• Dinnas

    Rädd är ja för gammal

    Är gravid och var så glad visst är 42 och har stora barn hade väl inte tänkt ha fler kanske men ibland sker saker.. 
    berättade för några vänner och familj och de dömde mig direkt att de va egoistiskt. Att ja kommer va jätte gammal när bebis tar studenten o tänk ska barnet inte ens få ha dig i sitt liv tills den blir vuxen? blir så ledsen o min man började tvivla ordentligt han är 47 o köpte helt deras argument nu känner jag bara en jätte oro ska jag göra abort för detta ? Är de egoistiskt? Är ja för gammal trodde inte det 😭😭

    känner mig sååå ensam nu

    kan tillägga att ingen i min bekantskapskrets fått barn sent utan alla e klara osv 

  • Svar på tråden Rädd är ja för gammal
  • Maymom

    Jag är också 40+ och gravid men mina vänner har själva fått barn kring 40 eller försöker få första nu runt 40-strecket. Så i min värld är åldern inget konstigt. Möjligtvis att jag själv är rädd att vara för trött och inte orka.😅
    Min familj är också glada för mig de vet hur länge jag längtat. Blir kanske olika reaktioner när man skaffar första sent mot när man redan har barn och börjar om. Pappans familj var inte lika glada, men jag lever inte mitt liv för deras skull!! 


     

  • felicityporter

    Om DU känner att du klarar av och vill ha ett barn till är det fanimig upp till dig och jag skulle se över min vänskapskrets och eventuellt sålla rejält om jag vore du. Vänner som kommer med sådana oombedda råd när du dessutom redan är gravid kan du vara utan.

  • Dinnas
    felicityporter skrev 2023-09-11 20:09:58 följande:

    Om DU känner att du klarar av och vill ha ett barn till är det fanimig upp till dig och jag skulle se över min vänskapskrets och eventuellt sålla rejält om jag vore du. Vänner som kommer med sådana oombedda råd när du dessutom redan är gravid kan du vara utan.


    Ja vet  blir så ledsen är gravid men kommer va ensam inga vänner kvar de tycker ja ?förstör ? mitt liv även min man börjar tveka vet ej om vårt äktenskap kommer klara detta . Vet att ja kommer klara det känner mig som 35 snarare än 42, men att min man skulle reagera så här vet ej om det är pga att vi behövt donator denna gång då han ej hade några levande spermier kanske e de enklare o ändra sig då ? men det är det inte för mig fast jag nu känner mig sjukt ledsen o ensam. Har ej sagt nått till våra stora barn än ville vänta till v 12 v 9 nu. 


    tack för att NI finns ni betyder mer än ni tror just nu Tack 🙏 

  • Maymom
    Dinnas skrev 2023-09-11 20:34:46 följande:

    Ja vet  blir så ledsen är gravid men kommer va ensam inga vänner kvar de tycker ja ?förstör ? mitt liv även min man börjar tveka vet ej om vårt äktenskap kommer klara detta . Vet att ja kommer klara det känner mig som 35 snarare än 42, men att min man skulle reagera så här vet ej om det är pga att vi behövt donator denna gång då han ej hade några levande spermier kanske e de enklare o ändra sig då ? men det är det inte för mig fast jag nu känner mig sjukt ledsen o ensam. Har ej sagt nått till våra stora barn än ville vänta till v 12 v 9 nu. 


    tack för att NI finns ni betyder mer än ni tror just nu Tack 🙏 


    Men vänta, förstod jag rätt nu? ni har gjort insemination eller ivf med donerade spermier? Det är alltså en planerad graviditet? Du skrev först att ibland händer det saker, som att det var oplanerat.
    ni har alltså planerat och pratat om detta och nu har han ändrat sig?
    Det blir ju ännu värre agerat av honom! 
  • felicityporter
    Dinnas skrev 2023-09-11 20:34:46 följande:

    Ja vet  blir så ledsen är gravid men kommer va ensam inga vänner kvar de tycker ja ?förstör ? mitt liv även min man börjar tveka vet ej om vårt äktenskap kommer klara detta . Vet att ja kommer klara det känner mig som 35 snarare än 42, men att min man skulle reagera så här vet ej om det är pga att vi behövt donator denna gång då han ej hade några levande spermier kanske e de enklare o ändra sig då ? men det är det inte för mig fast jag nu känner mig sjukt ledsen o ensam. Har ej sagt nått till våra stora barn än ville vänta till v 12 v 9 nu. 


