• Anonym (Repan)

Kör en rostig och krockad bil - bör jag skämmas?

Jag har en gammal saab sen 15 år tillbaka. Den har blivit lite rostig här och var och när min dotter övningskörde den så backade hon in i sidan på en container och tryckte in ena sidan på bakdörren rejält. Vidare har jag också vid ett tillfälle repat andra sidan vid en parkeirngsplats och gjort något buckligt där i plåten.

Så..-bucklig, rostig och gammal ful bil. Men det går prima. Jag hatar att lägga pengar på bilar och kör de vanligtvis tills jag måste byta ut dem. Att fixa den här är inte värt då den är värd så lite och lacka och ta bort bucklor och skaffa ny lack osv  skulle bli för dyrt.

Har inte heller jättemycket över nu i svåra tider med hög ränta osv.

Men: Ska jag skämmas för detta? Ett par kollegor har pikat att man ser vilken bil som är min, de har alla nya elbilar med automat. Byter ut och fixar vid minsta skada och ja, fräscha fina bilar.

Nu har jag börjat skämmas för de kommentarer jag fått, jag undrar vad chefen tänker om mig som kör en så skrotig bil. I övrig är jag som vem som helst, gillar kläder och fixar mig passande till jobbet ofta med kostym och blus då vi har kundkontakt och ska se representabla ut. Men jag kör aldrig bilen till eller med kunder. Men visst, de kan ju se mig på fritiden när jag går ur bilen vid willys eller nåt :D.         Åsikter om detta? Väljs jag bort av män som gillar fina bilar på grund av detta eller ser min chef eller kollegor mig som någon typ av looser för att jag inte bryr mig om bilen? Kan det leda till sådan stämpel att man är fattig och risig för att man inte har fin bil idag? För ALLA har fina bilar vad jag kan se. 

• Svar på tråden Kör en rostig och krockad bil - bör jag skämmas?
  • Anonym

Om den är godkänd i besiktningen så behöver du inte bry dig om folks dryga kommentarer.

• Anonym (Ella)

Det är svårt i praktiken men samtidigt blir livet så mycket lättare när man börjar strunta i vad alla andra tycker.

Det är mitt nya motto som jag försöker leva efter. Inte alltid lätt dock! Men med det sagt nej du ska inte skämmas! 

• Anonym (Repan)
    Anonym skrev 2023-09-11 21:42:38 följande:

Om den är godkänd i besiktningen så behöver du inte bry dig om folks dryga kommentarer.

Ja den går igenom utan problem, men den är risig utseendemässigt och har inte heller alla finesser som nyare bilar har: Ingen aircondition t.ex men det gillar jag ändå inte så jag lider inte. 

Men känns verklgien som det är bara finare bilar ute idag, mer och mer sällan ser man äldre varianter och aldrig rostiga eller krockade :)
  • Anonym (Repan)
    Anonym (Ella) skrev 2023-09-11 21:43:29 följande:

Det är svårt i praktiken men samtidigt blir livet så mycket lättare när man börjar strunta i vad alla andra tycker.

Det är mitt nya motto som jag försöker leva efter. Inte alltid lätt dock! Men med det sagt nej du ska inte skämmas! 

Ja heller hur. Jag brydde mig mindre innan de här kommentarerna kom. Jag själv kollar aldrig in vad andra har för bil då jag är så ointresserad av det. 

Men ja, jag ska försöka återgå till det igen, att inte bry mig. 

Tack :)

• Tecum

Du oroar dig i onödan och jag hoppas att dina kompisar skämtar annars är de idioter. Så länge bilen är laglig och går igenom besiktningen är det inget fel att köra den. Det är faktiskt lite häftigt att ha en gammal Saab, en blivande kultbil. Och män bedömer inte dig som person efter vilken bil du har, de har stort överseende med kvinnor på den punkten.Om du varit man hade det varit värre, de förväntas fixa till sina bilar själva...

• Anonym (Bry dig inte!)

Om det är någon som ska skämmas så är det dina arbetskamrater och andra som pikar dig om din bil. Det finns idioter till allt! 

Var stolt över den du är och vad du har- nytt som gammalt- och för att du prioriterar mat på bordet och ett tak över huvudet för din familj istället för en ny bil. Fjärilen skäms inte för var hon kommer ifrån och det bör inte du heller göra.

Hälsningar från en som visserligen har en ny bil själv men aldrig någonsin skulle se ner på andra som inte har det.

