• Baramammaella

Varför sprider myggor malaria och denguefeber till exempel men inte hiv?

Jag är hypokondrisk av mig ibland och denna tanke har slagit mig många gånger, hur myggor kan sprida vissa sjukdomar men inte hiv. Som är en blod smitta, dom suger ju ändå blod. tycker det är konstigt.  Någon som kan förklara detta för mig som är kunnig I ämnet eller är läkare? 

• Svar på tråden Varför sprider myggor malaria och denguefeber till exempel men inte hiv?
  • FtS70

Kort svar: HIV är ett virus som drabbar människor och primater, det överlever inte i myggor. Virus som gula febern och parasiter som malaria är anpassade efter insekter.

• Cereal Killer

Viruset behöver genomgå ett antal replikationscykler mellan det att man bit smittad och att man smittar vidare. HIV kan inte genomgå sådana cykler i myggceller, det är helt omöjligt. Därför kan det inte, och kommer aldrig kunna, smitta på ett sådant sätt. 

• Baramammaella
    Cereal Killer skrev 2023-09-16 19:40:20 följande:

Viruset behöver genomgå ett antal replikationscykler mellan det att man bit smittad och att man smittar vidare. HIV kan inte genomgå sådana cykler i myggceller, det är helt omöjligt. Därför kan det inte, och kommer aldrig kunna, smitta på ett sådant sätt. 

Men om en mygga sticker en hiv smittad, och direkt efter en person som är hiv fri ? borde det inte kunna smitta så?
  • Cereal Killer
    Baramammaella skrev 2023-09-16 21:36:00 följande:
    Men om en mygga sticker en hiv smittad, och direkt efter en person som är hiv fri ? borde det inte kunna smitta så?
    Nej. Av precis den anledning jag skrev i mitt första inlägg. 
Svar på tråden Varför sprider myggor malaria och denguefeber till exempel men inte hiv?