    tack för att NI finns ni betyder mer än ni tror just nu Tack 🙏 


    Jag finns här om du behöver det, hoppas du vet det. Är helt och hållet på din sida. Hjärta
  • Dinnas
    Maymom skrev 2023-09-11 22:34:58 följande:
    Men vänta, förstod jag rätt nu? ni har gjort insemination eller ivf med donerade spermier? Det är alltså en planerad graviditet? Du skrev först att ibland händer det saker, som att det var oplanerat.
    ni har alltså planerat och pratat om detta och nu har han ändrat sig?
    Det blir ju ännu värre agerat av honom! 
    Ja vi försökte många år sen tog jag  beslut att Testa i danmark på eget bevåg hoppades han skulle bli glad o hanblev det först tills folks reaktioner kom
  • Dinnas
    felicityporter skrev 2023-09-11 23:48:49 följande:
    Jag finns här om du behöver det, hoppas du vet det. Är helt och hållet på din sida.  // Hjärta
    Tack snälla behöver tydligen skaffa mig ny bekantskapskrets om jag ska ha kvar min lilla plutt ❤️🙏

    tack igen hur kan ja pm dig kan inte familjeliv väldigt dålig på
    detta forum 
  • JodiBabe
    Dinnas skrev 2023-09-11 19:56:22 följande:
    Rädd är ja för gammal

    Är gravid och var så glad visst är 42 och har stora barn hade väl inte tänkt ha fler kanske men ibland sker saker.. 
    berättade för några vänner och familj och de dömde mig direkt att de va egoistiskt. Att ja kommer va jätte gammal när bebis tar studenten o tänk ska barnet inte ens få ha dig i sitt liv tills den blir vuxen? blir så ledsen o min man började tvivla ordentligt han är 47 o köpte helt deras argument nu känner jag bara en jätte oro ska jag göra abort för detta ? Är de egoistiskt? Är ja för gammal trodde inte det 😭😭

    känner mig sååå ensam nu

    kan tillägga att ingen i min bekantskapskrets fått barn sent utan alla e klara osv 


    Skit i alla töntar som inte kan vara glada för dig. Alla som går sin egen väg får skit.

    Man är så gammal som man känner sig. Kul att du är så fertil!

    Googla kändisar som fått barn efter 40, det finns flera.

    Låt inte släkten övertala dig att göra abort. Och vad barnsligt att din man inte kan ha en egen åsikt.

    Du vet iaf vem du är, eller hur? Lita på dig själv! KRAM
  • JodiBabe
    felicityporter skrev 2023-09-11 20:09:58 följande:

    Om DU känner att du klarar av och vill ha ett barn till är det fanimig upp till dig och jag skulle se över min vänskapskrets och eventuellt sålla rejält om jag vore du. Vänner som kommer med sådana oombedda råd när du dessutom redan är gravid kan du vara utan.


    Verkligen. Att det finns vänner och familjemedlemmar som uppmuntrar till abort. Är det vänner du vill ha??
  • JodiBabe
    Dinnas skrev 2023-09-11 20:34:46 följande:

    Ja vet  blir så ledsen är gravid men kommer va ensam inga vänner kvar de tycker ja ?förstör ? mitt liv även min man börjar tveka vet ej om vårt äktenskap kommer klara detta . Vet att ja kommer klara det känner mig som 35 snarare än 42, men att min man skulle reagera så här vet ej om det är pga att vi behövt donator denna gång då han ej hade några levande spermier kanske e de enklare o ändra sig då ? men det är det inte för mig fast jag nu känner mig sjukt ledsen o ensam. Har ej sagt nått till våra stora barn än ville vänta till v 12 v 9 nu. 


    tack för att NI finns ni betyder mer än ni tror just nu Tack 🙏 


    Jaså är det en planerad graviditet med donerade spermier. Vad märkligt att din man gör en sådan vändning då.
  • Maymom
    Dinnas skrev 2023-09-12 08:12:08 följande:
    Ja vi försökte många år sen tog jag  beslut att Testa i danmark på eget bevåg hoppades han skulle bli glad o hanblev det först tills folks reaktioner kom
    Ok, så han var inte med på beslutet att skaffa ett barn till?
    Så först blev han glad och sen har han ändrat sig. Då undrar man ju om han antingen som du var inne på började tänka på att det inte var hans spermier och att de tankarna vuxit, eller om nån i hans familj/vän sagt nåt om det som gjort honom avog eller om det är åldern.
    Han har ju ändå en glädje i det från början, så jag tänker att han borde kunna hitta tillbaka till den om ni pratar med varann, framförallt om det är åldern som gjort honom osäker, jag tänker att det är lättare att komma över än känslan av att det inte är hans barn som kan komma av donerade spermier. Men jag tänker att när barnet kommer så kommer han ta till sig det oavsett. Men ni ska ju ta er dit också.❤️
  • Frusan

    Här är Du inte ensam, vi är ett gäng nu som är kring 40 :) förutom att min kropp känner sig som 107 just nu så tänker jag inte på åldern. Man vet aldrig vad som händer framåt, att få barn som 25-åring innebär inte per automatik att man kommer finnas med i en barns liv tills de är gamla. Min bror dog pga cancer, han hade inte ens fyllt 50, han hade en liten dotter hemma och en äldre son som han fick ganska ung. Så det kan hända mkt under livet Som vi iaf inte kan påverka eller styra över.

    Stå kvar i ditt beslut och låt mannen noja, det kommer ge sig. Och vänner som inte kan acceptera de val man gör när det handlar om sådana här saker kanske inte är så mkt att ha i längden i alla fall. Du har ju inte direkt planerar för att bli grovt kriminell eller andra inte fullt så moraliska val :)

     

Svar på tråden Rädd är ja för gammal