• Jårdi

Nej du ska inte skämmas, jag tycker du låter klok. Många har fina bilar ja, men hur många sitter inte också med dyra billån och betalar massa räntor till bankerna? Inte så fett tycker jag. 

• Anonym (Hm)

Nej, du ska inte skämmas alls.

• Hjelm

Att det finns så pinsamma och socialt inkompetenta människor. Såvida din bil fungerar som den ska och inte är trafikfarlig angår det inte dina kollegor hur den ser ut. Du är smart och cool som inte jagar status i ytliga värden eller spenderar pengar som du inte har.

• Elin P
    Anonym (Repan) skrev 2023-09-11 21:40:13 följande:
    Kör en rostig och krockad bil - bör jag skämmas?

Jag har en gammal saab sen 15 år tillbaka. Den har blivit lite rostig här och var och när min dotter övningskörde den så backade hon in i sidan på en container och tryckte in ena sidan på bakdörren rejält. Vidare har jag också vid ett tillfälle repat andra sidan vid en parkeirngsplats och gjort något buckligt där i plåten.

Så..-bucklig, rostig och gammal ful bil. Men det går prima. Jag hatar att lägga pengar på bilar och kör de vanligtvis tills jag måste byta ut dem. Att fixa den här är inte värt då den är värd så lite och lacka och ta bort bucklor och skaffa ny lack osv  skulle bli för dyrt.

Har inte heller jättemycket över nu i svåra tider med hög ränta osv.

Men: Ska jag skämmas för detta? Ett par kollegor har pikat att man ser vilken bil som är min, de har alla nya elbilar med automat. Byter ut och fixar vid minsta skada och ja, fräscha fina bilar.

Nu har jag börjat skämmas för de kommentarer jag fått, jag undrar vad chefen tänker om mig som kör en så skrotig bil. I övrig är jag som vem som helst, gillar kläder och fixar mig passande till jobbet ofta med kostym och blus då vi har kundkontakt och ska se representabla ut. Men jag kör aldrig bilen till eller med kunder. Men visst, de kan ju se mig på fritiden när jag går ur bilen vid willys eller nåt :D.         Åsikter om detta? Väljs jag bort av män som gillar fina bilar på grund av detta eller ser min chef eller kollegor mig som någon typ av looser för att jag inte bryr mig om bilen? Kan det leda till sådan stämpel att man är fattig och risig för att man inte har fin bil idag? För ALLA har fina bilar vad jag kan se. 

Skit i dem, jag har faktiskt också råkat ut för liknande folk som skrattade åt min bil. Jag hade då en Volvo 740 som gick bra men var omodern och ful. Jag tycker det är ett extremt löjligt beteende som vuxen människa att kommentera eller göra sig lustig över andras bilar. Det är både obegåvat och tyder på dålig hyfs tycker jag. Problemet ligger ju faktiskt hos en sån person som inte kan uppföra sig! 

Jag har fortfarande en gammal och ganska ful bil med mindre repor etc. Ungefär som du. Men bilen går bra och jag har inte en krona i lån på den. Lite liknande med huset och med andra prylar vi har. Inte det nyaste och mest moderna men jag sover gott på nätterna då vi har väldigt lite skulder totalt. Mycket för att vi ofta nöjt oss med lite enklare. Jag lovar att många av dessa med fina grejer och bilar har höga skulder istället. 
  • witte

Ingen vettig kille bryr sig om skicket på en tjejs bil. Däremot är nog tjejer mer petiga på andra hållet.
    Tjejer är i allmänhet mer ointresserade av bilar och då är det rimligt att man lägger sina pengar på andra saker.
    Jag som medelålders kille skulle inte bry mig mindre om att t.ex. parkera en skrotig bil på jobbet. Hellre en betald skabbig än en belånad lyxbil.

• Anonym (Prioritering)
    Anonym (Repan) skrev 2023-09-11 21:45:53 följande:
    Ja den går igenom utan problem, men den är risig utseendemässigt och har inte heller alla finesser som nyare bilar har: Ingen aircondition t.ex men det gillar jag ändå inte så jag lider inte. 

Men känns verklgien som det är bara finare bilar ute idag, mer och mer sällan ser man äldre varianter och aldrig rostiga eller krockade :)

Handlar väl som så mycket annat om prioriteringar och förutsättningar. Har man barn till exempel så vill man kanske prioritera säkerhet och väljer en nyare bil därför, någon annan kan ha förmånliga erbjudanden genom jobbet, andra har fritidsintressen där man drar släp eller lastar stora prylar och behöver en stöddig bil utan att bli ruinerad.

