• Pombal98

Äl dag 14 av cykel på 32 dagar?

Hej! har under ungefär ett år följt min cykel och testat för ägglossning och försökt lite halvt att bli gravid. Jag har testat positivt för LH ökning via clear blue test på dag 12/13 vilket betyder att ägglossning teoretiskt bör ske dag 14/15. Dock är ju min cykel 31-32 dagar lång - kan ägglossning ens ske så tidigt, eller snarare, kan en lutealfas vara så lång? Börjar misstänka att jag inte får ägglossning.

Någon annan som har samma typ av cykel och får ägglossning?

• Svar på tråden Äl dag 14 av cykel på 32 dagar?
  • Mortiscia80

Ja, det är inte ovanligt att man har ett par dagar längre fas före eller efter ÄL än de statistiska 14 dagarna. Jag skulle rekommendera att tempa, det verkar vara en väldigt säker teknik för att se om man haft ÄL.

• Pombal98

Intressant, var man lär sig när man plötsligt börjar ha lite koll.

Och skönt att höra! Har precis börjat tempa, hoppas det kan ge lite klarhet i saken. Annars blir det nog att kontakta gyn.

• Aliona

Ja, 14 dagar är bara ett genomsnitt, man kan ha båda kortare och längre. Jag hade själv kort, 10-11 dagar, och vad jag förstått är det bara kort som kan vara problematisk när man försöker bli gravid. 

Jag skulle ha litat på testen om jag var du, men du kan ju också titta på temp och flytningar/sekret om du vill. 

Men varför är det egentligen så viktigt för dig att veta exakt? Om du försöker bli gravid på naturligt sätt så räcker det att ni har sex några gånger runt eller innan ägglossning, sperman lever ganska länge. Det är först när man gör assisterad befruktning som det blir viktigare att veta så exakt. 

Svar på tråden Äl dag 14 av cykel på 32 dagar?