Elleme skrev 2023-09-12 17:39:59 följande:
När ska man ha sex för första gången?
Jag har bara sen en och en halv månad tillbaka fått kontakt med en kille, vi skickade många långa romaner till varandra fram till för två veckor sedan då vi träffades för första gången.
Det var kärlek vid första ögonkastet, och han verkar känna likadant. Vi har träffats nästan varje dag sen dess, men vi har inte haft sex än. Det ligger i luften om man säger så. I min värld har vi tagit det lugnt även om jag fattar att det egentligen har gått väldigt kort tid, vi har hunnit prata så otroligt mycket att det känns som att vi har träffats flera månader.
Men är det dumt att ha sex för fort? Eller är det bara en förlegad tanke.
Vi är båda mellan 35-40 år, men jag känner mig som en kär tonåring!
Jag tycker att det är fint att ni tar det lugnt och inte rusar iväg. Det kan vara olika orsaker till varför man kanske vill vänta med sex, det kan vara kulturella eller religiösa skäl, men i ert fall tycks det snarare vara att ni vill bygga något långvarigt och vill lära känna varandra tillräckligt väl innan ni blir alltför intima. Jag antar att ni ändå har kyssts och kramats, så att ni känner att den rent fysiska och sexuella attraktionen finns där.
Däremot tror jag att om man väntar man alltför länge, så finns det en risk att man bygger upp förväntningarna till orimliga proportioner, och att man sedan börjar grubbla ifall ståndet uteblir eller att det blir obehagligt. Till sist blir det som en elefant i rummet som blockerar er.
Så kanske ni kan börja avdramatisera det hela lite grann och börja röra er framåt, fast i små etapper. Sex är ju inte on/off, utan består av en massa olika komponenter. Ni kan börja med att tillbringa en hel kväll med att bara mysa, med eller utan kläder, kramas, kyssas, kela, ta på varandra, prata öppet om sex och känna efter hur det känns i kroppen och själen. Det behöver inte bli mer än så, tills ni känner er redo för nästa steg. Ni har inte bråttom, och resan i sig själv kan vara en väldigt behaglig och lustfylld upplevelse.