• SLarsdotter

Vägrar sova i sin säng

Våran dotter nu, 2 år och 8 månader, vägrar sova i sin säng.
    Hon har alltid kommit till oss på natten men aldrig varit nå krångel att söva henna i hennes säng. Men nu har hon fått en lillebror och sen han kom, han är 2 månader nu, så har hon börjat krångla varje läggning. Hon skriker rakt ut och säger att hon inte vill sova i sin säng. Till slut brukar hon ändå somna efter att pappan stått där en stund men det är jätte jobbigt varje kväll. Hon har varit väldigt mammig och bara velat ha mig men ibland funkar inte det eftersom jag har lillebror då.
    Är det någon som har tips hur vi ska gå till väga för att vi ska få en lugn nattning av henne och att hon ska vilja sova i sin säng utan att bråka om det?
    Hon är väldigt trotsig också och gör tvärtom vad man säger och testar en till varje bristningsgräns 🙈 tänker om det just nu bara är en fas eller om det kommer fortsätta så? Tufft när man har henne, hennes storebror som snart blir 4 år och en lillebror med kolik. 

• Svar på tråden Vägrar sova i sin säng
  • Alexi

Följ barnet. Det ger det absolut lugnaste livet. Fråga er själva VARFÖR ni verkligen tar en fight om detta? Med en tvååring? I en fas i livet när ni verkar ha det rätt tufft ändå och hon tycker livet är rätt tufft med ett nytt syskon.

• SLarsdotter
    Alexi skrev 2023-09-11 08:43:22 följande:

Följ barnet. Det ger det absolut lugnaste livet. Fråga er själva VARFÖR ni verkligen tar en fight om detta? Med en tvååring? I en fas i livet när ni verkar ha det rätt tufft ändå och hon tycker livet är rätt tufft med ett nytt syskon.

Om vi nu ska följa henne som du menar, så ska hon få somna vart hon vill exempelvis i soffan, göra precis som hon vill?
    Spelar ingen roll om hon är 2 år eller 4 år eftersom hon testar oss så pass mycket. Och jag förstår att det är en omställning för henne liksom för oss att få en lillebror som måste ha så pass mkt passning som han behöver. 
  • Alexi
    SLarsdotter skrev 2023-09-11 09:19:01 följande:
    Om vi nu ska följa henne som du menar, så ska hon få somna vart hon vill exempelvis i soffan, göra precis som hon vill?
    Spelar ingen roll om hon är 2 år eller 4 år eftersom hon testar oss så pass mycket. Och jag förstår att det är en omställning för henne liksom för oss att få en lillebror som måste ha så pass mkt passning som han behöver. 
    Vad är det hon vill nu? Vet hon det? Och om du försöker att ge henne en stund (kanske räcker med en kvart) men en helt fokuserad stund vid läggningen på kvällen så kanske hon också minskar på trotsen eftersom trotsen väl sannolikt är en protest mot alla förändringar hon inte kan hantera. 

Och ja, om det funkar att hon somnar i soffan men blir inburen i sängen sen, går det inte att göra så? Om det skapar lugnare kvällar för er alla så är det väl värt det. En vana man får när man är två år består inte så många år.   
  • rosesarewhite

Jag hade låtit henne sova med oss föräldrar. Om hon vill ha mamma men du har lillebror så hade jag satt mig i soffan så hon kunde krypa intill och vara nära.

Det är en STOR omställning att få ett syskon och behöva dela sina föräldrar, så jag hade varit supernoga med att tanka henne full av kärlek och närhet. Bråka inte om att sova i egen säng just nu, välkomna henne till er. Ni vill ju skapa en god kontakt mellan henne och lillebror också.

En 2-åring testar inte sina föräldrar utan hon agerar efter sina känslor. Hennes känslor är att hon har mindre mamma nu när lillebror kom. Visa henne att hon inte har mindre mamma. Att du räcker för både henne och lillebror.
    Ta också stunder när du och dottern myser tillsammans utan lillebror.

• LFF
    SLarsdotter skrev 2023-09-11 09:19:01 följande:
    Varför är det viktigt för dig att ta denna typ av fight just nu? Är det något som gäller liv och död? Om inte, låt henne komma undan med lite mer just nu. 

Det handlar inte om "trots" och att med vilje göra tvärtemot vad ni säger. Hon vet inte vad sånt betyder. Hon vill bara utveckla sin självständighet. 

Välj era strider helt enkelt. Är det något livsviktigt? Nä, då kanske det är läge att låta henne "komma undan" med det hela. 
Svar på tråden Vägrar sova i sin säng