• Anonym (Ts)

2 veckors bebis vill amma konstant?!?

Är detta någon fas? Min 2 v bebis vill amma typ hela tiden. Vi ammar till hon är övermätt, rapar, försöker lägga i babygym eller vagga.?

Efter 15 min vill hon amma igen?!?

är det nån fas runt ett par veckor??

• Svar på tråden 2 veckors bebis vill amma konstant?!?
  • Anonym (Mamma)

Låt barnet äta när hon behöver. Hon reglerar det där själv. Alla barn är olika.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-13 14:28:21 följande:

Låt barnet äta när hon behöver. Hon reglerar det där själv. Alla barn är olika.

Men hela tiden förutom nån h sömn??? Har en tvååring jag försöker hinna med också, stackarn.
  • Anonym (Solen)

Jag tyckte hela första halvåret var sådär, mer eller mindre. Speciellt på kvällarna. Maratonamning. Jag satt bara i soffan med mobilen och ett glas vatten eller te och ammade. Vid två veckor vill babyn säkert få upp mjölkproduktionen till max och då krävs det ju mycket amning. Det är bara att släppa allt annat och amma vidare. Glad

• Anonym (Solen)
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-13 14:29:39 följande:
    Men hela tiden förutom nån h sömn??? Har en tvååring jag försöker hinna med också, stackarn.
    Ah! Hann inte läsa detta innan jag postade. Kan pappan ta hand om tvååringen? Annars får du ha den stora vid din sida och läsa böcker osv medan du ammar. 
  • Anonym (Mamma)
    Ja, du tänkte väl inte låta ditt barn gå hungrigt....? Om du har en pappa till de där barnen kanske han kan ta hand om tvååringen ibland. Ätmönster kommer och går, hon kommer inte att hålla på så där tills hon slutar ammas.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Solen) skrev 2023-09-13 14:31:00 följande:
    Ah! Hann inte läsa detta innan jag postade. Kan pappan ta hand om tvååringen? Annars får du ha den stora vid din sida och läsa böcker osv medan du ammar. 
    Pappan försöker men tvååringen går ju bara halvtid på föris, så halvdag har jag båda. Hade gärna läst bok men min tvååring är mer sorten som övar cirkuskonster i maxfart.
  • Anonym (Behov)

Se det inte som en måltid som börjar och slutar. Se amning som något som fyller massor med behov, trygghet, närhet osv. 

Framför allt kanske hon inte vill ligga i babysim eller vagga just nu utan vill ha närhet. 

• Deeru

Kanske går att ha en bärsjal där bebisen kan ligga å äta samtidigt som du kanske kan få annat gjort? Jag tror nog det lugnar ner sig efter ett tag :)

• Anonym (Ts)
    Deeru skrev 2023-09-13 14:54:34 följande:

Kanske går att ha en bärsjal där bebisen kan ligga å äta samtidigt som du kanske kan få annat gjort? Jag tror nog det lugnar ner sig efter ett tag :)

Fattar inte hur det fysiskt ska gå till, har stora och tunga bröst och i sjal hamnar ju bebis 5-10 cm under hakan.
  • Deeru
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-13 15:47:09 följande:
    Fattar inte hur det fysiskt ska gå till, har stora och tunga bröst och i sjal hamnar ju bebis 5-10 cm under hakan.
    Det måste väl gå att reglera sjalen? Man kan ju knyta olika så bebisen hamnar i liggläge vid tuttarna
  • Anonym

Ja, det ökar din produktion. Så det är logiskt. 

• Anonym (Amma jämt)

Min bebis är snart 6 veckor, vill bara äta eller använda vårtan som napp när han sover, ammar i princip konstant, har också stora tunga bröst och har fått lära mig stå/gå och amma då jag har en 4 åring och en 2 åring 

• Jårdi

babybaby.se finns bra hjälp och tips för hur man bäst ammar i bärsele/sjal. Finns bilder och kanske videos också vill jag minnas. 