Passar bilen dina behov så skit i vad andra tycker.

• Mandel

Du får väl fråga dina pikande kollegor om det är banken eller bilfirman som egentligen äger deras bilar...
    Majoriteten kör troligen leasing eller avbetalning- inbakat i huslånet eller något.

Så länge bilen fungerar så är det väl ingen nödvändighet att byta.

Jag har råd att byta min 5 år gamla bil (kan betala "kontant), men varför skulle jag göra det? För att imponera på andra som jag egentligen struntar i vad de tycker för vi umgås ju ändå inte...
    Kör knappt bil längre utan sedan jag bytte jobba åker jag kollektivt. Varför då ha en ny fin bil stå i garaget för att åka några hundra mil om året och den bara sjunker i värde när jag kan ha pengarna i någon fond med bra avkastning?

Undra vem som är mest korkad ibland...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Gammal trontjänare)

Tycker du ska köra din äldre bil med stolthet.
    Du har körkort, troligen man växellåda, kör bra.
    Din unge har tatt körkort med hjälp av din bil.
    Du slipper skämmas över att ha en dyr leasing bil.

• Anonym (Brumbeep)

Orka bry sig. Fråga vad de menar nästa gång någon pikar dig. Jag kör runt i en 10 år gammal VW som har lite skavanker och saknar alla  moderna finesser. Och det ör så jävla skönt att inte få panikångest över rädsla för dörruppslag i parkeringshus eller svindyra självrisker för att fixa minsta lackskador på leasingbilen. 

Jag har råd med dyrare bil, men jag tycker inte det är värt det för att pendla fram och tillbaka till jobbet, hämta grusiga barn på dagis, handla mat och köra till landstället då och då. Så långe den är trafiksäker och håller ihop så. 

• Mrs Moneybags

Du har absolut inget att skämmas för. 

Så skönt att inte ha några dyra bilräkningar som andra har. 

Så länge bilen är trygg och tar dig från A till B är det bara att rulla på.

De andra skulle bli avundsjuka om de såg hur små dina utgifter för bilen är. 

• Anonym (Kaizen)

Ni som svarat verkar inte tro att det finns ett mellanting mellan "rostig och krockskadad" och en splinkens ny Tesla.

Har någon en krockad bil utgår jag från att de inte har så mycket säkerhetstänk, och med barn blir det rätt tveksamt. Det finns sidokrockkuddar idag av en anledning.

Jag har själv haft en begagnad bil som enligt säljaren inte var krockad, men efter några månader så vek sig själva ramen till förarstolen under körning.
    Ni kan ju tänka själva hur bra det hade varit att krocka med den, eller om ramen hade vikit sig åt helvete medan man låg på autobahn i 140 knyck?

En vän har också brutit näsan och nästan förblött av bara en kö-krock utan airbag.

Det finns rätt många bilar som har bättre säkerhet men inte kostar så fasansfullt mycket som en helt ny, så jag tycker att säkerheten går först. 

• Anonym (Älskar min gamla Saab)

Min Saab är från 2007 och har snart 24000 mil på mätaren. 

Pytte lite rost bak.
    Intryckt vid bakluckan efter att jag blev påkörd och lite repig både bak och på sidan som någon annan klåpare skrapat upp.

Jag har i år lagt ca 10000 på den. Gjorde en rekord både ut och invändigt,
    samt åtgärdade ett oljeläckage. 

Tycker att den är rollg att köra och den har varit perfekt som övningsbil till dottern och hon kommer att ha fri tillgång till den när körkortet är i hamn. 

Får bara beröm för den på verkstan och besiktningen varje år.

Säler inte min ögonsten och jag skäms verkligen inte för den. 

Jag är stolt att den är så fin för att vara 16,5 år gammal. 
    Men jag har vårdat den ömt i alla år.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Gammal trontjänare) skrev 2023-11-13 15:57:56 följande:

Tycker du ska köra din äldre bil med stolthet.
    Du har körkort, troligen man växellåda, kör bra.
    Din unge har tatt körkort med hjälp av din bil.
    Du slipper skämmas över att ha en dyr leasing bil.

Håller med
  • Anonym (Snäll)

Det tar lång tid innan man ser klimatnytta men en ny elbil jämfört men en gammal Bensinbil. Så länge du inte kör runt och släpper ut avgaser bara för nöjes skull utan bara när du verkligen behöver tycker jag inte du ska skämmas. 

Svar på tråden Kör en rostig och krockad bil - bör jag skämmas?