• Anonym (Jag)

Svårt att få bostadsbidrag?

Nyskild och ska för första gången ha egen lägenhet... tre barn med i bilden och jag pluggar med csn. Har hela barnbidraget, men barnen ska bo vv.

De flesta lägenheter jag kan få kostar runt 15000 i hyra (sthlm), hur ser möjligheterna för bostadsbidrag ut för det? Eller kommer de säga att det är för dyrt tror ni? Kan verkligen ingenting om hur det fungerar och är väldigt stressad över situationen. Blir bostadslös i slutet av oktober om jag inte lyckas få något.

• Svar på tråden Svårt att få bostadsbidrag?
  • Anonym (88)

Har du provat att läsa på innan du frågar här? Menar inget illa med min fråga men det finns väldigt mycket information på FK. Ring dem och be om hjälp om du inte förstår hur man ska fylla i. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (88) skrev 2023-09-13 07:21:19 följande:

Har du provat att läsa på innan du frågar här? Menar inget illa med min fråga men det finns väldigt mycket information på FK. Ring dem och be om hjälp om du inte förstår hur man ska fylla i. 

Ja, men jag vill höra folks erfarenheter. Har extremt mycket ångest över det här och vill veta om det ens är en poäng att söka de lägenheterna.
  • Anonym (A)
    Anonym (Jag) skrev 2023-09-13 07:05:55 följande:
    Svårt att få bostadsbidrag?

Nyskild och ska för första gången ha egen lägenhet... tre barn med i bilden och jag pluggar med csn. Har hela barnbidraget, men barnen ska bo vv.

De flesta lägenheter jag kan få kostar runt 15000 i hyra (sthlm), hur ser möjligheterna för bostadsbidrag ut för det? Eller kommer de säga att det är för dyrt tror ni? Kan verkligen ingenting om hur det fungerar och är väldigt stressad över situationen. Blir bostadslös i slutet av oktober om jag inte lyckas få något.

Varför kan inte du bo kvar och mannen flytta? 

Om du är nyskild och har barn så måste du vetat om detta ganska länge, varför har du inte tagit reda på dina förutsättningar förrän nu?

• Anonym (kassaollen)

Gå till kassakollen.se och fyll i dina uppgifter där så får du en ganska bra uppfattning om du kan få bostadsbidrag och hur mycket du har rätt till. Den är utformad utifrån gällande regler och stämmer bra överens med beslutade ärenden (dock är det så klart ingen garanti).

• Cereal Killer

Använd kassakollen för att räkna ut det. Du får ett mycket säkrare svar där än du kommer få här. Läs sen igenom reglerna. Du och barnen får tex ha max ha 100 000 sparade för att få fullt belopp, om jag minns rätt.

• Anonym (Jag)

Han har sålt huset och det betydligt snabbare än förväntat. Trodde jag skulle ha året ut åtminstone. Varit massa krångel med csn och nu får jag mindre än jag trodde jag skulle få, så det är massa saker som blivit svårare. Har autism och adhd och får galen ångest av det här. Pappan är inte snäll mot barnen, men lyckas inte jag fixa boende kommer de behöva bo heltid där tills vidare... massa saker...

• Anonym (S)

Hej
    Jag förstår om det är överväldigande och att det skapar ångest. Att skilja sig är en stor livskris och innebär massa förändringar.

Om du vill ha stöd kring hur du kan lägga upp ekonomin och hitta hållbara lösningar kan du kontakta kommunens budget och skuldrådgivare.
    Det är gratis och hen har tystnadplikt.
    Du behöver inte ha skulder för att få hjälp.

Massa styrkekramar

• Anonym (E)

Den högsta bostadskostnaden man kan få bostadsbidrag för är 6 600 kronor per månad. Det som överstiger summan kommer inte att vara med i beräkningen.

Svar på tråden Svårt att få bostadsbidrag?