket? 

Överreagerar jag? 

Jag skrev även att det var synd om barnen som tvingades att ha det så och det var inte populärt. 

Så hade du städat innan du skulle ha någon att bo hemma hos dig? 

• Svar på tråden Någon ska bo hemma hos dig - städar du?
  • Anonym (B)

Det är ju så att man vänjer sig vid olika standarder. Har man bott i smuts flera år så ser man det inte. 

• Anonym (..)

Om det är musbajs i skåp etc så städar väl dessa personer aldrig? Ring socialtjänsten om det bor barn där, det är en sanitär olägenhet. 

• Anonym (S)

Ts, du missar poängen. Det här är inte frågan om att ha ostädat, det är en sanitär olägenhet som beror på mentala brister. Personer som bor så där mår inte bra och behöver hjälp.

Orosanmälan till soc och ett samtal till länsstyrelsen är vad som behövs.

• fjanten

Nog för att lite dammråttor inte dödat någon, och det är lite uppfriskande att besöka någon som INTE ser ut att bo i en elloskatalog - men det ska ju inte vara en sanitär olägenhet! Det du beskriver låter ju som något helt annat än ostädat, det är ju vidrigt.

• Tecum

Vi skulle absolut städa innan, men det TS beskriver är på en nivå där det handlar om flera dagars jobb och sanering snarare än städ. Så TS överreagerar inte men måste inse att den familjen lever på en helt annan nivå och har vant sig. Så de ser inte problemen och tar illa upp av kritik. Att de bor på landet är inget argument, klart att vi också kan städa. Och att ha en massa djur inne är att be om bekymmer. 

Barn som växer upp i en sån miljö får ett bättre immunförsvar och far inte automatiskt illa vad gäller risk för sjukdomar. Värre är att det blir en tillvänjning och de kanske inte förstår vitsen med att ha välstädat även när de flyttar hemifrån.

• FuckGoggleAskMe

Skulle inte bo så själv i en minut och inte låta någon gäst göra det heller. Skulle inte heller påpekat det för personerna, de vet säkert själva att de bor i en sanitär olägenhet och har något mentalt problem som gör att de inte förmår sig att ta itu med det. 

Om det vore goda vänner skulle jag erbjuda att vi städar tillsammans. 

• rosesarewhite

Det där räknas inte som ostädat utan som sanitär olägenhet. Stackars barn och djur! Anmäl dem för vanvård av djur och gör en orosanmälan till socialen. Jag hade tagit kort på allting och sedan sagt åt ägarna att de måste komma hem genast, för jag tänker inte bo där.

• Mia448
    Tecum skrev 2023-09-17 18:41:11 följande:

Vi skulle absolut städa innan, men det TS beskriver är på en nivå där det handlar om flera dagars jobb och sanering snarare än städ. Så TS överreagerar inte men måste inse att den familjen lever på en helt annan nivå och har vant sig. Så de ser inte problemen och tar illa upp av kritik. Att de bor på landet är inget argument, klart att vi också kan städa. Och att ha en massa djur inne är att be om bekymmer. 

Barn som växer upp i en sån miljö får ett bättre immunförsvar och far inte automatiskt illa vad gäller risk för sjukdomar. Värre är att det blir en tillvänjning och de kanske inte förstår vitsen med att ha välstädat även när de flyttar hemifrån.

Man kan få kroniska infektioner av smutsig miljö också dock. Och mögel kan skapa sjukdom med
  • Anonym (gg)

Inlägget handlar inte ens om att städa innan utan att barn lever i misär, att familjen har accepterat detta ok nivå. Klart de inte städar då.

• Anonym (S)

Vill minnas att musbajs är fruktansvärt olämpligt i ett hem också och kan ge svåra sjukdomar.

Vad tänker du göra åt saken ts?

Svar på tråden Någon ska bo hemma hos dig - städar du?