• Anonym (Z)
    Sover han inte längre pass på natten heller? Annars så är det väl vanligt att dom ammas jämt när dom är så små, men något sovpass som är längre än en timme borde väl komma snart i alla fall.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Amma jämt) skrev 2023-09-13 18:22:48 följande:

Min bebis är snart 6 veckor, vill bara äta eller använda vårtan som napp när han sover, ammar i princip konstant, har också stora tunga bröst och har fått lära mig stå/gå och amma då jag har en 4 åring och en 2 åring 

Skönt att inte vara ensam iaf, men jag hoppas  det minskar snart.

Hur lyckas du kombinera de andra barnens aktiviteter med konstant amning?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Z) skrev 2023-09-14 08:59:08 följande:
    Sover han inte längre pass på natten heller? Annars så är det väl vanligt att dom ammas jämt när dom är så små, men något sovpass som är längre än en timme borde väl komma snart i alla fall.
    Någon gång kanske 2 h på natten. Då är jag nästan utsövd känns det som.
  • Elin P

Det är ju helt normalt att en sån liten vill amma konstant. Bra också för att få igång mjölkproduktionen ordentligt. Så vill du fortsätta amma begränsa absolut inte den lilla i det. Däremot är det ju du själv som avgör hur du orkar. Napp, tar bebisen det? Ibland kan ju det hjälpa en stund om man behöver göra något annat  tex ta hand om syskon. 

Kan du inte göra iordning ett rum hemma där det är barnsäkrat för 2-åringen och finns saker att leka med. Och gör iordning därinne också en bra plats för dig att sitta och amma. Barngrind i dörren så 2-åringen inte kan smita. Då kan du amma så mycket som behövs och samtidigt roa syskonet genom att leka lite, läsa eller kanske titta på film. 

Det kommer ju att gå över att bebisen vill äta så ofta. Däremot kan det vara bra och helt nödvändigt om man har flera barn att man tränar på att amma samtidigt som man kan göra andra saker. Tex amma i sele eller sjal. Jag gjorde ofta det med mitt tredje barn, tex ammade medan jag fixade mat åt syskon. Det är lite trixigt men funkar ofta till slut. Och förenklar extremt. 

• Elin P
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-14 18:07:25 följande:
    Någon gång kanske 2 h på natten. Då är jag nästan utsövd känns det som.
    Samsov med bebis bredvid så är det lätt att amma. Vet att man egentligen inte rekommenderar det men för mig var det enda sättet att orka. 

Kanske pappan skulle behöva vara hemma mer ett tag? Man har ju rätt att ta dubbeldagar. Tills ni hittar rutiner mer.
  • Anonym (Ts)
    Elin P skrev 2023-09-15 14:56:56 följande:
    Samsov med bebis bredvid så är det lätt att amma. Vet att man egentligen inte rekommenderar det men för mig var det enda sättet att orka. 

Kanske pappan skulle behöva vara hemma mer ett tag? Man har ju rätt att ta dubbeldagar. Tills ni hittar rutiner mer.
    Samsover med bebis, bebis sover i babynest och vi delar en 140-säng. Känns säkert då jag ligger still när jag sover.

Pappan är hemma hela första månaden iaf och sen deltid.

Bebis tar napp korta tider och gillar det. Men ramlar den ur blir effekten motsatt med gråt.

Hoppas det stabiliseras något, senaste dagarna har bebis bott vid bröstet. Vikten har också ökat en hel del men det är rätt kämpigt att inte kunna sätta ned liten alls.
  • Elin P
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-16 21:52:17 följande:
    Samsover med bebis, bebis sover i babynest och vi delar en 140-säng. Känns säkert då jag ligger still när jag sover.

Pappan är hemma hela första månaden iaf och sen deltid.

Bebis tar napp korta tider och gillar det. Men ramlar den ur blir effekten motsatt med gråt.

Hoppas det stabiliseras något, senaste dagarna har bebis bott vid bröstet. Vikten har också ökat en hel del men det är rätt kämpigt att inte kunna sätta ned liten alls.
    Förstår det, har haft såna barn också som inte vill ligga själv. Har du sjal? Min lilla kunde vara lite nöjd i långsmal med napp och jag gick omkring med honom samtidigt som jag gjorde annat, tex lekte med syskonen 
Svar på tråden 2 veckors bebis vill amma konstant?!?